Välkommen!

Vilken härlig respons jag fick på förra inlägget om att sätta ihop bilder till helhets vy. Det är lätt och jag kommer att beskriva längre ner hur man gör. Precis som flera av er skrev så är det svårt att bilda sig en uppfattning om andras trädgårdar. Nu visar jag fyra bilder. Alla tagna så nära tomtpinnen jag kan komma. Av förklarliga skäl har jag i vissa fall fått flytta in lite på tomten. Jag börjar med samma bild som igår. Det här är sydvästra hörnet på tomten. 



Den gråa linjen som löper längs mitten på hela bilden är kalkstensplattor som visar vägen från entrén till ingången. Nästa bild visar sydöstra hörnet och husets andra gavel.



Det här är vår baksida och ingång till huset. Här ligger grusgården och den lilla verandan. Vår baksida är stökig och vi kommer att förändra mycket här i sommar. Mot gaveln ska vi bygga ett orangeri som sitter fast i huset Den röda lilla byggnaden är förråd. Nästa bild placerar oss i nordöstra hörnet och visar samma gavel på huset.



Här har vi tänkt oss en uppgång från vägen nedanför. Det är ganska brant. Här krävs mycket jobb. Längst till höger i bild kan man skymta slänten bakom hasselbuskarna och granhäcken med kastanjehägnet precis framför. Nästa bild, den sista, placerar oss i nordvästra hörnet och vi ser parkeringen i förgrunden.



Jag står på en sten i halvön. Här kan man se hur blottat huset är från gatan. I år kommer vi plantera fler rosor och några små träd i halvön. Granhäcken som går längs vägen till vänster i bild kommer om ett par år att ge skydd för vinden, vi tänker hålla den på cirka två meter. På sommaren får rosorna välla över kastanjehägnet och samtidigt ge insynsskydd.


Att göra dessa collage var lätt, lättare än jag trodde. Jag tog fyra till fem bilder per tomthörn. Jag hade kameran på högkant. Sen valde jag collage i Picasa. Valde fotohög och sidformat 800*300. Sen la jag in de bilder jag ville ha och försökte få ihop dom på bästa sätt. 


Så här såg det ut när det var ihopsatt.


Sista momentet var att beskära bilden och ta bort de ojämna kanterna. Jag fick förslaget att göra samma sak i sommar och det nappar jag på. Roligt att se skillnaden!  

Ikväll blir det till att skola om den vita lavendeln och så några fröer till.

Kommentarer

Toppenfint med panoramabilder! tack för infot om hur du fixade det tekniska.

Kram
Margot sa…
Men så häftigt att sätta ihop bilder på det sättet! Härligt att kunna få ihop bilder så man ser helheten på trädgården! Stort grattis till vinsten av biljetterna!
Ha det gott!
Kram Margot
Byronesse sa…
Tack för tipset. Ska prova det där någon gång när objektivet inte räcker till för att fånga skönheten i vyerna. Ha en riktigt skön och mysig kväll!

Kramar/Em
Marina sa…
Tack så mycket för guidningen. Det är absolut kul att se helheten och det blir lättare att få uppfattning om var du är när du beskriver rabatter tex.
Ska nog försöka mig på något liknande. Har visat "ett varv runt huset" ett par gånger tror jag men kanske jag med nya kameran får till andra typer av bilder.

Kram!
Helena sa…
Vilken bra ide!
det måste testas nån gång.
Ser så fint ut hos dig kanske du kan göra detta till våren o sommaren oxå?!
Några rosor säger du ha ha du är då för rolig :-))
KRAM från mig!
Så fint att få se panoramabilder. Jag ser att ni har många projekt på gång. Härligt att det snart blir den tid när man får börja göra något ute.
Kram Kicki
Tack för att du tipsar om "teknikaliteter", och vad kul att få en helhetsbild av din trädgård. Det där är jag sugen på att göra för att titta på när jag planerar. Då slipper grannarna undra vad jag står och fånglor på timme ut och timme in ;-).

Ha det fint//Laila
Tack för rundturen hemma i din trädgård. Så kul att få en helhetsbild av hur allt hänger ihop. Bra idé.

Hälsar Åsa
Malin sa…
Kalasbra bilder för översikten!
Är det måhända ett kastanjehägn från Vertical Garden som skymtar på vissa bilder?
Så snyggt oavsett!
Jag har ritat in och anlagt trädgårdar med det och mina kunder har varit sååå nöjda.
Det är roligt att se panoramabilder! Spännande att läsa om dina tankar kring trädgården. Vad duktig du är.
Min sambo brukar roa sig med att göra panoramabilder
ibland:)). Vi har några från Kroatien.
Kram Maria
Törnrosa sa…
Du är en raring som delar med dig av ditt kunnande! Och jättekul att se hur det ser ut runt huset. Härligt!
Kram från Törnrosa
Unknown sa…
Härliga bilder och såå kul att se helheten. Tack för fint tips,
Charlotta
Nu ser vi hur du bor. Vackert!
Så läckert det kommer att bli med alla rosorna du beställt som kommer att välla mot och över staketet !! Det skall bli så kul att följa din rosenplantering och hämta inspiration till min egen !

Häftigt med panoramabilden över trädgården ... måste ha varit kul att göra !

Ha det så gott !
Kram/Isa
Vad härligt att se helheten och höra om dina planer, och du vad vackert hus ni har...verkligen fint.
Ha en fortsatt trevlig vecka
Vivian
Vad härligt att se helheten och höra om dina planer, och du vad vackert hus ni har...verkligen fint.
Ha en fortsatt trevlig vecka
Vivian

Populära inlägg