Mme Hardy!

En av mina första rosor som jag köpte sommaren 2006 var Mme Hardy. Eugéne Hardy, chef för Luxembourgträdgårdarna i Paris, gav den vackraste rosen av alla 85 som han odlade fram namnet Mme Hardy efter sin fru. Det är kärlek det!  Mitt intresse för trädgård och rosor hade precis startat och varför jag föll för just denna madam vet jag inte men kanske just för att hon är så ljuvlig.



Jag har aldrig ångrat mitt köp. Mme Hardy blommar en gång per sommar med start i slutet av juni till slutet av juli, och hennes doft är magisk. Dessutom är hennes blomma så vacker. Vitaste vit och som en ballerina kjol med lager på lager av blomblad.


När blomman har slagit ut kan man se ett grönt öga i mitten. Klarar zon 5 och ska hållas på en höjd av 1.5 meter för att vara en vacker buske. Min mamma kommenterade i somras att jag behandlade och pratade om Mme Hardy lite annorlunda än andra rosor. Lite mer med respekt!  Det ligger nog något i det och kanske är det så eftersom hon är en primadonna som blommar en gång per säsong. Det gäller att passa på och njuta av skönheten medan man kan. 

Kommentarer

Åh, vad hon är ljuvlig! Vilka bilder!!! Tur att jag planterade henne i våras:)). Hoppas mycket på henne till sommaren.
Ha en fin onsdag.
Kram Maria
Vilken ljuvlig ros. Måste lägga den på minnet. Kram
Byronesse sa…
Ja hon är verkligen vacker! Så där lite gammaldags och "vildrosig" på något vis... Önskar vi bodde lite närmre varandra så att jag kunde komma över med lite bullar och k,affe idag...

Kramar/Em
Anonym sa…
Alldeles, alldeles underbar är hon! Kram Hanna
Katarina sa…
Kan bara hålla med om att Mme Hardy är ljuvlig. Doften är magisk och hon är så fin med sin gröna mittknapp. Hos mig är hon dessutom frisk (till skillnad från en del andra)
Inger sa…
En jättebra ros, vacker dessutom, jag låter min bli högre, tycker det är fint:)
Kram
Eva Linnea sa…
Hej! Du har vunnit 2 biljetter till "Rum & Trädgård" hos mig/Häxor&Änglar. GRATTIS!!
Maila din adress till eva.linnea@live.se snarast, så du hinner få biljetterna till torsdag.
Hjärtliga grattiskramar från Eva Linnea
AnnCharlotte sa…
Hon ser ut att vara värd all respekt med sina vackra blommor.....och visst är de olika personligheter allihopa, rosorna.
Ha det bra :)
Hans sa…
Vilken fin ros, värd att fjäskas för lite så den belönar med vackra blommor.
Ha det fint.
Lena sa…
Tror jag vet var du befinner dej i juli, inte på en charterresa i alla fall!

Supervacker och VIT. Kan det bli bättre!

Kramar
Den var vacker! Jag har också en mycket vacker vit ros, men kommer ju aldrig i håg vad det är jag köper...
Ja, hon är verkligen en fin dam. Bland de första rosor jag köpte också.
Vilka fina bilder.
Ha en härlig helg
Vivian
Ja, hon är verkligen en fin dam. Bland de första rosor jag köpte också.
Vilka fina bilder.
Ha en härlig helg
Vivian
Anna-Maria sa…
Vissa damer kräver lite mer respekt och omsorg än andra.Så är det bara :-D Hon är riktigt tjusig.
Törnrosa sa…
Mycket bra val! Hon är ljuvlig, din vita madam med sitt gröna ögonblink.
Kram från Törnrosa
Jessica sa…
Hittade några buskrosor på outlet förra helgen, 50kr st, roffade åt mig vad som fanns o tänkte inte så mycket mer på det än att jag kollade färger för att fundera ut var jag skulle plantera dem.. Idag sattes den första i jorden, o då såg jag, "Mme Hardy" stod det klart o tydligt! Alltså blev hon min första planterade ros här vid vårt nya hus! Lycka!

Populära inlägg