En förföriska!

Då var det dags för lila i  Moseplassens blomstertävling x-factor. Mitt val var inte svårt, Kransveronika. Denna högväxta, ståtliga, eleganta perenn som lockar till sig fjärilar, bin och framför allt humlor.


Jag köpte tre stycken som jag satte längst bak i verandarabatten och det ångrar jag inte för en sekund. Att sitta på verandan i augusti och se humlor i hundratal som berusat tumlar runt är underhållning på hög nivå.

Så vill du ha en växt som drar till sig fjärilar och humlor är Kransveronikan den perfekta förföriskan.


Kolla in fler bidrag på Moseplassen!
D

Kommentarer

Så fint du fångat humlorna som tumlar runt i pollenyrsel! Man kan höra surret...

Kram
krepsemor sa…
Oj, masse humler på din Kransveronica! Da er det livat på terrassen :)
Det er viktig å ha planter som trekker til seg humler, for det er visst mange som har forsvunnet! Og hvem skal ta seg av pollinering da?
Nydelig lillafarge på den flotte planten!
God helg, og lykke til!
Mia sa…
Vilka vackra bilder, man riktigt ser hur humlorna delar din begeistring för kransveronika, gillar den jag också faktiskt, en underbar blomma, lycka till :)
Törnrosa sa…
Kan man få killa dina humlor i den mjuka rumpan, tro? De är nog minst lika söta som kransveronikan.
Kram från Törnrosa
Odlarlust sa…
Vacker blomma och Vilka bilder! Superfina!
Så vackra bilder, och vad fint beskrivet med humlorna som tumlar runt. Det vill jag också se, så Veronikor måste införskaffas:).
Kram
Vilka vackra bilder. Man vill bara klappa de gulliga humlorna :-).

Fortsatt trevlig helg//Laila
Så vackra bilder. De ser ut att gilla den riktigt mycket.

kram
Huldra sa…
For en herlig blomst med liv i! :)

God helg fra Huldra :)
Landbohaven sa…
Smuk plante. Godt valg.
Held og lykke.
Tak for kigget.
Anonym sa…
Vilken vacker planta och som vanligt fantastiska bilder! Som man längtar efter sol, värme och humlesurr nu! Tack för din fina kommentar hos mig, jag blev så glad. Har det lite tufft just nu och din uppmuntran gjorde så gott. Kram!
Hej!
Jag hann inte med i den tävlingen men jag gillade den jätte mycket rolig ide. Förstår precis varför du valde den.
Ha det gott
annika
Det var vakre bilder!! Jeg glemte dagens konkurranse:-)
Lykke til i konkurransen!
fin søndagskveld til deg!:-)

Populära inlägg