Galenskap!

I morse när jag gick till jobbet kom det tre myggor vimsigt surrande framför mig. Yrvakna och förvirrade var dom och jag misstänker att det inte tog lång stund innan de blev fågelmat. Men det var ett riktigt vårtecken som har fått mig att smågnola på vårlåtar hela dagen.



Mina melonplantor ser mycket piggare ut och jag bara måste visa min anordning. Nöden är uppfinningarnas moder och numera kan alla som går på vår gästtoa få sig ett exotiskt inslag av 10 små melonplantor som lutar sig mot en klädställning. Ju högre plantorna blir så åker lysröret upp. Dessutom är det perfekt att knyta stöd mellan ställningen. Melonplantan är känslig mot rothalsröta och därför planteras de inte ner till hjärtbladen. 


I kväll när jag kom hem satte jag igång med det stora projektet att skola vallmon Coral Reef. Jorden tog slut alldeles för fort så jag fick "bara" 38 plantor i krukor. De får växa två och två till och börja med, allt för att spara utrymme. Trots att jag pillat upp 38 st så syns det knappt i såbyttan, titta i överst till vänster. Ser nästan orört ut.

Planteringsjorden var slut men såjord fanns det gott om så jag kunde inte hålla mig och sådde Violkungsljus, två sorter. 

Antique Rose och Violetta! Bilderna och fröerna är från Odla.  I morgon ska jag köpa mer jord..



Kommentarer

Helena sa…
Jag har ett ´trick´jag tar till när det är svårt att slänga frösådder(en gång planterade jag 99 aklejor fniss)
Om jag står inne nu tex. så ställer jag ut överblivna på trappen o när de frusit ihjäl så går det jätte lätt att slänga dom fniss
På våren o sommaren då ställer jag allt jag inte kan behålla o solen...när de torkat ihjäl då är det inga problem att slänga :-)
KRAM från mig!
Det är så härligt med alla frösådder på var och varannan blogg. Själv har jag inte petat ner ett enda frö i jorden ännu. Men det ska göras nu i veckan, för det står feb-mars på nästan alla påsar. Hög tid, med andra ord.

Fiffig liten anordning du fixat. Kram, Karin
Marina sa…
Vilken kreativitet och uppfinningsrikedom det finns i dig.
Jag ska köpa jord idag för att kunna plantera om mina aurikler och även omskola tomaterna(snart i alla fall) och så mer. Ska nog så basilika och purjolök ganska snart.

Kram
Kerstin sa…
Vilka fina plantor det är som växer hos dig! Violkungsljuset Violetta var jag också väldigt sugen på att köpa. Visst är det fint? :-)
Det verkar som om du kommer att få bo i ett hav av vallmo i sommar. :-D
Ha en bra dag!
Anonym sa…
Åååååh, så härligt det är att se alla dessa bilder på små plantbebisar som sträcker sig mot ljuset. Så fina dina är, och vilken hejare du verkar vara på det. Tack för all inspiration du sprider omkring dig, den gör mig så glad! Kram Hanna
Wow, myggor redan! Underbart. Läste i tidningen att våren kan komma hit i morgon:)). Jag åkte moppe till jobbet i morse och det var ljuvligt trots att det duggade:)).
Älskar bilderna på alla dina sådder!
Ha en fin mittiveckan dag.
Kram Maria
Odlarlust sa…
För ett par veckor sedan så gick en getingdrottning sitt öde till mötes i vårt kök. INTE roligt när man har småbarn med dylika insekter inomhus. På försommaren kommer det in massor med humlor och getingar och kryper slött omkring på golvet innan de dör. Så där lagom kul.
Vad finurligt med din klädställning!
I år försöker jag att begränsa mig vad det gäller frösådden och vara realistisk med vad jag kommer att hinna med.
Lycka till med resten av omskolningen.
Kram
Anna
Har hittat en fluga liggandes helt förvirrad på rygg flaxandes :-))) Lite galet....

MEN en sån fiffig anordning!!! Åh, vad jag skulle vilja ha extra belysning att tillgå. Brukar inte börja med sådderna så tidigt just pga av att jag inte har extra ljus att sätta in. Förra året skaffade jag dock en liten ljusodlingslåda som jag ej använt ännu. Sådde mina första fröer i helgen. Känns skönt att vara igång.

Kram
Charlotte
Hihi.. jag är likadan!! Kan inte heller slänga små plantor... Men jag har många glada vänner och släktingar som tar emot överblivna plantor. Och så har jag startat en växtloppis här i byn. Där kan man byta sina plantor mot andra eller sälja av lite också. Så man har råd att köpa mer jord.. ;)
Kramar!
Törnrosa sa…
Så fiffig du är!
Hej från Törnrosa
Byronesse sa…
Åh vad jag önskar att jag hade en trädgård. Då skulle jag be dig om några coral reef för de är ju oslagbart vackra. Hmm, exotisk toalett, det låter nåt det. Måste testas:-)

Bamsekram
Em
Åååååh, känner man igen sig eller? *hahahaaa* Idag har jag stått och skolat om tomater för kung och fosterland. När jag hade 20 plantor av en sort började jag så smått fundera på om jag verkligen kommer att ha användning för 20x6 tomatplantor... Hehe... Men inte tusan kan jag slänga de små liven i alla fall. De KAN ju komma till användning längre fram. ;)

Varmaste kramen/ Anna

Populära inlägg