Summer snow

 Då var det dags för nästa omgång i tävlingen X-factors blomsterutgavens nu med temat vit. Jag har valt min klematis, Summer Snow.
Summer snow kan bli 5 meter hög och blommar från juni-oktober. Den klarar zon 4 och trivs i sol eller halvskugga. Jag och min mamma köpte varsitt exemplar för tre år sen. Jag planterade min bredvid lönnen på baksidan. Min mamma på sin baksida vid ett plank. Min trivs inte och jag ska flytta den till min vita del  i regnbågsrabatten där den ska få ett klättertorn och välla över staketet. 
För välla över kanter det kan den. Bilden överst i collaget är från min mammas baksida. Fantastiskt att en växt kan utvecklas så mycket på bara tre år. Jag älskar blommans sidenlyster och att den är så tacksam. Inget knussel, inget daltande! Nyfiken på fler vita bidrag spana in:


Kommentarer

Byronesse sa…
Du ska se att du får fart på din summer snow när den får en ny plats! Ja, helt otroligt vad din mors klematis har dragit iväg. Tre år skriver du...kan inte låta bli att tänka mina tre år bakåt. Önskar jag hade utvecklats i samma takt som hennes exemplar;-)

Kram finaste!
Törnrosa sa…
På din plank-bild är den precis så vacker som den ska vara. Hos mig blev den alldeles för stor med tiden och i höstas grävde jag resolut bort den. Bara en pyttebit sparade jag för att plantera någon annanstans.
Hej från Törnrosa
Min fick fart förra året och svingade sig högt upp i äppleträdet. Lycka till med din.
Vackra bilder.
Ha det gott.
Kerstin sa…
Visst är det lustigt att det kan bli så olika med samma växt? Hoppas din trivs bättre på sin nya plats. Jag planterade en i min hopplösa ingångsrabatt där ingenting vill växa förra året. Får se hur det går för den. Den är himla fin när den trivs ju. :-)
samson sa…
så fin
ha det så gott
maggan
Fia sa…
Ja, man måste ju kunna använda den arkitektens tröst som Bokharabindan. Jag har då satt min vid våras skjul som ser ut som något från en kåkstad. Hoppas att den skall klä in skjulet och lumma till det, och det skall nog gå fort :-)
Louise sa…
Ja den är fantastisk - på rätt ställe! Mina två som också bara är några år växer helt galet fast jag klipper ner dem till 20 cm varje vårvinter. De längsta rankorna blir lätt fem meter på en sommar!!De behöver verkligen gott om plats!

kram louise
Margot sa…
Så vacker din mammas Summer Snow är, hoppas din trivs bättre på sin nya plats! Man behöver nog gott om plats för den klematisen:)
Ha det gott!
Kram Margot
Underbara små söta blommor har den. Kram
Marina sa…
Den är jättefin! Det är lika bra att flytta växter som inte riktigt trivs tycker jag. Alla gillar ju inte att flyttas men en klematis ska nog funka.

Kram!
Anonym sa…
Så vacker den är! Kram Hanna
Ser fram emot när min blir så där stor och vällande som på bilden ! Satt några i ruinen förra hösten ... så det kanske är dags att den skjuter fart nu till sommaren !

Ha det så gott !
Kram/Isa
krepsemor sa…
Så vakker stor og kraftig Clematis ! Flott macrobilde av støvbærerne!
Ønsker deg lykke til!
Lena sa…
Så vacker den är, Summer Snow, ännu en växt att drömma om!

Kramar
Verkligen vacker och vilken växtkraft! Tänker ha den i en båge vid månskensrabatten. Fina bilder!
Ha det gott!
Aud sa…
Nydelig clematis, jeg har den selv i et bed under et epletre. Den slanger seg bortover i bedet og opp langs treet.
Lykke til i konkurransen :-)
Hans sa…
Nej men så roligt att du hittat norska X - faktor.
Vi är ju inte så många svenskar som är med där - än.
Det är en fin bild du tävlar med, jag tycker om denna klematis, och köpte en sommaren som var.
Den växte fint och blommade vackert. Om den har klarat - 41, det återstår att se till våren.
Ha det fint.

Populära inlägg