Nu händer det grejer!

Det är inte klokt vad det gror och växer! Jätteroligt! Nu är det kronärtsskockan Violet de Provence som har grott. Två groddar har kommit upp och tre till är på väg. Jag har satt 10 frön i varje kruka och man kan se hur groddar lyfter hela jordtäcket. Vilken kraft!


De andra sådderna mår också bra, Drakmyntan, salvia Farinacea Strata, vallmon Coral Reef och den vita lavendeln Ellegance Ice kommer bra med många små groddar som växer för varje dag. Igår åkte Jätteverbenan ut ur kylskåpet och ersattes av stjärnflockan.

Chilin blev inte omskolad i helgen men behöver komma i nya krukor med lite mer näring. Kanske ikväll!


 Annars är det prio på att få ordning på sådderna. Just nu har jag två olika läger i tvättstugan och ett inne på golvet i gästtoaletten. Lite rörigt och stökigt minst sagt. 


Därför åker den inte så vackra men effektiva fröhyllan fram.  Det här fönstret är perfekt för småplantor. Vi har golvvärme och har inga problem med element. Fönstret och ett fönster som sitter på väggen till vänster utanför bild har ventiler där kalluft kommer in. Därför är det svalare i den här hörnan. Inte så mysigt för oss människor när det är minusgrader ute men perfekt för småplantor. 



Ikväll ska jag fixa med lysrören och flytta över de plantor som är stora nog för att bo på fröhyllan. 
Visst skulle det vara snyggare om hyllan var vitmålad men som barnen i skolan säger: "Orka!"

Kommentarer

Kerstin sa…
Vad det växer hos dig! :-) Brukar du förkultivera vallmo? Jag har läst på flera ställen att de ska vara svåra att flytta så jag har inte vågat fast det kliar lite i fingrarna och jag vill så gärna så lite för att få dem att blomma lite tidigare. :-) Snygg upphängning av lysrören förresten! ;-)
Ha det bra!
Så härligt med alla fröer som är på gång. Jag har inte börjat ännu men snart så. Hoppas hinna fixa det där med lysrör också (det har jag sagt de senaste tre åren)
Ha det gott!(:D
Kul när man lyckas stirra upp fröerna.Det där med plats är ett bekymmer.Även om man som jag har ett stort rum i källaren så blir det trångt.För inte kommer man ihåg hur trångt det var förra året utan sår ännu fler i år.Ja ja huvudsaken är att man trivs.Kram
Vilken febril aktivitet det råder hemma hos dig. Och växer så det knakar gör det ju verkligen. Du äger (som mina har barn har börjat säga). Eller denna: Du är ägig!!! Då har man minsann gjort något bra.

Hälsar Åsa
Fia sa…
Oj vad du har hunnit långt! Chili är det enda jag har sått, och dom har precis kommit upp. Lycka till med Kronärtsskockan, jag ger upp den efter många års försök :-(
Byronesse sa…
Din energi är helt fantastisk! Vilken tur att du har en så underbar familj som mer än gärna ser huset fyllas med småplantor från golv till tak;-)
Kraaam bästa du!
Marina sa…
Jag får nog sluta läsa dina inlägg för jag får en sån frölängtan varje gång jag tittar in.
Ser så härligt och hoppfullt ut.

Nej då, jag ska inte sluta läsa här. Jag gillar din blogg alldeles för mycket för det.

Kram!
Elin sa…
Hihi, jag känner igen det där med lysrör, skarvsladdar och provisoriska lösningar...

Kul att det är så mycket som har grott!
Helena sa…
Ja ORKA! :-)
Fniss vad du har sått mycke!
Det blir roligt att få se den där kronärtskockan många har ju köpt från till den i år.
KRAM från mig!
Haha... precis! Orka! ;)
Nu gror det som bara den hos dig! Kuuul! Längtar, längtar tills vi kan börja plantera ut våra frösådder. ;)
Kramar!
Odlarlust sa…
Kul att du hittade till mig också!
Här spirar också kronärtskockan och jätterverbenan är sådd liksom purjolök. Sedan väntar ett otal fröpåsar på att öppnas och fler frön ska i jorden. Det är något att se fram emot :-)
Ha det fint!

/Anna
Roligt att följa dina sådders utveckling! De växer verkligen bra och sträcker på sig ordentligt:).
Snart är jag nog också på gång...:).
Ha en bra kväll.
Kram Maria

Populära inlägg