Att fatta beslut och sen ändra sig!

Att ligga hemma sjuk gör att mycket tid ägnas åt att fundera kring trädgården. Det är nästan så att jag får lite dåligt samvete, känslan av att skola ni vet. Jag är ju dålig då ska jag väl inte ägna mig åt så trevliga saker som trädgård. Knäppt, jag vet! Hur som helst så har jag fattat ett nytt beslut angående Halvön. I den första ritningen skulle jag ha tre stycken Prunus Accolade i fokus och tre Havtorn lite mer i utkanten. Efter att ha funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att ta bort Prunus Accolade och i stället ha uppstammat havtorn. 
Bild från Trädgård med utsikt
Jag tror att det kommer att passa bättre ihop med planteringen och storleksmässigt för platsen. Ett svårt beslut eftersom jag är kär i tanken på blomningen i maj och hur jag än har försökt så finns det ingen bra plats i vår trädgård för Accolade. Men då kom jag på att det skulle passa perfekt på verandadäcket på Gotland.



Träden ska vara en bit från huset och bilda tak över verandan. Ge huset lite drapering så det inte står så naket och ensamt. Dessutom stoppar det lite av värmen på sommaren eftersom jag kan tänka mig att solen värmer upp fönstren bra. Att de sen blommar med skira rosa blommor i maj gör inte saken sämre. Tror det kan bli snyggt mot den svarta fasaden.

Att ändra sig när man har planerat och bestämt något är alltid klurigt. Att stoppa upp och som man säger i showbiz "Kill your darlings" alltså ta död på det man är väldigt förtjust i är svårt men ibland nödvändigt. När man har den där känslan av att det blir inte riktigt bra, att något inte stämmer och brusar det du är ute efter så är det ofta en "darling" som spökar. Plockar man bort den kan hela bilden bli tydlig och klar. Det bästa av allt är ju när man hittar plats för sin darling någon annanstans.

Kommentarer

Lena sa…
När du är sjuk ska du bara göra bra saker och njuta av det för att fortare bli frisk och vad är väl bättre än att planera en trädgård?!

Som så många gånger förr känner jag inte alls till växterna du nämner, jag ska googla på dem. Men om jag lärt känna dej rätt blir det säkert fint!

Kryakramar
Odlarlust sa…
Ha ha. När jag väntade min stora kille blev jag sjukskriven under ett par veckor. Men oj vad svårt det var att bara koppla av och låta sig vila. Jag hade superdåligt samvete. Så dumt!
Det är väl bra att bara göra sådant som man tycker om när man är sjuk.Tror det bidrar till ett snabbare tillfrisknande.Och du man är ju inte sämre en att man kan ändra sig.Nu fick du ju en jättebra lösning på det där.Kram
Byronesse sa…
Du är ju klok som en bok min trädgårdstoka! Blev full i skratt när jag nu läste ditt inlägg och tänkte på vad jag sa tidigare idag till dig om att ha dåligt samvete för att unna sig det njutbara, ha, ha, ha!!! du har alltså också något att jobba på;-)

Kram/E
Byronesse sa…
Kom just på att jag drack mycket varm havtornsjuice på väg upp mot everest basecamp. Extremt vitaminfyllt och stärkande tydligen. Jättegott också! Det är ju kul med träd som ger något ätbart med:-D
Mmm, du kan tro att jag hade bekymmer med mitt dåliga samvete när jag var sjukskriven med min nackskada i flera år...särskilt eftersom det är ett "dolt handikapp". Dumt, även om man är sjuk eller har ont så är man ju värd något trevligt, eller i synnerhet kanske man ska säga ;). Dina planer för trädgården är så välgrundade och fina, jag imponeras och blir nyfiken på resultaten. God bättring! //Kram Marie
samson sa…
Man känner sej ju mycket piggare om man tänker på nått kul
ha det så gott
maggan
Perfekt sysselsättning när man är sjuk:). Man känner sig i alla fall oftast lite bättre.
Jag är också sugen på Accolade, men har ingen plats. Men nu fick du mig att inse att jag kan plantera ett på landet..inte nu men kanske m några år. Och du kan plantera ett på Gotland, då blir vi inte utan det ljuvliga:).
Det är sannerligen svårt att ta bort eller omprioritera växter man gillar jättemycket, men ibland nödvändigt. Jag tycker du resonerar bra.
Krya på dig.
Kram Maria
Helena sa…
Hm men då måste du tajma Gotlandsvistelsen med blomningen...de finns i buskform oxå om du ej har plats för ett träd!
Det har jag det o det har växt så fort :-)
KRAM från mig!
Jag älskar prunus Accolade.
Den planen blir nog toppen bra.
Krya på dig
Annika
Marina sa…
Man får tänka mycket trädgård när man är sjuk, det är jag helt säker på.

Inte ska man önska att bli sjuk men är man inte allvarligt sjuk eller dödstrött hela tiden så kan man ju ha det sämre än att ligga på soffan och tänka trädgård.

Hoppas du är pigg och frisk snart igen (men har tid att fortsätta tänka trädgård!)

Kram
Anonym sa…
Så snyggt det var ned uppstammat Havtorn, det har jag aldrig sett! Och det andra som det var ihopmatchat med var för all del inte så osnyggt heller .... :-)

Krya på dig!
Åsa

Populära inlägg