"Jag hatar Plantagen!"

Vad befriande det är med människor som inte försöker framställa sig själv som något man egentligen inte är. Jag tycker mig märka att i alla nischer av branscher eller intressen är det lätt att vissa människor ska framhäva sig själva för att nå en viss position eller makt. Ofta lyckas de också, tyvärr. 

Igår när jag och underbara E var och lyssnade på Bo Rappne som pratade trädgård så var det så befriande. Jag har bara sett Bo på tv och hade innan föreläsningen ingen uppfattning om hur han är som person.
Bo Rappne, bild av underbara E,  http://narlivetknackarpa.blogspot.com/
Vi möttes av en man som pratade om sitt intresse och sin passion. "Det ska vara enkelt, hur svårt kan det bli?" Var ett uttryck som kom flera gånger. Speciellt när han pratade om jord och kompost. Inte krångla till det! Ha tre komposter, en ny, en som är ett år gammal och den sista som har blivit till jord. Fyll på med ett par cm per år. Har man ingen kompost så är kogödsel det nästbästa alternativet och så lite hönsskit om det behövs kväve. Mer behövs inte, speciellt inte en massa näringstillsatser. När han kom in på konstgjord näring blev han lite, som han själv sa "Nu blir jag lite arg, märker ni det?" eftersom han menade att det är ett sätt att lura av oss pengar. 



I slutet kom så meningen som gjorde att jag skriver upp Bo på min lista över personer som inte verkar bry sig om att vara politiskt korrekt eller spela en roll. "Jag hatar Plantagen, jag menar det. De har en fruktansvärd personalpolitik och är som Carema"! Det var så äkta och så ärligt. Meningen sas i ett sammanhang där han pratade om växter och kvalité, varför vissa växter mår sämre när de kommer hem i våra hem och trädgårdar och att vi konsumenter blir lurade. Att när vi ska köpa växter ska vi handla på ställen där vi kan ställa frågor och få svar. Det är väl som allt annat här i världen, man får det man betalar för.


Kanske retar rubriken någon men håll med om att det allt för ofta finns människor där det viktigaste är att framhäva sig själv än det man egentligen pratar om. För mig framstår Bo Rappne som en äkta, passionerad trädgårdsmästare som älskar det han gör och hur trädgården får människor att må.



Jag har i alla fall bestämt mig för att få ordning på min kompost. Den jag har idag är för sorglig och nu ska jag inte gå omkring och tro att det är krångligt och fundera på vad jag kan slänga där eller vad jag inte kan slänga. Nu ska jag bara göra! Hur svårt kan det vara? Ulriksdalsträdgårdar har fler föreläsningar med olika teman under hela våren och jag har redan skrivit upp teman som köksträdgården, buskar och träd, och perenner i min kalender. 


Alla bilder, utom den första, är från morgonpromenaden, visst är det vackert med vinter?

Kommentarer

Vad kul att gå på såna föreläsningar. Finns inte här där jag bor i eller i trakterna runt om. Vackra foton...

Kram
Bra där! Och det är så sant som det är sagt.. man får vad man betalar för.. :)
Det är inte svårt med kompost... även om det finns vissa proffs som hävdar motsatsen. Vi har bara haft vå i nått år men det funkar hur bra som helst även om man inte följer alla "regler". ;)
Kramar!
Det är så skönt att höra "proffs" som inte behöver utge sig för att vara märkvärdigare än andra. Det ska INTE vara krångligt, och alla SKA kunna njuta av trädgård. Det finns inga måsten, och var och en är klock på sin egen sanning så länge det fungerar. Det är min filosofi, som jag hoppas behålla ;). Kram Marie
Hihi, klok menar jag. Gick nog igång lite på det där... ;)
Kerstin sa…
Tyvärr kan jag inte hålla med om att man får vad man betalar för. I alla fall på handelstrådgården jag brukar handla växter till trädgården är det bra mycket billigare än på Plantagen och mycket bättre kvalitet får man såklart! Jag kan hålla med Bo, men kan bli lite irriterad att vi ofta blir lite halvt tvugna att handla där vi inte alls vill handla eftersom det är det enda som finns i städerna och vid ansamlingar av andra affärer. På sommaren försöker jag bojkotta växtaffärer som Plantagen eftersom jag just blir så arg över att de inte vet nåt och har en usel personalpolitik, men nu på vintern har jag ofta inget val. Tråkigt tycker jag. Som nu om en stund när jag ska åka och hämta mina slipade skridsskor under lunchen och tänkte ta en sväng förbi just Plantagen, för åka till plantskolan efter jobbet hinner jag inte. :-( Tråkigt tycker jag...
Jag har förresten bara två komposter. Slänger på allt möjligt utan att tänka och det har fungerat bra. Fast då har jag haft paus ett år när jag var höggravid när komposten borde ha vänts, så då hade jag hämtning av trädgårdsavfall, så komposten från förra året hade ju legat i två år. Får se hur årets ser ut, för den har ju bara legat ett år. Får kanske skaffa ett tredje kärl. Undrar var det ska få plats bara... ;-)
Ha en trevlig onsdag! Jag är förresten också lite avundsjuk på dig som bor på ett sånt ställe där det ibland är sådant som föredrag med Bo Rappne...
(Oj, vad långt det blev...)
Sara sa…
jag älskar komposter! Och jag ogillar Plantagen! /Sara
Trevligt när man träffar människor som är jordnära i alla bemärkelser. Inte för att jag känner Rappne men på din beskrivning verkar han vara en sådan.


Fina bilder...

Kram
Helena sa…
Ja hur svårt kan det va´?!
En av mina kompisar jobbade på Plantagen förra året hon är trädgårdsmästare.Det hon berättade för mig just om hur personalen behandlas gjorde mig ursäkta SKITFÖRBANNAD!!!Jag behöver inte gå in på det egentligen det är ju vad hon berättat men jag litar på henne!Men blir arg bara jag ser en annons från Plantagen bla.kollar de sin personals väskor när de går hem varje dag ...o de har 'låtsaskunder'som ställer frågor till personalen plantskolan ,butik o i kassan.Sen sätter det upp ett protokoll som 'fejkkunden' fyllt i på anslagstavlan...hur personalen bemött dom o hur de svarat på frågor osv. jag blir så jä...förbannad rent ut sagt!!!
Tänk att jobba så o aldrig veta när man blir kollad...morr o grr
KRAM från mig!
Marina sa…
Jaha, då har han inte gått och förändrats till det sämre de senaste åren i alla fall. Han var en av de föresläsare vi hade som jag blev mest positivt överaskad av.
Kompost är inte svårt. Klarar jag det så klarar de flesta det. Vi har tre fack. Ett som vi slänger i, ett med färdig jord (vilat i två år) och ett som vilar. Värsta ogräset slänger jag på en hög bakom garaget och sen får det ligga där (flera år) till vi då och då slänger ut högen på åkern så traktorn vänder ner det.
Heja folk med fötterna på/i jorden!

Kram!
samson sa…
jag hade ingen aning om att Plantagen behandlar sin personal på det viset
jag har ju bara sett Bo Rapne på tv men tycker han verkar sympatisk och ger enlka och bra tips
ha det så gott
maggan
AnnaHelena sa…
Intressant!
Och intressant att läsa kommentarerna här om Plantagen! Fast jag måste erkänna att det händer att jag handlar där också ibland. Och då lite på vinst och förlust, eftersom man är medveten om att kvalitén ibland lämnar lite övrigt att önska. Men det låter ju hemskt när man läser om personalpolitiken!

Kram // AH
Anonym sa…
Jag diggar Bosse! Kul att han levde upp till förväntningarna och verkar vara en sån skön typ. Jag handlar också rätt ofta på Plantagen, precis som Kerstin har jag närmast dit och hamnar där för att det är lättast. Jag har blivit bra bemött där för det mesta, men det är ju hemskt tråkigt om personalen behandlas illa. Blir att ta fler omvägar till andra plantskolor framöver! Kram Hanna
Stina sa…
Hej!
Vilken härlig inspirationskick! Sådant behöver man ibland! Supersnygg rabatt runt altanen och rosenstaketet!

Kram,
Stina
Vilket bra inlägg! Hade varit kul att besöka Bosse någon gång.
Otroligt vackra bilder.
Kram Maria
Anna-Maria sa…
Det lät otrevligt med den personalpolitiken...usch!
Hans sa…
Ojdå, vilket intressant inlägg + alla kommentarer. Jag har ju förut med visst avund saknat Plantagen här i norr. Hoppas de inte etablerar sig här och slår ut små lokala handelsträdgårdar som vi trivs bra med.
Ha det fint.
Merja sa…
Låter enkelt och bra...hur svårt kan det va;)
Gillar det!!
Ha en bra dag!
Anonym sa…
Hej! Halkade in här på rubriken.. Jag arbetar själv på Plantagen och måste säga att det här var väldigt intressant att läsa. Jag arbetar i en butik i Östergötland och jag vet inte var väninnan arbetade men självklart är det inte så det funkar, inte hos oss iaf. När ni skriver dåligt personal politik vet ja inte riktigt vad ni menar, varför skulle vi jobba där om det var så dåligt?
Vi hade iaf i somras en jättebra trädgårdsmästare, som var mkt kunnig, och det är ju självklart han/hon ni ska prata med då ni vill ha profisionell hjälp med uteväxter. Eftersom vi är så breda och har så stort sortiment så kan ju inte all personal alla avdelningar, men det är nog ganska vanligt på så stora företag.
Däremot det ni pratar om "låtsas kunder" som kollar personalen det är alltså företag som utför dessa provköp för att kolla butikers service och inte enskilda personer.. Detta förekommer i stort sett i hela handeln samma sak tex på ställen där man har åldersgräns, tex systemet, görs ju kontroller att de frågar om legitimation. Hemgångskontroller görs ofta inom handeln och det är inget konstigt med det.. Vi måste visa upp vad vi har handlat och kvitto och visar upp väskan, detta utförs bara av professionella vaktföretag.

Tråkigt att så många hade dåliga uppfattningar om mitt jobb vi har ju så mkt mer än bara blommor men nästa gång ni behöver hjälp med uteväxter så fråga efter Trädgårdsmästare!
Hélena sa…
Intressant kommentar Anonym. Jag citerade det Bo Rappne sa på föreläsningen och vad han grundar det på vet jag inte. Kanske har han anställda som har arbetat på Plantagen och fått input. Jag är övertygad att det kan se väldigt olika ut på olika Plantagen som det alltid kan vara i en kedja. Det är väl chefen, sättet som kontroller utförs och framför allt hur feedback ges som kan uppfattas som man utsätter sin personal för dålig behandling. När det kommer till växter och sortiment så handlar jag inte buskar och träd på Plantagen. Alltför ofta tycker jag att dessa växter ser torra och skadade ut. Dessutom tror jag att många varor köps in från andra länder där de har odlats under andra förhållanden. Då är det bättre att köpa växter som har odlats i Sverige och är vana vid våra förhållanden. Roligt att du trivs och jobbar på ett företag som du är stolt över.
Ha det bäst!
Hélena

Populära inlägg