Lite mer detaljer!

Tack för alla glada kommenterar kring vårt Gotlandsprojekt. Roligt att fler kan se det som vi vill försöka skapa. En del frågor har jag fått och jag tänkte göra ett inlägg med lite fler detaljer. Vi börjar med taket. Taket ska som sagt vara i trä, gotländskt kärnvirke, och behandlas med Sioo impregnering. Det gör att det kommer att bli silvergrått inom ett par månader. Vi hade tänkt lägga falsat plåttak men när vi såg ett trätak för första gången fick vi upp ögonen för faltaket. Över entrédelen blir det silverplåttak eftersom lutning är för låg för trätak. Bilden till vänster tillhör ett hus utanför Visby som heter Leva Kungslador. De hade lagt trätak men det är inte ett riktigt faltak eftersom plankorna ska ligga omlott som översta bilden till höger. 



Taket är vanligt på gamla gotlänska hus, som bulhuset på nedre bilden, och ofta är de tjärade. Eftersom vi har svart hus vill vi ha en silvergrå yta som bryter av. Men visst är det härligt med trätak.


Verandan framför och runt om huset ska vara i olika nivåer och på olika ställen ska träd och växter komma upp ur trallen. Det får absolut inte bli ett verandahav utan ska kännas som en förlängning av huset och att det blir fler rum ute. Där ska familjen kunna samlas och bara vara. Bilderna är också fotade från Leva Kungslador.




Jag kommer inte från Gotland men min mamma är född där. När jag började gymnasiet flyttade hela familjen ner och jag bodde där i nästan 10 år. Sen flyttade jag tillbaka till fastlandet men mamma, pappa och min lillebro,r med sin familj, bor kvar. Mamma och pappa kommer att bo där permanent men för oss blir det en semestertillflykt, både vår, sommar, höst och vinter. 




Jorden på tomten är som sagt sand. I första lagret 20-30 cm är sanden blandad med jord men sen är det ren sand. Jag håller för fullt på att samla idéer kring vad som trivs i ett varmt, soligt läge zon 1 med sandjord. Har du några tips så hör gärna av dig. Mer kring trädgården och planteringen gör jag i ett annat inlägg så fortsättning följer.



Gotland är speciellt både på sommaren och vintern och till er som inte har varit där planera in en resa. Det finns så otroligt mycket att se och göra. Båtbiljetterna på sommaren, och framför allt då i juli, är inte billiga men om man kan tänka sig att åka på lite mer obekväma tider på dygnet sjunker priset rejält. Samma gäller om man åker när det inte är högsäsong. Att bo, äta och uppleva saker kan kosta en slant men det finns också ställen som inte är dyrare än på fastlandet. Allt hänger på var man bor och vilka bra tips man får från vänner som varit där. Vill du ha tips från mig så är det bara att fråga. Här kommer ett tips på något som är helt gratis och som är det som jag gillar bäst när jag är nere på ön:



Havet! Att bara vara på en stenstrand, känna alla dofter från hav, kalk och örter . Det finns inget som är mer rogivande. Den här stenstranden ligger fyra kilometer från huset och då får man cykla på stenvägar som ni ser på bilden. Helt underbart!




Nu fick jag akut sommarlängtan.

Kommentarer

Byronesse sa…
Hello!

Tyvärr är jag väl inte den bästa på att ge dig tips om vad som växer bra i sandjord i zon 1. Skulle kunna bli hur tokigt som helst:-S Men, jag få många härliga inre bilder om hur det kommer se ut i och runt ert hus med alla träd och växter i och kring verandan/orna... Lyckost er!!!

Kramar/E
Roligt med fler detaljer, jag är eld och lågor över att följa utvecklingen av ditt/dina föräldrars fina hus.
Så mysigt med stenväg till havet. Och jag håller med dig om att inget kan vara mer rogivande än havet och miljön där. Ååååå vad längtan är stor efter sommaren!
Odla i sand är inte min bag precis. Det enda jag vet är ju att Peter Korn odlar allt i sand, kanske kan du få tips där.
Ha det bra.
Kram Maria
Anonym sa…
Åh, det kommer att bli helt fantastiskt ert hus! Så inspirerande att få se och så kul det ska bli att följa vidare.

Du väcker en enorm längtan till min ö när du skriver om havet. Längtar alltid dit, och ibland starkare än annars.

Mina föräldrar bor ju också i zon 1 med sandjord, och det är inte de lättaste förutsättningarna. Men många solälskande perenner trivs hos dem, som lavendel, nepeta mm. Min mamma har olivträd och fikon som fortfarande står ute på hennes altan och det funkar. Havtorn måste du också ha! De trivs utmärkt vid havet, och bären är ju supernyttiga. Kan tipsa om att pannacotta på havtorn är en höjdare! Fråga gärna om du undrar mer om vad de odlar för växter, så ska jag tipsa allt jag kan.

Ha en fin kväll! Kram Hanna
Men så intressant att läsa om trätak. Kul att ni ska lägga ett sådant!! Det måste vara hur spännande som helst att planera och fundera över detaljer kring huset. Gillar tanken med trädäcket som en förlängning av huset med träd som sticker upp.

Har aldrig varit på Gotland.... en brist inser jag :-))))

Kram
Charlotte
Lena sa…
Visst är Gotland vackert!

Vi har varit där flera gånger på sommarsemester och bott på södra, västra och östra sidorna.

Naturligtvis har vi varit på norra delen av ön också och Fårö är ju helt fantastiskt!

Nisseviken, Sandviken, Herta, Lausviken...vilka stränder!

Hobugrgen, Holmhällar, Helgumannens fiskeläge, Langhammar, Gamle Hamn på Fårö...härlig gotländsk natur!

Och alla keramiker!

Ja, ja allt detta vet du redan.

Och nu längtar jag dit!

Kramar
Vilket härligt tak, jag har aldrig hört talas om det innan, spännande! Jag har varit på Gotland en gång och det var jättefint, hör gärna av mej om tips när det blir dax igen. Har en hel del släkt där som jag tyvärr inte har någon kontakt med. Det var min faster Elsa som höll i alla trådar och när hon försvann har det liksom inte blivit av. Men det är ju inte för sent än (:D
Ha det så bra, ska bli spännande att följa era projekt.
Blomkärringen
Marina sa…
Låter jättehärligt och vem vet, någon gång blir det kanske semester på Gotland. Då hör jag av mig.

Kram
Jag bara älskar Gotland....jag brukar tänka att det är för att min mormor kom därifrån.Hon blev skickad som 17 åring till Värmland för att jobba i hushållet hos en släkting.

Vi har varit där nu ett antal gånger de sista åren . Det är så fint.

Kram
Fia sa…
Hur fint blir inte det då! Och vilka bilder, jag blir sugen på att åka till Gotland, även om den gången jag var där för några år sedan var det inte våran mest lyckade semster (regn, regn och mer regn ;-)).
Stort lycka till med huset, det ser ut att bli kanon!
Välkommen till att börja odla i zon 1 på Gotland! Själv är jag sen många år en trädgårdsfanatiker från Stockholm, men som nu i nästan 10 år har fått glädjen att odla på lätt kalkhaltig jord på Gotland efter att ha bott på en gammal sjöbotten i Älvjsö. Det förra överväger ALLA nackdelarna!
Hör gärna av dig, så ska du få tips!!
Åhh vilket sommarparadis .. förstår att du längtar !! Ser helt sagolikt ut med vägen ner till havet ...

Hjärtekram till dig i dag på Alla hjärtans dag !

/Isa
Helena sa…
Åh vad härligt det ser ut!
Taket är ju så fint.
Rosor typ rugosa varianter o vilda äppelrosor skulle passa superfint kring huset!
Eller så kanske du vill ha lite orange vallmo fniss
KRAM från mig!
Johnna G sa…
Vilka härliga bilder! Du skulle kunna starta en reklambyrå för Gotland ;-) Jag har aldrig varit däri vuxen ålder och nu vill jag verkligen dit!

Och huset blir ju alldeles underbart! Grattis till projektet!
Unknown sa…
Det här är såååå spännande! Tack för att du visar oss:) Hjärtekram!
Så roligt och spännande med ert projekt! Det ser verkligen ut att bli superfint!

Har aldrig varit på Gotland och vill väldigt gärna åka dit nångång, det ser alldeles fantastiskt ut!

Lycka till i fortsättningen! Ser fram emot att läsa om planteringsplanerna .-)

Ha det gott!
Annika

Populära inlägg