Varför...

...nickar mina kransveronikor? Någon som vet?


Jag har två stora fina plantor som har stått i 6-7 år på samma ställe. Jag har inte flyttat dom eller rört dom. Förra året började den ena plantan att nicka och se törstig ut så fort solen låg på. Jag vattnade och under natten reste den sig. Dagar med moln inga problem. Så höll vi på hela sommaren. Den blommade men var 50 cm kortare än den andra plantan. Nu i år ser jag att även den andra plantan börjar visa tendenser på att sacka ihop när solen ligger på.




Finns det någon sjukdom? Är det någon som äter på rötterna? Finns det kransveronikajordtrötthet... Det verkar ju finnas för alla andra växter! Jag vill inte hålla på så här en sommar till. Funderar på att gräva bort allt och plantera något annat. Men så kommer jag ihåg blomningen och humlorna.




Vem vill vara utan den! Så hjälp, som F brukar utbrista när han måste göra något han inte vill, vad ska jag ta mig till?

Kommentarer

Törnrosa sa…
En sån ljuvlig humlebild du tagit! Dessa små arbetare som vi har.
Hej från Törnrosa
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med din fråga. Har ingen aning.. tyvärr. Hoppas någon annan kan bättre. Väldigt fin bild den med humlan! Kram Therese
Jag känner inte till någon sjukdom men det kan ju finnas. Jag funderar däremot på om jordens vattenhållande förmåga har försämrats. Att veronikorna har stått länge på samma plats så att du inte har kunnat förbättra med organiskt material??? Att jorden där de står har förbrukat det organiska material som fanns??? Bara en tanke - inget 100% säkert svar!

Kram
Helena sa…
Testa o gödsla o vattna lite i förebyggande.Sen är det ju vissa växter som alltid slokar när solen ligger på.Men om den ena blivit mindre så hm...plantera om dom kanske till hösten.Kan ju vara nått träd som skickat fram sina rötter ...funderar jag.Vi har en del problem med det.
KRAM från mig!
Minat ringa trädgårdskunslaper kan inte hjälpa dig, men vilken fin bild!
Nina sa…
Mina veronikor fick förra året någon slags ohyra iform av en larv som hade ett skummhölje runt sig. Dessa gjorde att blommorna nickade. Du har inte något sådant på dina?

Jag vill minnans att det var precis innan de skulle till att blomma så kanske lite tidigt än.
Anonym sa…
Suck, ja det är trist när plantorna plötsligt inte trivs. Kan det vara så att i takt med att de växer så blir det svårare att få tillräckligt med vatten om platsen är torr? Testa att flytta dem till ett fuktigare ställe? Mina höstsilverax höll på så där, tills de kom till ett ställe med mer vatten.

Fantastiska solnedgångsbilder i förra inlägget, den där med de mörka tulpanerna. MMmmm!

Ha en bra fredag! Kram Hanna
Ruben sa…
Vad det beror på, är inte lätt att veta. Men inte kan det väl bero på torka, så mycket regn som vi haft på senaste tiden. Kanske en stor del av sugrötterna blivit skadade? Ser, att det finns en altan i närheten. Kanske impregnering har läckt ut i jorden? Jag skulle gräva upp plantan, byta ut jorden, och plantera tillbaka den. Går det så går det, alternativet är väl att den dör. Men, som sagt, jag vet inte.

Ha det gott!
/Ruben
Kerstin sa…
Min kransveronika står direkt under stora blodboken i min sandiga, torra jord och den är visserligen inte jättestor, men sådär har den aldrig hållit på. Men annars är min spontana reaktion också torka. Det kan inte vara så att någon har varit och grävt gångar under så att en del av rötterna hänger i luften och inte får vatten pga det? Vore jag du skulle jag nog kanske gräva upp dem och sätta tillbaka dem med massa bra jord, så borde de ju repa sig. Lycka till! Hoppas de mår bättre snart. :-)
Anna-Maria sa…
Låter lite mysko...men det är kanske vattenbrist ändå! Gräv upp och flytta, och förbered dig för ett rotsystem som heter duga!
AnnaHelena sa…
Ingen aning! Har också kransveronikor, men de brukar inte sloka, och som sagt: Det har ju regnat så mycket, så det verkar konstigt om det skulle bero på torka...? Jag gillar kransveronikan just för att den drar till sig fjärilar och humlor.

Kram från mig! // AH
Gah vilken snygg humlebild. Jag har inga veronikor och kan inte hjälpa dig tyvärr, men kanske att det ändå är vattenbrist. Går det att ha en tillfällig droppbevattningsslang där? En tanke bara. Jordförbättra med lera som håller fukt bättre?
Hoppas du finner lösningen.
Kram Maria
Har nysatta små kransveroniker så det här var intressant läsning, min jord är inte den bästa heller så jag hoppas det ska gå vägen. Just nu vräker regnet ner och gör jobbet... Lycka till med dina! ha en bra helg!

Populära inlägg