Den första!

Blev tvingad till ett inlägg till eftersom min första ros slog ut just idag, på Sveriges nationaldag. Som att fira! Louise Bougnet:


Maken till tålig ros får man leta efter. Hon har helt klarat sig från liten rosenstekel och annat otyg. Blommar om och om igen. Doftar underbart och är tidig. Zon 1-6.  Kan man begära mer? Tror inte det. Louise står i verandarabatten som angränsar till grusgården.  Nedanför hennes fötter kan man se näva, daggkåpa, iris, se första bilden av dessa fyra. De andra tre visar det man ser när man går runt hörnet från första bilden.



 Mina fina Queen of Night som bara blir vackrare och vackrare. Den här rabatten innehåller vita rosor, daggkåpa, vita riddarsporrar, vita franska kungsljus, lammöron, vit lavendel, vit näva, malört och vita irisiar, tror jag fick med allt. Jag tycker så mycket om just den här delen men när man tittar på den andra verandarabatten...



Alliumbollarna är jättefina, kantnepeta, salvia, höstanemon, rosa rosor, kransveronika, lavendel stenkyndel, lammöron, röd solhatt Magnus, har säkert glömt massor. Den här rabatten känns kal vid den här årstiden och lite rörig. Men den doftar redan ljuvligt.  Har världens beslutsångest om jag ska flytta flertalet av växterna och forma den här rabatten på samma sätt som den första för att få en helhet mellan de två. Men, det betyder att jag måste flytta flera rosor...mindre roligt. Ska ge det en säsong till sen till hösten får vi se. 


Tillbaka till verandarabatt ett. De franska kungsljusen är inne på säsong tre och i år är de riktigt maffiga. Bladen känns nästan köttiga. 2008 köpte jag fem plantor lammöron och nu har jag delat dom varje år och planterat på alla möjliga ställen. De sprider sig verkligen mycket. Bilden längst ner är den på väg ut i gräsmattan.



Just nu vill jag vara ute hela tiden men F är inte helt pigg. Vi stökar i trädgården en liten stund och sen går vi in och myser. För att en liten stund senare gå ut igen... Låter lite som vädret just nu...Först kommer det lite sol och så börjar det att regna. För att en liten stund senare solsken igen. 

Kommentarer

Nora sa…
Va fin din ros är! Rabatterna likaså. Jag känner igen mig i tanken "jag borde nog göra om i denna rabatten" Undrar om man någonsin blir klar med en rabatt? :-)
Va skönt att F är på bättringsvägen! Det är synd om de små når dom är sjuka:-(
/Nora
Byronesse sa…
Wow, vad fin hon är din första ros för året! Jag tycker väldigt mycket om även den andra verandarabatten. Visst är de helt olika, men de innehåller ju olika saker och kan ju därför förmedla olika intryck och dofter. Du är klok som ger det lite tid, se vad som dker upp under resten av säsongen innan du bestämmer dess öde...
Kramar/Em
Grattis till att Louise har slagit ut!! Det är alltid lika spännande att se vem som blir först:).
Det är något speciellt med dina Queen of night, så vackra. Mina har aldrig sett så fina ut:).
Dina rabattväxter är så samspelta, jättesnyggt.
Det där med att möblera om i rabatter och flytta runt är den ständiga frågan, jag har samma kval med silverpäronsrabatten och egentligen gavelrabatten också...Hu... Blundar för det ett tag:).
Bra att lille F tar det lugnt, hoppas han blir piggare och piggare.
Ha det gott.
Kram Maria
Så vacker din rabatt1 är med det vita, silvriga och djupt purpurfärgade och så det gröna såklart.

Kram
Marina sa…
SÅ fin ros! Min första kommer bli vresrosen vid hundgården. Den kanske redan har slagit ut? Jag glömde kolla idag. Har inte varit ute hela dagen eftersom jag behövde fixa med lite annat också.

Kram!
Törnrosa sa…
Vilka fina rabatter med vackra färgkombinationer du har gjort! Underbara. Tänk, vad lammöron är fina som effektgivare.
Kram och ha det gott i sol och regnskurar.
Törnrosa
Lena sa…
Så vacker den är, rosen!

Kanske blir det så att jag investerar i någon, jag också. En klätterros mot muren?

Ha det fint, hoppas sonen piggar på sig!

Kramar
Veronica sa…
Rabatt nr 1 är superfin! Jag, precis, som antagligen alla andra trädgårdsmänniskor vet hur det är med rabatter man inte är helt nöjd med..men jag tycker du ska avvakta.....

Jag avvaktar med min fula kulle och hoppas det ger sig :)

Kram //Veronica
Eva Linnea sa…
Färgstämda rabatter är så snyggt. Dina verkar vara hur färgstämda som helst. Nu börjar även en del av mina växter/blommor etablear och/eller sprida sig och det är väl just då det där med att man skulle vilja flytta växterna ... eller inte ...... dyker upp. Dina lammöron verkar stortrivas.
Kram från Eva Linnea (som nästan glömt bort att det är helgdag, jag är ledig nu till på söndag)
Helena sa…
Vad härligt det är nu när rosorna börjar komma.Först ut hos mig var Nevada följt av vit pimpinell o vresros båda namnlösa de har jag dragit upp rotskott från i ett dike :-)
Du undrade om vårt spaljerade äppelträd.Det bli en sån där U form i flera våningar om du förstår?!
KRAM från mig!
Jätte söt ros! Jag har tyvärr ingen ros som har slått ut ännu men det är väl bara att vänta... Kram Therese
Fin hon är fröken Bougnet. :) Står i valet o kvalet om ho ska få en av de sista platserna i rosengården.. kan verkligen inte bestämma mig... :)
Så många vackra bilder du visar. Äntligen är sommaren här! :)
Kramar!
Grattis till rosutspringet! Fina bilder med växter som ser ut att trivas ihop.
Louise är snygg! Och Queen of night är verkligen en bra tulpan, snygg och varar länge.
Din trädgård ser härlig ut!
Jag skrev ett svar på ditt inlägg. Det jag menar är att när det finns så himla mycket att göra får man njuta i det man gör, annars blir det helt olidligt, allt växer ju nu, häckar, ogräs, gräsmattor...här stort, väldigt stort.
kram Sophia
Anna-Maria sa…
Ah har du redan fått börja njuta av Louise?Härligt. Jag får vänta ett bra tag till för jag klippte ner alla mina i år.Hoppas jag slipper vecklarlarven detta år!

Populära inlägg