I all sin enkelhet

Ni vet hur det är. Vissa växter blir man imponerad av för deras förföriska stora blommor. En del växter ser man först inte och sen helt plötsligt så är de bara där. För ett par veckor sen fick jag plötsligt syn på den här växten, både utanför staketet och inne på tomten. Den fanns under eken och på baksidan där gräset växer högt.



Efter att ha läst fler bloggar som visar bilder och skriver om denna växt så vet jag nu att den heter humleblomster. Jag har blivit helt förälskad i denna fina, lite anonyma växt. Funderar att flytta ett par plantor till min nya rabatt framför glasverandan.


Annars så startade dagen som den var igår med ösregn men på eftermiddagen klarnade det upp och jag röjde bort det sista efter tulpanerna. Nu är regnbågsrabatten helt grön och jag väntar ivrigt på att vallmon och rosorna ska börja blomma. 


Men lite skönt är det att all blomning inte kommer på en gång efter tulpanprakten. Skönt att få vila ögonen i allt det gröna och se alla vackra knoppar som väntar på att få slå ut. Det märks att det har varit lite svalare den här våren för vallmon blommade för fullt för exakt ett år sen. Blomningen startade den 10 juni förra året och än har jag inte sett att någon knopp är på gång. Vi får väl se hur det blir imorgon. 

Kommentarer

Det är väl tur att man kan upptäcka små "nya" blommor ibland. Söt liten blomma! vackra rosbilder du tog igår! Kram Therese
Byronesse sa…
Humleblomstren är jättefina och så näpna på något sätt. Här har vallmon redan blommat över. Men det är den vanliga röda vallmon och den kanske skiljer sig från din enorma rosa vallmo? Skönt att solen tittade fram. Jag kunde tom äta min middag ute och satt sena i solen med en kall öl i näven i nästan en timme:-) Längtar efter dig och hoppas vi ses på onsdag!

Kram/Em
De är söta och varje gång jag sett dem på nån blogg så har jag tänkt att jag vill ha såna.

Kram
Ja grönt kan vara fint också, har några rabatter där det i perioder är olika gröna nyanser som väver in sig i varandra. Gillar det!
Å så får man ju längta lite efter blomningen (:D
Ha det fint!
Blomkärringne
Laila sa…
Jag skulle inte flytta in humleblomster i någon rabatt! De är otroligt invasiva och tar snart över om du inte ser upp. Bladen är inte så roliga men blommorna är ju speciella så jag förstår att du blir förtjust!
Kram/L
Jag har en gul som heter 'Lemon Drops' gillar den mycket! Den odlade sorten håller sig i tuvor som visserligen växer till rätt snabbt men är lätta att dela på 'Lemon Drops' är även bladen fina sen.
Lycka till!
Anna sa…
Tack för hälpen!
Vilka fina bilder på humleblomern, det finns en jättefin gul/vit oxå Geum rivale 'Album'!
M/S Design sa…
Humleblomster är så söta!
Efter det här regnet kommer det nog bara spraka till i rabatterna...
Ha de bra
Mariana
Jag har också fått upp ögonen för humleblomstret, så fint:). Nu laddar din snygga regnbågsrabatt för att snart explodera. Hyfsat väder med 19°, sedan kom regnet på sena eftermiddagen. Visst är denna vår sval och inte så rolig vädermässigt.
Ha det gott.
Kram Maria
AnnCharlotte sa…
Har också humleblomster på önskelistan men det ska nog vara en förädlad förstår jag efter att ha läst dina kommentarer idag.....
Ha det bra :)
Marina sa…
Humleblomstern gillar jag jättemycket för den är så söt. Diskret men söt.

Ett par regnskurar här idag men jag tror inte det blivit så värst många mm av det.

Kram
AnnaHelena sa…
Humleblomster är min barndoms somrar för mig. När man plockade buketter med prästkrage, midsommarblomster, hundkex och humleblomster. Så fint!

Jag minns också nu att min farfar kallade humleblomster för "Mormors glasögon". Vilken flashback jag fick nu! :)

Kram // AH
AnnCharlotte sa…
Klart du ska få fröer....det kommer att finnas gott om dem :)))
Humleblomster - bara namnet är så fint och den lilla blomman också. Det finns en hel del namnsorter om du skulle vilja ha lite olika - mer än bara den rena arten menar jag. Men varför? Den är så fin som den är tycker jag med.

Kram
Eva Linnea sa…
Ja, himmel och pannkaka vad det har regnat i dag. Men det klarnade upp på kvällen så Majvor och jag kunde sitta ute och äta upp (nästan) den paj som blev över från fotokursen.
Humleblomster är fina. Jag brukar plocka en bukett från dikeskanten. De gör sig nog bäst där, inte i en rabatt, tror jag.
Ha det gott!
Kram Eva Linnea
Felix sa…
Humleblomster är verkligen söt!

Sommarhälsningar
Elisabet
Veronica sa…
Och man kAn ju undra varför det ska regna jämt när man är ledig? Näe, nu vill vi ha riktig sommar!
Humleblomster kallade vi för Mormors glasögon när jag var barn.Håller med om att den är fin.Himmel vad det regnade i går.Hoppas vi slipper i dag.Kram.
Humleblomster är ljuvliga, så bra att du upptäckt dem!
DE växer vilda här, i trädgården har jag för torrt. Finns fina trädgårdssorter ocskå, kolla in dem, gissar att de kommer upp om du googlar, ljusgula och nästan vita.

kram Sophia
Ruben sa…
Det där humleblomstret såg jag för första gången förra veckan. De med gula innerkronblad alaltså. De tillhör inte den vanligaste färgsättningen häromkring. Jag har en odlad som går i rost/rosa som är väldigt fin också!

Ha det gott!
/Ruben

Populära inlägg