Tomater, tomater, tomater

Idag skulle jag åka på kak kalas hos Tant Ottenskrufv  men eftersom F kräktes i natt så stannade jag hemma. Vill inte riskera att smitta ner alla trevliga trädgårdsmänniskor. Jag och H har nog klarat oss, peppar, peppar. Man vet ju aldrig säkert innan ett dygn eller två.

Eftersom det blev en söndag hemma körde vi jord till en av planteringen bakom stödmurarna. Två storsäckar tömde vi och vi måste fylla på med mer. Inte klokt vad mycket jord rabatten slukar. I år tänker jag ha tomater, bönor och ettåringar här. Innan ösregnet startade så hann jag göra tomatstöd och plantera alla min Black Russian. 


Har massor av Money Maker som ska ner i jorden men det får bli imorgon. Har aldrig odlat tomater förut och har ingen aning om hur de kommer att trivas. 


Bakom stödbrädan i bakkant ska jag ha täckbark. Allt för att få ett ogrässtopp och något att gå på så jag kan sköta plantorna från två håll. Vad ska plantera sen...Tja, vi får se men idag pratade vi om pysslingträd med äpple och päron. Kanske några bärbuskar. Jag har ju hela sommaren på mig att fundera. 

Kommentarer

Usch vad jobbigt med magsjuka:-(. Hoppas ni andra klarar er. Vilka snygga tomatstöd du gjort. De kommer säkert trivas kanon.
Ja, man får passa på att stöka mellan skurarna. Nu får vi hoppas på uppehåll och värme igen!

Ha det fint//Laila
Det finns ingen hejd på hur mycket jord man kan göra av med:)). Jag saknar min jordhög som är förbrukad.
Vilken lyx med så mycket tomater!! Bra jobbat!!
Hoppas F kryar på sig och ni klarar er!
Kram Maria
Byronesse sa…
Men jösses Amalia! Har ni redan hunnit göra allt det där! Hitta stenar, fylla jord och plantera ut, helt otroligt! Vad fint det blir. Det gör enorm skillnad på hela intrycket av vägen in till huset:-)

Kramar/Em
Veronica sa…
Vilken snygg upphöjd plantering. Jag är säker på att tomaterna kommer att trivas där eftersom stenen och det upphöjda ökar värmen. Och det gillar tomaterna :)

//Veronica
Så snyggt ni har gjort med stödmuren! Det är otroligt så mycket jord som går åt. Hoppas att du får bukt med ogräset. Jag kämpar också.

Trevlig kväll!
Agneta
Nina sa…
Oj oj... Va fint och va duktig du är. Känns som att du hinner så enormt mycket!! Bra jobbat.

/Nina
Marina sa…
Det där ser jättebra ut. Mycket bättre än de där plattorna jag tyckte mig läsa in här om dagen.

Kram o hoppas ni klarar er från magsjuka!
Oj sååå snyggt med muren och det vackra staketet i bakgrunden ( jag älskar DINA staket för visst har du ett kastanjestaket också ?!)

Bra jobbat säger jag också ... tänk om det gick undan så där hemma hos mig också !

Visst gär det alltid åt med jord än man tror jämt ?!

Ha det så gott !
Kram/Isa
AnnaHelena sa…
Så fint det är att bara göra enkla stöd med pinnar som man binder ihop! Hoppas tomatodlingen går bra! Jag brukar ha några växthustomater och två, tre plantor brukar ge oss mer skörd än vi hinner med att äta...

Å, så fint det blir på Gotland! Underbara bilder i ditt förra inlägg. Jättefint inne i dina föräldrars hus!

Kram Kram // AH
Eva Linnea sa…
Det kommer att vara tomatfest hela sommaren hos er tror jag. Ser så härligt maffigt ut med många plantor så där. Lycka till!
Fy vad kallt det har blivit. Upp-och-nervända världen; varmt i mars och kallt i juni. Hm!!
Kram från Eva Linnea
Fint när man gör en hög rabatt. Det blir bättre arbetsställning också. Jätte fint! Kram Therese
Lena sa…
Det är klart att du kommer att kunna skörda mängder av tomater framöver. Så fina stöd de fått!

Hoppas ni klarar er från magsjukan och att lille sonen hämtar sig snabbt!

Kramar
AnnCharlotte sa…
Solvarma egenodlade tomater är nog något av det godaste man kan äta....
Ha det bra :)
Hans sa…
Så prydliga och fina planteringar.
hoppas att du klarar dig från magsjukan, ät några korn av vitpeppar morgon och kväll. De tar dö på alla elaka baciller.
Kanske inte så gott, svälj dem hela.
Ha det fint.
Så fint det blev med muren! Och tomatstöden ser jätte-fina ut, lycka till med tomaterna, finns inget godare än solvarma, egenodlade tomater...mums!/Titti
Ruben sa…
Vad dina växtstöd ser perfekta ut!!! Du gör verkligen ingenting halvhjärtat!! Det ser verkligen fint ut!!

Ha det gott!
/Ruben
M/S Design sa…
Håller med dej ang ogräset i tidigare inlägg, det dyker upp överallt.
Hoppas ni få va friska!
Vad fint det blir i nya stenrabatten.
Mariana
Jutis sa…
Det där blev riktigt fint, med muren och rabatten! Håller tummarna för god skörd!
Malin sa…
Tjoho! Dina tomater kommer garanterat trivas. Skickar med en liten påminnelse om att du skall gödselvattna ordentligt - då kommer de tacka dig mångfaldigt.
You say tomato I say....
Kram

Populära inlägg