Beskära granhäck!

Efter en lugn natt var F mycket piggare och feberfri så jag beslutade att åka iväg en sväng istället för att bara vara hemma. Vi åkte till en vacker park och jag spanade snabbt in en välklippt granhäck.



Vi planterade en granhäck hösten 09, jag var gravid i 7:e månaden och det ösregnade...inte så smart. Häcken kom för nära muren så förra året planterade jag om den. Det hejdade helt klart tillväxten men i år hoppas jag att den ska sätta fart. I år ska jag för första gången beskära den och jag har fått så många olika besked. En del säger runt midsommar och en del sep-okt. När jag fick syn på en trädgårdsmästare i parken frågade jag och han informerade att de klipper alltid runt midsommar så nu går jag på det. Deras häckar är det ju helt klart inga fel på.

När man ser vår lilla häck undrar man om den någonsin kommer att bli stor. Otåligheten slår igenom. Häcken är satt i tomtgränsen mot norr så den kommer aldrig skymma sol för några växter. Jag tänker låta den bli 1-2 meter hög beroende på var i gränsen den står. Hela tomten sluttar här. Tänk den dagen när häcken är lika tät och fin som den i parken. 


I rabatten är det smörbollen "Trollius cultorum Alabaster" är den senaste blomman att blomma. Inte helt utslagen än men nästan. De är så fina tillsammans med de sista gula tulpanerna. Dessutom döljer de tulpanbladen perfekt. Ska nog köpa några fel och fylla ut med. Få se hur den beter sig efter blomningen.



Jag märker att jag tycker om blommor som påminner om pioner och vallmo. Smörbollen ser ut som en liten enkel pion. Ikväll ska jag ringa Em och fråga om hon vill åka till Zetas eller bara komma ut och mysa hos oss på Sveriges nationaldag.

Kommentarer

Varför dröjer jag med att köpa Trollius Alabaster?!!! Den är ju vackrare än vackrast. Hade matchat rosa cantabrigiensis som en smäck:).
Hoppas din granhäck sätter fart nu.
vad skönt att lille F mår bättre.
Ha en fin nationaldag.
Kram Maria
Inger sa…
Riktigt snyggt med en granhäck, tids nog har din växt till sig... mina smörbollar är knallgula inte alls så fint ljusgula som dina.
Kram
Kerstin sa…
Jag har också försökt ta reda på när man ska beskära granhäck och fått massa olika besked. Har bestämt mig för att göra det nu i början av sommaren. Jag tänkte försöka göra det nu i helgen men det ska regna. Hoppas jag lyckas ändå. Det är lite projekt för den är nästan 3 meter hög och jättebred. Har aldrig klippt den innan. Sist lät vi den klippas för R var bara några veckor gammal så jag hade fullt upp med amningen. ;) Jag håller tummarna att din häck sätter fart snart. Det är så fint med granhäckar.
Ha en trevlig nationaldag imorgon!
Kerstin sa…
Jag har också försökt ta reda på när man ska beskära granhäck och fått massa olika besked. Har bestämt mig för att göra det nu i början av sommaren. Jag tänkte försöka göra det nu i helgen men det ska regna. Hoppas jag lyckas ändå. Det är lite projekt för den är nästan 3 meter hög och jättebred. Har aldrig klippt den innan. Sist lät vi den klippas för R var bara några veckor gammal så jag hade fullt upp med amningen. ;) Jag håller tummarna att din häck sätter fart snart. Det är så fint med granhäckar.
Ha en trevlig nationaldag imorgon!
Ruben sa…
Vilken fin trollius!!
Angående granhäckar;De ljusgröna årsskotten klipper man in en tredjedel ungefär.
Och man toppar INTE granarna innan de nått sin slutliga höjd, är jag ganska säker på. Bäst att kolla!!!!
Exakt NÄR man klipper tror jag inte är så viktigt rent datummässigt, men jag tycker man kan vänta till dess årsskotten verkar ha växt klart.

Ha det gott!
/Ruben
Jag har många knallgula smörbollar och tycker de är så himla fina. Gillar deras svävande växtsätt. Likheten med pioner gör inte saken sämre. Dina blekgula var vädigt snygga de med. Lite mer eleganta.

Hälsar Åsa
Veronica sa…
Jag håller verkligen med att de påminner om pioner. Så snygga.Jag tror inte jag har sett den växten vuxen, i en trädgård men den låter intressant...behöver googla lite :)

Lycka till med häcken och ha en superbra Nationaldag!

Kram
AnnaHelena sa…
Tålamod, tålamod...
Vi håller just på att gräva för en häck och jag hoppas såklart att den ska sätta raketfart med en gång!
Ha det bra i morrn, oavsett vad som står på programmet!

Kram // AH
Anonym sa…
Så fina dina smörbollar är! Och superläckra bilder av granhäcken, vilken färg. Du ska se att under din omvårdnad kommer det snart att se ut så där hos dig också! :) Kram Hanna
Eva Linnea sa…
Hoppas ni får en riktigt mysig nationaldag. Jag åker till Nöbbele och passar barnbarn. Mamman (min dotter) & pappan firar bröllopsdag. Hem på söndag igen och då ha vi firat en 29-åring också (min dotter).
Kram från Eva Linnea
Ulrika sa…
Wow vilken granhäck! Så blir nog din oxå så småningom. Alabastern är fina, mina har inte börjat blomma ännu, den är mycket senare än den vanliga!

Kram
Ruben sa…
PS
När jag skriver "slutliga höjd" menar jag alltså den höjd som du vill att häcken skall vara. Man kan ju tro, att jag menar, att det skall stå stora granar där! ;-)

/Ruben

Populära inlägg