Vackert skräp!

Flera timmars arbete i trädgården genererade vackert skräp. Jag har flyttat tulpaner och plockat bort blad som såg skräpiga ut. Det är en speciell känsla med att stuva om i rabatten och få ordna till det. En lyckokänsla.


Trots att flera rosa tulpaner har blommat färdigt så är det flera som fortfarande står i blom. Men det kan inte vara många dagar till. 



Bakom tulpanerna sväller vallmoknopparna för varje dag som går. Inte klokt vad många och stora de är i år. I den gula delen är det tomt, bara trädgårdssmörbollen som blommar. Ska  helt klart plantera några exemplar till för att ha lite mer gul blomning just nu innan rosorna kommer igång.


De franska vita kungsljusen blommar mer och mer för varje dag. Idag fick jag mig en överraskning när jag tittade under rosorna. Helt plötsligt står där en svart akleja. 




 Eller är det något annat? Vet inte varifrån den kommer men söt är den och får stå kvar. Något Zetas blev det inte. Vi var tvungna att åka och köpa lite fler lampor till huset och jag prioriterade att trädgårdssöka istället. Det är jag glad för nu. Nästa vecka är det skolavslutning och sista racet innan sommaren. Om två veckor åker jag till England med tjejligan och ska se Sissinghurst. Två veckor!! Oj!! Vart tog tiden vägen?

Kommentarer

Ulrika sa…
Ser så fint ut hos dig och visst har tulpanerna blommat länge iår! ibland så önskar att jag inte fick såna ryck och rensar bort sånt jag är trött på, för jag ångrar mig alltid. Sådde många jättevallmon för några år sedan som jag tröttnade på pga, det gula bladverket!Nu vill jag ha...

Kram Ulrika
Vad fint skräp du fick till:)

Dina svarta blommor är jätteläckra.

Marie
Byronesse sa…
Hej min vän!
Vad fint och härligt ni har det. Och tänk att du tom lyckas få ihop vackert skräp i din trädgård. Den där aklejan ser ut som en min moster har som heter black barlow eller nåt sånt... Till den gula rabatten har jag ett bra förslag som blommar fint innan rosorna...mörkerinskaffade irisar från Lidingö;-)
Ha en fin kväll och bra start på veckan!
Kramar/Em
Unknown sa…
Vilka härliga rabatter, blev lite sugen på den där ljusgula Trolliusen.

//Camilla
Marina sa…
En akleja är det säkert. Kanske har kommit frö med fåglarna?

Att flytta om i rabatterna gillar jag också. Roligt och tillfredsställande på något sätt.

Vilken lyx att få åka till England. Jag gillar att vara hemma men Engelska landsbygden med slott och trädgårdar lockar mig.

Kram
Ja visst är chokladblomman ljuvlig! Jag älskar att sniffa på den! Ha ha, har du också upptäckt en akleja du inte känner igen? Jag hittade ju blå, i min vita rabatt. Men din svarta var urläcker till det vita och silvriga.

Ha det fint//Laila
Vilken lycka att möblera om i rabatten så man blir nöjd:). Jag går och fotar och skriver upp förslag till ändringar i rabatterna. Smörbollen måste jag ha nästa år:).
Så söt akleja, för det måste det väl vara..eller..
Vad roligt med en Englandsresa:)).
Ha det gott.
Kram Maria
Lena sa…
Åh...jag vill också stuva om lite, men flyttkartongerna ropar högre till mej än vad rabatterna gör! En annan gång kanske.

Nog är det väl en akleja du fått hos rosorna, de verkar spridas lite hur som haver, jag har flera i kolloträdgården nu på helt nya platser.

Sissinghurst låter hur mysigt som helst!

Kramar
Veronica sa…
Japp!! Verkligen vackert skräp! Hur fin som helst är den svarta aklejan...för det är klart är det är en akleja :) Jag har satt ut 2 svarta akleja-bebisar i rabatten idag för det var vad det blev utav 100 frön...hoppas de blommar lika fint som din nästa sommar!

Kram

Veronica
Kia sa…
Vad det är vet jag inte men fina var dom!! : )

Kom hem från Mallis igår och idag ut och kolla trädgården, rensa och när man varit borta en vecka så ser man verkligen hur saker och ting har tagit fart.

Ha en toppen vecka!
Kram Kia
Nora sa…
Åh, vad fint du har det! Riktigt snygga rabatter!

Att åka till Sissinghurst är en dröm, hoppas du tar massor av bilder och visar i bloggen.

Kram Nora
M/S Design sa…
Mycket fint att se på i dina rabatter!!
Mariana
Vilken fin trädgård du har och vilken härlig blandning av tulpaner och vallmo.

Ha en fin dag
Susanne
Visst är det en Akleja du har där.Har den formen själv i trädgården.MVH
Hans sa…
Vilka fina bilder som du visar, vallmoknopparna i motljus är helt fantastiska.
ha det fint.
Håller med om att det är vackert skräp! Vackra bilder och helt ljuvliga tulpaner!! Här i Malmö är tulpanperioden slut sedan ett tag!
Mvh Lena
Margot sa…
Så vackert i din trädgård och härligt att också skräpet kan vara vackert! Visst ser det ut som en akleja, liknar Black Barlow!
Ha det gott!
Kram Margot
Laila sa…
Ja, vart tar den vägen, tiden? Gör långa listor över vad jag ska göra varje dag och sen hinner jag bara de två första punkterna!

Förstår att det är körigt nu inför teminsslut. Inväntar med spänning mina barnbarns terminsbetyg!
Kram

Populära inlägg