Bortom bergen blå!

Igår när jag skulle lägga mig vid 23.30 så kunde jag inte låta bli att ta en bild från vardagsrummet på övervåningen. Himlen och molnen skapade en silhuett som fick mig att tänka på berg och på regnskogen i Malaysia. Knasigt, javisst!



Annars är jag galet irriterad på sniglarna som helt plötsligt har upptäckt att jag har en hel massa dahlior. Varje morgon och kväll så hittar jag massor som mumsar på mina stackars plantor. Flera av dahliorna är helt kapade. Inte visst jag att sniglar gillade dahlior så mycket.


Nej, jag får nog satsa på rosor istället. Så många knoppar det är i år. De jag planterade i våras är inte så höga men fulla med knopp. Undrar hur de kommer att bete sig när de har blommat? Om de växer sig höga under juli/augusti?


 Men Aicha är stor, hög och fin. Vilken dag som helst...




Snart är det sommarledigt. Även om jag har en del som jag behöver jobba med i sommar så behöver jag inte vara på jobbet. Jag kan ta med mig datorn och pyssla med det när jag känner för det. En sån otrolig frihet!

Kommentarer

Ruben sa…
Men, Oj, vad fort det har gått med dina rosor. Jag beställde från samma leverantör som du, men jag satte den förstås 3 till 4 veckor senare. De ser vina ut, men lååångt till knopp!

Ha det gott!
/Ruben
Sniglar är ett otyg.Och Dahlian är tyvärr ett av deras favoritmat.Har fått sluta med den blomman .Synd för det finns ju så många fina färger och former.Kram
AnnCharlotte sa…
Undrar om min ännu så länge ensamma dahlia lockar till sig sniglarna....huuu...
År det mördarsniglar du har eller vanliga förresten?
Ha det bra :)
Veronica sa…
Det var inte roligt att höra att sniglar gillar Dahlior! Vi satte ut våra på friland i år istället för krukor som vi brukar.... Måtte vi inte bli inviderade!!!

Hoppas dina rosor blommar snyggt i sommar. Jag ser fram emot utvecklingen!!

Ha en härlig kväll!
Berså sa…
Upptäckte sniglarna i dag jag också...fasiken!!!
Jag har bytt planteringsställe för en del av mina dahlior i år. Har inte haft problem med sniglarna innan. Men NU! Grrrrrr..... Jag bedriver hetsjakt på dessa slemmiga typer. Jag vill ju ha mina dahlior. Tyckte jag hade hittat en sådan bra plats för dem. Men nu börjar jag fundera på att flytta dem.

Hälsar Åsa
Jag blir inte klok på de där sniglarna. Hur vet man att de är mördarsniglar? Är alla sniglar skadliga för växterna? Tidigare år har jag inte sett några men i år har jag sett en och annan fet, slemmig rackare, men jag vill ju inte döda i onödan.
Marina sa…
Jaha, det är tydligen många som gillar dahlior då. Här kan tvestjärtarna behandla mina dahlior lite illa.

Härligt att du kommer kunna arbeta hemifrån en del under sommaren. Frihet under ansvar är bra!

Kram
Felix sa…
Första bilden är nästan som här. ;-) Vi bor med utsikt mot "De blå bergen", dvs Kilsbergen.

Vår honungsros har växt enormt i år och är alldeles översållad med knoppar. Förra året blommade den inte alls särskilt mycket.

Sommarhälsningar
Elisabet
Felix sa…
Glömde ju tacka för ditt gulliga erbjudande! Vi får väl se om det kanske hamnar någon brunnäva här innan dina har blivit så stora att det är dags att dela dem...

Sommarhälsningar
Elisabet
Vilken vacker bild! Ljuvligt att ha en fina utsikten från övervåningen! Kram Therese
Vilken vacker bild!! Klart det ser ut som i Malaysia:).
Dina rosor ser jättebra ut, friska och fina. Det tar några år innan de växer till sig ordentligt.
Ingen höjdare med glupska sniglar!
Vilken härlig sommar du har framför dig med mycket ledighet.
Ha det gott.
Kram Maria
Laila sa…
Vilket kanonjobb du har - jobba var som helst nör som helst när andan faller på bland rosor och bladlöss!
Även här knoppas rosorna men framför allt är det pionerna som står på tur - härliga tider!
En överlycklig Emmy ringde mig idag från skolavslutningen. Massor av MVG (i samtliga karaktärsämnen) och några VG (gympa, slöjd od), hon kommer en bra bit över 300 poäng och jag hoppas hon kommer in på den naturvetenskapliga linje hon sökt i första hand!
Kram
Inger sa…
Dina rosor kommer att växa jättemycket på eftersommaren.
Kram
Åh vilken härlig utsikt ni har! Trist med sniglar. Jag har inte upptäckt några...ännu.

Ha det fint/Laila
Hea sa…
Har bara dahlior planterade i krukor numera.
Underbar bild! Har aldrig varit i Malaysia men jag kan tänka mig.. :) Ja, visst är det mycket knopp i rosorna. Även i de som jag har köpt i år verkar komma fint. Usch o fy för sniglarna. Vi har aldrig haft så mycket molusker som i år.. Snäckor o sniglar överallt... Inga mördare än iaf! Har fortfarande mina dahlior i krukor... Hmm.. Kanske ska de få stanna där... Du.. om du ska vara hemma mycket i sommar kanske du har tid för ett litet besök..? ;)
Kramar!
Nora sa…
Suck, dessa sniglar. Jag har inga dahlior iår, men har haft samma problem i min förra trädgård när jag hade dahlior. Men jag kommer nog skaffa dahlior igen nästa år iallafall, för de är ju så fina....måste bara hitta någon plats att ha de....kanske får gräva ännu en ny rabatt? :-)
Va underbara dina rosor är! Lova att du visar bilder på blommorna sen också:-)

Kram/Nora
M/S Design sa…
Fina knoppar!!
Har några busar på vissa av mina rosor som kalasar på knoparna...
Vacker veranda du har!
Kram
Mariana

Populära inlägg