En snickare med empati!

 Efter att ha läst Anna Vattenkannas inlägg idag blev jag tvungen att göra ett inlägg om Gotland. Först en bild på vår snickare och hans fågelholk. 



Taket skulle läggas och en sädesärla hade lagt ägg precis i nocken. Tony, vår snickare som ni ser på bild, hade inte hjärta att ta bort det utan byggde in det till en fågelholk. Kanske är det Sveriges största fågelholk. Så fint! Allt trärent ni ser på bilderna, förutom det som är längs putsade fasaden och taken, ska bli svart.


Men tillbaka till Anna Vattenkanna. När jag läste hennes inlägg idag förstod jag att det är en peristyl som jag har försökt förklara när jag har berättat om att bygga pergola framför huset.



Framför hela huset ska det vara altan men inte som ett hav utan i olika höjder och etager. I hörnan vill jag ha en nedsänkt plats. Det kommer att bli den varmaste platsen på hela tomten med morgonsol och blir en perfekt frukosthörna. Dessutom kommer den vara skyddad från insyn eftersom den är nedsänkt. Längst till vänster mot mitten av huset kommer vi att bygga ut pergolan från pergolagången och ha matbord. Alla stolpar ska ha växter som klättrar och stolparna ska vara placerade så att utsikten mot sjön inte störs. 


Inne hos mamma och pappa börjar det bli ordning. En del småfix men deras möbler gör sig fina mot allt det vita.




Till sist en bild på baksidan eller framsidan beroende på hur man ser det. Den här vyn är det som möter en när man kommer till huset. Som sagt allt träfärgat, förutom taket som ska vara grått, ska målas svart. Taket är ett trätak, ett så kallat faltak, och ska även sättas på lilla huset. Det är två separata hus men det ser ut som ett med den putsade delen som hör till storhuset. 


Till sommaren, juli, ska allt vara klart och vi kan börja fixa med tomten. Tror ni att jag längtar? Nu vet jag ju dessutom hur jag ska förklara min altan och min idé med peristyl, tack Anna Vattenkanna! Visst är bloggvärlden fantastisk! 

Kommentarer

Lena sa…
Det ser så fantastiskt fint ut, jag förstår att du längtar dit.
Ska titta in bos Anna och få en förklaring till peristylen!

Regnkramar
Anonym sa…
Det ser helt, helt fantastiskt ut! Och er snickare är ju en man med hjärtat på rätta stället, så fint! Nu ska jag också kolla in hos Anna så jag hänger med på hur du menar! :) Kram Hanna
Så enormt vackert hus!
Kommer att bli superfint med den tänkta altanen i olika höjder.

Fint att ha fått hjälp av en snickare som även bygger små hus med en jättefin 'sittpinne' framför dörren :=)

Ha det gott!
Jag säger bara wow!! Ert husbygge är så roligt att följa!!
Så fint inne hos din mamma och pappa.
Jag fick också idéer efter att ha läst Annas inlägg:)).
Vilken gullig snickare!
Ha det gott.
Kram Maria
så fint det blivit/kommer att bli! Härligt när ideérna faller på plats. Ska bli spännande att följa.
Sådan fin fågelhålk och sympatisk snickare (:D
Ha det gott!
Det är så kul att se hur bygget fortskrider. Så fint dina föräldrar har fått det inne hos sig.

Hälsar Åsa
Så roligt att följa ert husbygge! Det kommer bara att bli så BRA med peristylen/pergolagången hos er.

Hälsa snickaren som tar hänsyn till allas önskemål när han bygger - även fåglarnas.

Kram
Hihi.. klart du ska åka dit. :) Nästa år är det även jubileum har jag för mig så det kommer nog att bli ännu mer spektakulärt. :)

Det blir så fint! Verkligen superfint. Och nu fick jag verkligen en klarare bild av vad det är du har tänkt att göra runt huset med altanen och pergolan. Hade ingen aning heller om att det hette peristyl. :)
Hoppas på bättre trädgårdsväder i morgon för oss båda. :)
Kramar!
Så fint det blir! Vilket projekt ni har och så mycket fint i trädgården. Du måste ha fullt upp!
Kram Suss
Hej
Jag det blir super bra!
Tack för alla hälsningar jag är ute i trädgården var enda ledig stund.
Kram till dig från mig
Annika
Byronesse sa…
Wow, vad det har hänt mycket! Jag förstår att ni längtar...Och jag med. Vilken fin idé han hade er snickare:-) Hon kommer nog tillbaka nästa år igen till "sin" holk.

Kram/Em
Byronesse sa…
Wow, vad det har hänt mycket! Jag förstår att ni längtar...Och jag med. Vilken fin idé han hade er snickare:-) Hon kommer nog tillbaka nästa år igen till "sin" holk.

Kram/Em
Fia sa…
Det kommer att bli så jäkla bra! Vilket hus ni kommer att få! Klart fågeln skall få en egen holk :-)
Helena sa…
Ja det må jag säga en sann djurvän.
Det ser ju mysigt ut på bilderna jag skulle längta dagen lång om jag hade ett sånt ställe att åka till :-)
KRAM från mig!
Törnrosa sa…
När jag sett bilderna från dina föräldrars hus förstår jag varifrån din braiga smak fått sin näring. Och jag är så spänd på att få se "fortsättning följer" både i er hemmaträdgård och den blivande på Gotland. Det kan inte bli annat än jättefint!
Ha det superbra!
Törnrosa

Populära inlägg