Vårtecken

Måndag och vårteckenutmaning hos Humlebacken. Kejsarkronan växer så det knakar. Det är häftigt att bladen är har så olika färger beroende på om det är en röd, orange eller gul kejsarkrona. I år har de förökat sig och det ska bli spännande att se blomningen.



Primulan och gullvivan är på gång, så söta och vackra. Riddarsporrarna växter på och löjnatshjärtat ligger inte långt efter. Som ni ser har jag inte satt igång att rensa rabatterna. vädret har varit så instabilt så jag har låtit allt ligga. Sen när jag rensar så låter jag det mesta ligga kvar fast det blir nerklippt ordentligt och täckt av lite kogödsel.



Inne växer luktärtorna på som bara den. Kanske dags att toppa dom för att de ska bli buskigare. Jag har aldrig odlat luktärtor förut....hur brukar ni göra, toppa eller inte toppa? 




Tack för alla härliga och roliga kommentarer om mina hoppbilder och listor. Och välkomna alla nya följare, kul att ni gillar min blogg.

Kommentarer

Anonym sa…
what wonderful colors ... Valentina
Lena sa…
Så märkligt, jag lade just in ett inlägg om luktärtor!
Jag har toppat mina, efter tre bladpar. Vet inte om det är helt rätt, det visar sig i sommar.
När jag sätter ut dem petar jag ner några fröer bredvid för att gardera mej om blommor även om frost skulle ta de jag förgrott.

Ha en fin kväll!

Kramar
Anonym sa…
Så fina bilder, och som det växer! :) Jag är ingen luktärtsexpert, men har toppat när jag odlat tidigare. Lenas tips om att peta ner några extrafrön var ju toppen, det lånar jag rakt av. Kram Hanna
Så mycket fint som tittar upp i dina rabatter.
Jag brukar toppa min luktärtor.
//Anne-Lie
AnnaHelena sa…
Jag har inte heller städat i rabatterna ännu. (Hur skulle man ha kunnat göra det - de har ju varit vita av snö! :-) Fast jag kan tycka att det är lite fint med eklöven där bland dina krokus!

Luktärtor hör till mina "måste-så-blommor", men jag har faktiskt aldrig toppat dem. Kanske skulle göra det...?

Kram // AH
Kerstin sa…
Vad snabbt allting händer hos dig nu helt plötsligt! Jag har aldrig toppat mina luktärtor. Hörde talas om det först i år, så nu har jag testat att toppa årets. Jag frågade min mamma som har sått luktärtor så länge jag kan minnas och hon trodde jag var galen som skulle toppa luktärtorna. ;-) Jag har en känsla av att det inte spelar så stor roll, men vi får se.
Hoppas du får riktigt mycket sol nu så att allting fortsätta att växa. :-)
Jessica sa…
Toppa!
Jag har toppat mina efter två till tre blad par o de har förgrenat sig såpass att jag tom har toppat sidogrenarna =D
Vackert! Underbart när det växer så!
Nu var det ett tag sedan jag sådde luktärtor, men jag har för mig att jag toppade dem.
Ha det fint.
Kram Maria
Mina luktärtor växer också så det knakar. Jag brukar toppa dem ca 2 gånger innan de planteras ut.

Hälsar Åsa
Marina sa…
Det växer bra hos dig!
Jag visste inte att kejsarkronorna kunde föröka sig. Det gör inte mina. Å andra sidan så har ju mina kommit längre. Man får vara glad för det lilla!

Kramar!
AnnCharlotte sa…
Så smart att gömma klippet med kogödsel....
Ha det bra :)
Laila sa…
Himmel vad du bloggar flitigt och så jobbar du heltid och har familj och grejar allt i trädgården på en eller annan halvtimme! Ser fram emot att få träffa en superkvinna:)
Byronesse sa…
Hej Fina!
Jag kan inte säga vad jag brukar göra eftersom jag inte gör trädgård men jag minns att mamma alltid toppade luktärten när jag var liten... Så det kan nog vara en idé. Det blir nog snart tid till lite vårrensning i resterande rabatter med och skulle tiden tryta, får du hojta så kommer jag:-)

Kram/Em
Inger sa…
Hej,
så många fina vårtecken, när värmen väl kommer kan det bli hur bra som helst:)
Kram
Wow jag har inte ens sått mina luktärtor än.
Fin bild på dig den var hoppfull må jag säga.
Ha det gott
Annika
som önskade att jag hade tid att skriva till dig varje dag för dina kommentarer till mig gör mig så glad
Åååå vad härligt när det börjar komma upp lite av varje i rabatterna. Man kikar runt varje dag för att se om det kommit nåt nytt.

Kram
Det skjuter upp både det ena och det andra i din trädgård, visst är det läckert!
Och jag gillar din bild på luktärterna, det bådar gott för sommaren!
Agneta kram
Katarina sa…
Jag har också sått luktärtor för första gången. Hade ingen aning om att de skulle toppas, så nu fick jag lära mig något nytt (de är inte så långa som dina än, för jag pillade nyss ned dem i jorden)

Trevliga vårbilder du visar. Nu önskar man att det växte lite fortare. (och rätt som det är går det för fort)

Ha det gott
Katarina
Hej finaste du! Himmel vad många inlägg jag hade missat men nu har jag läst ikapp. Det bara sprudlar av energi här hos dig. Fick massor av skön trädgårdskänsla och vill bara hem och gräva nu.. ;) Tänk att melonen blommar redan! Och att nästan fått ALLA rosorna i landet! Jag måste nästan få komma och hälsa på dig i sommar? Tror att det kommer att bli helt galet fantastiskt i din rosengård!
Massa kramar till dig vännen!
PS. Härligaste bilderna har du tagit på dig själv också! Jag gillar!

Populära inlägg