Sex timmar!

Det har inte varit varmt idag. Det har varit runt 6-7 grader och solen har oftast varit gömd bakom moln. Men, när man gräver en grop, eller två, så är det bara en fördel. När F hade somnat började projekt gräva-grop-för-plommonträd. Grävandet gick fort, som det alltid gör på våren, och vips så hade jag dessutom grävt upp plommonträdet och planterat det i den nya gropen. Victoria, plommonträdet, hade verkligen hunnit rota sig sen vi satte det i höstas. Långa fina rötter.


Kort därpå kom Em med bloggen När livet knackar på... på besök och hon tog genast tag i trädgårdslandet. Nu är hela grönsakslådan uppluckrad och rensad och det innan jag ens har hunnit skriva upp det på en lista. Tack Em! Det kostade dock på en rygg, tack och lov är det nog inte ryggskott. Lite dåligt samvete får jag! 


H var iväg på eftermiddagen och handlade. Jag beställde ett par gummistövlar eftersom mina andra är bortom all räddning. Ett par underbara vita sitter nu på mina fötter och Em förevigade dom innan de blev svarta av jord.


Lite bushumör var jag på och jag passade på att leka lite framför kameran. En ny bild till profilen är ju på sin plats. Den gamla är från en julkonsert och har kanske inte så mycket med trädgård att göra. Inte så ofta jag hamnar framför kameran istället för bakom.



Trädgården då? Jo, tro´t om ni vill men jag fick sex timmars arbete i trädgården tillsammans med Em och F och nu är listan nästan klar. Plommonträdet är flyttat och jag fick Eglantyne, James Galway, Irma och Noble Anthony i jorden. Nu har jag bara tre sorter, nio rosor, kvar och  sen är alla rosor planterade och klara. Gissa om jag känner mig glad och nöjd!


Det som tar mest tid är ju att flytta runt alla perenner och lökar som jag satte i höstas...



När vi kom in efter ett dagsverke i trädgården lagade H middag. Vi startade med Toast Skagen och en flaska Champange. Om jag inte har sagt det förut så säger jag det igen:
Jag har världens mest underbara man!


Han står ut med alla plantor som står över allt i huset. Han lagar alltid den mest fantastiska middagen till oss. Han förstår varför jag vill gräva i rabatten i sex timmar och dessutom är han snygg.  I rest my case!

Kommentarer

Wow vilket jobb du gjort idag! I morgon ska jag gräva.
Vilken dag du haft! Hunnit med så mycket!! Det blir så bra!
Snygg ny profilbild:).
Skönt när den äkta hälften förstår ens stora passion. Det gör min också:).
Hoppas på en fin dag i morgon också.
Kram Maria
Oj vad mycket ni har gjort. Fint det kommer att bli. Kram
M/S Design sa…
Låter som en bra dag!
Mariana
Lena sa…
En sån underbar dag du beskriver!
Fin vän, fin man och allt härligt trädgårdsarbete...

Kramar
Anonym sa…
Det låter helt underbart alltsammans, från stövlar till profilbild till fina vännen och äkta mannen! :) Kram Hanna
Berit sa…
Oj vilken underbar dag du verkar haft för att inte tala om avslutning på den:)
Ha en underbar helg!!
Bra jobbat! Visst är en heldag i trädgården så härligt på alla sätt. Speciellt när man får gå in och sätta sig till dukat bord på kvällen - det fick jag med! Heja alla förstående äkta makar.

Kram
Louise sa…
Oj vad du ligger i! Ser såå framemot att följa dina rosor, du har ju köpt helt galet många nya!! Bra profilbild, såg direkt att den var ny! Lite nyfiken på hur djupt du planterar dina rosor? Jag har ju också köpt en del barrotat från flora linnea tidigare och tycker bara att de brukar sticka precis ovanför jorden när jag är klar om de ska ner runt 15 cm som de rekommenderar med sina austinrosor. Dina ser så långa och fina ut redan nu! De behöver kanske inte alls sitta så djupt men jag har pratat en del med Max på flora linnea och han upplevde att de klarade sig ännu bättre om de kommer ner en bit extra, utöver de 10 cm man annars rekommenderar. Bara nyfiken som sagt! Jag vill så gärna lyckas med mina austin och tar gärna emot tips om någon gör på annat sätt och lyckas bra. Ina av mina nya austin jag planterade i höstas har frusit ner alls så jag är nöjd hittills men mycket kan hända framöver!

kram louise
Inget dåligt jobb ni gjort.Visst känns det härligt när man går in och känner sig nöjd med det man hunnit göra.Så gullig din man verkar vara.Honom får du vara rädd om.MVH
Unknown sa…
Jaså man kan få hjälp av andra trädgårdsbloggare i trädgården!? Lysande! :)
AnnaHelena sa…
Jag är imponerad!
Vilket tempo du håller! :)
Ja, nu känner jag faktiskt att jag själv måste få ändan ur...och gå ut och gräva MIN rabatt i dag!
Gillar din profilbild också - SKÖN!

Kramar // AH
Vilken läcker profilbild!

Och vilken rosrabatt! Waow när den blommar:) Ska fundera på nåt liknande...

Ha en skön dag, var rädd om ryggen!

Marie
Och snygg dessutom...
Det märks att du haft en bra dag, trots avsaknaden av väder.Med närvaro av god vän kan det ju inte bli trist.Fina hoppbilder och snygga stövlar!
Marina sa…
Vilken underbar ny bild på dig! Den visar precis hur det känns när man får vara i sin älskade trädgård.

Här är det grått idag också men jag ska banne mig ut ändå. Har ju gott om kläder och får jobba mig varm.

Kram
hihi,,,,underbara bilder å bra jobbat :)
å missa nu inte......

B
L
O
G
G
P
A
R
T
Y
T

fortsätter.......
redan 80 fina bloggar med
VÄLKOMMEN :)
Håkan
Vilken härlig dag du verkar haft, fina bilder. Och en fin avslutning på en skön trädgårdsdag är inte heller fel!

Ha det bra!
Jessica
Helena sa…
Ha ha men gudars vad roligt :-) imorse var jag inne här en sväng o fick mig ett gott skratt :-D berättade för min sambo om dina 34 rosor o alla dahlior ...att du grävt i 6 timmar :-) o vet du sa jag hon avslutade med ett hopp!Så det finns dom som är värre än mig sa jag :-)
Sen tänkte jag att där har vi nya profil bilden o nu har du bytt :-D
Så himla härligt bild alltså!
KRAM från mig!
Ulrika sa…
Wow vilket härligt inlägg, är imponerad av allt du gör, fin avslutning på dagen!

Kram Ulrika
Per Jansson sa…
Hej!
Visst är det snyggt med vita stövlar.

MVH Per

Populära inlägg