Ibland är jag mer än lovligt galen!

Nu har jag skolat om 48 plantor tomater...48! Jag har ju inte plats för 48 plantor i sommar.


Jag köpte billiga platsmuggar istället för krukor, 10 kronor för 80 st, och gjorde hål.



Sen i med jord och ner med hela långa tomaten eftersom plantorna bildar rötter längs stammen. Nu har jag 16 st Black Russian och 32 st MoneyMaker. Gissa om alla mina vänner kommer att få tomatplantor i present.


På vägen hem idag slank jag in i vår lokala blomsterhandel för att köpa några snittblommor. Ägarinnan är så himla rar och duktig. När jag kom in utbrast hon: 


"Vilken tur att du kommer! Kom med!" 
Jag följde med in på kontoret och där visade hon mig julrosor och kungsängsliljor.
"Vill du ha dom här?"
Nej, men inte ska väl jag... Så nu har jag en påse med julrosor och en påse med kungsängsliljor som väntar på att planteras.



Och inte nog med det...Dessutom fick jag meddelande att min ros och dahliabeställning från Flora Linnea har kommit så nu är H och hämtar den. 36 rosor...


Och 35 dahlior...


Jag måste vara helt skvatt tokig. Det värsta är ju att jag kan inte gräva ner rosorna nu, tjälen har ju knappt släppt i den rabatten. Måste helt enkelt jordslå dom eller sätta dom i stora krukor så länge. Då vet jag vad jag ska göra när F har somnat, undrar om jag hinner innan trädgårdsprogrammet som börjar idag. Nu är våren här!

Kommentarer

WOW - växter deluxe ;-)
Det kommer ju att bli helt magnifikt med alla rosorna och dahliorna och tomaterna och....
Lite växtgalen...ja.....men det är vi väl allihopa ;-)
Trädgårdsonsdag och Den njutbara trädgården kan du ju se när du vill på play längre fram.

Hälsar Åsa
Anonym sa…
Hihi, javisst är du galen - det är väl det som definierar en äkta trädgårdsfantast? ;) Tänk så många du kommer att glädja med dina tomatplantor, och så otroligt fint det kommer bli med rosor, dahlior, julrosor och liljor. Så njut av din galenskap! :) Kram Hanna
Lena sa…
Ja, hjälp, nu vet du vad ska göra framöver!

Skulle vilja ha en sån blomsterhandlare som din, hur gör man?

Ha en bra kväll!

Kramar
AnnaHelena sa…
Haha...jag småler när jag läser!
Du tar då i ordentligt! :)
Och jag antar att du ser för ditt inre hur UNDERBART det kommer att bli med alla rosor och dahlior i sommar!
Det blir en spännande sommar!!!

(Jag som tycker att det är nog pyssel med mina 14 dahlior...Det är ju verkligen blaha blaha i jämförelse...:-)

Kram // AH
Ruben sa…
Dahlian i mitten till vänster har jag suktat efter länge. Det blir nog ett besök på Flora Linnea. Hoppas, att det är en hög dahlia!!!
Vilken tur du har som får plantor helt gratis!

Ha det gott!
/Ruben
Ruben sa…
Dahlian i mitten till vänster har jag suktat efter länge. Det blir nog ett besök på Flora Linnea. Hoppas, att det är en hög dahlia!!!
Vilken tur du har som får plantor helt gratis!

Ha det gott!
/Ruben
Hi hi....jag småskrattar för mig själv... Men det är bra att ha lite resurser :-))

Vilka helt underbara rosor och dahlior du beställt. Måste nog in och kika där.

Kram
Johnna G sa…
Jag bara ler när jag läser ditt inlägg. Kanske att jag är tokig på mitt sätt och du på ditt ;-) Men tokerier är trevligt och en härlig personlighet!
Törnrosa sa…
Du är för härlig! Fnissade gott åt alla dina tomatplantor. Gissar att du blir väldigt poppis bland dina vänner! Och vilken superidé det där med plastmuggar. Fiffigt.
Jag blir så imponerad av dina fina växtkollage. Jättevackra. Som rosorna. Även om jag har drygt 200 sorter skulle jag gärna ha många av dina rosor också. Mycket vill ha mer, eller vad det heter.
Kram från Törnrosa
Odlarlust sa…
Underbart och underhållande!
Tänk att beställa 36 rosor på en gång!
Ha det gott!

/Anna
AnnCharlotte sa…
Härligt galet....
ha det bra :)
Lotta sa…
Det låter som om du har hela påskhelgen + lite till räddad!
Vad spännande med alla nya växter och lyckliga dig som fick så fina blommor från affären...
Ser fram emot bilder framåt sommaren på blomsterprakten.
Kram Lotta
Inger sa…
Mycket på gång eller... vilka fina färger du valt, ser fram emot att få se allt sen, lycka till!
Kram
Marina sa…
Men oj så mycket blomsterprakt i inlägget!

Vilken kanontrevlig människa som gav dig de där julrosorna mm. Sådan handlare skulle man ju vilja känna. Ha!

Du kanske kan starta försäljning själv med alla din tomater mm? Men det är klart, folk blir ju jätteglada om du ger bort plantor. Jag sår väldigt mycket färre fröer nu än för 5-10 år sedan. Lite mer för husbruk kan man säga.

Ha det bäst!
Kram
Haha, vilken underbar dag i en rädgårdstoks liv! ;-)
Jag kan inte låta bli att visualisera dina rosor planterade i stooora plastmuggar, som tomaterna... :D
Ha det fint! /Caroline
Ulrika sa…
Haha...snacka om helgalen, men så vackert det kommer bli!

Kram
Helena sa…
Oiii synd att vi inte bor närmre jag hade gärna offrat mig på ett par tomat plantor :-)
Jag tror du är värre än mig...ja ju mer jag tänker på det ;-) känns ju bra får jag säga :-D
Trevlig påsk o KRAM!
Oj oj.Där har du lite jobb.Galen är du men på ett underbart sett.Och så snäll din blomsterhandlare var.Önskar er en fin Påskhelg.Kram
Hahahaha............. Så det kan gå. Känner inte igen mig alls näe ;-))) Har också sått Black Russian. Kommer bli första gången jag provar på en frilandstomat. Ska bli riktigt spännande. WOW.. vilka vackra rosor du beställt. Ja, nu är det ju lite tidigt för dem om man säger som så hihi..... Blir lite nervis, för jag har också beställt en drös med rosor från Flora Linna. Fast bara 13 st :-))))) Hoppas de inte kommer nu till mig också........

Vilken fröjd att få gratis julrosor och kungsängslija!!!!

Kram
Charlotte
Wow vilka rosor och dahlior du har på ingång!! Och så mycket fina tomatplantor du kommer få:). Vilken rikedom!
Det blir så vackert hos dig.
Vad roligt att ha en sådan blomstehandlare.
Önskar dig och familjen en skön påsk.
Kram Maria
Vanja sa…
Det händer att tomatplantorna går av när man planterar ut dem, så du kan nog få användning för lite fler än du hade tänkt ;) Grön tomatmarmelad är härliga grejer, receptet finns nog på Coops hemsida. Lycka till med dina plantor!
Oj vad lyxigt med så mycket rosor och dahlior! Det kommer bli ljuvligt, och ska bli spännande att följa! Tack för tipset om Flora Linnéa! Det var en ny bekantskap. Jag var in på nätet och kikade, och de hade ju hur många sorter som helst att välja på! Det kan tänkas att det blir en beställning ;-)

Ha en fortsatt härlig påsk!//Laila

Populära inlägg