Så äntligen...

...blev det en riktig vårdag med värme och solsken! Jag och F startade dagen med att röja på F´s förskola. Kommunen sätter inte förskolor högst på priolistan och vi var ett gäng på 30 föräldrar som fixade. Jag stammade upp en häck med hagtorn så det blev som en levande koja. Förstår inte att man från början har planterat hagtorn med taggar långa och vassa som tjocka synålar. 

Sen när vi kom hem satte jag mig med en kopp kaffe och bara tog in hela trädgården. Idag har jag inte följt någon lista utan bara pysslat med sånt som man gör i sin trädgård. Rensat rabatter, beskurit alla rosor, flyttat lite plantor, ja ni vet.


Jag kom så in i pysslandet att jag helt glömde bort att fota en efter bild men så här såg det ut innan jag började. Alla rosor har klarat vintern riktigt bra och jag ser så fram emot Venusta Pendulas blomning i år. Förra året ringbarkade ju sorkarna allt så alla rosor som blommar på fjolåretsved hade inte en chans. Jag har fyra New Dawn som jag satte första året och jag är inte riktigt nöjd med dom. De ser inte så bra ut, blir aldrig några riktiga klättrare. Jag ger dom en sommar till och om det inte sker en förändring så ryker de och ja, det är ett hot!


Tulpanerna är på gång och jag längtar. Lökar är verkligen tacksamma och i höst ska jag sätta många, många, många fler. Nu ska jag gå in och läsa om allt roligt som ni har hittat på idag och sen ser  jag fram emot en ny härlig trädgårdsdag imorgon. Livet är underbart!

Kommentarer

Marina sa…
Härligt att bara gå och strosa runt och pyssla lite här och lite där.
När jag tog ett varv innan jag gick in så såg jag två fjärilsbuskar som jag glömt klippa. Det får hamna på lista till i morgon.

Kramar!
Josefin sa…
Vilken vacker tulpanbild, va duktig du är med kameran :)
M/S Design sa…
Satt just och undrade om man ska till att börja klippa rosorna nu för det ser inte riktigt vår fint ut innan dom är klippta.
Du bor ju också i Stockholm så då ska det väl gå bra, får sätta igång med det i morgon.
Ha en skön helg
Mariana
Det där med att bara sitta ner och betrakta och ta in sin trädgård är viktigt det med även om det allra roligaste är att få gå omkring och pyssla om den.

Hälsar Åsa
Ulrika sa…
Vad härligt det låter, imorgon hoppas jag hinna lite mer också, för nu är mannen tillbaka från sin resa.Jag har haft 2 st New Dawn i många år men dom är lite kinkiga, fryser ner väldigt lätt, men klättrar till 3 meter samma sommar.Ja mer lökar ska jag också köpa till hösten.
Kram
Sara Brenne sa…
Ja vilken skön dag, många är vi, trädgårdstokar som längtar efter doften av varm jord!

Ha det gott! Sara Brenne
AnnaHelena sa…
Ja, jag håller med såklart!
Och det bästa är att vi har ALLT framför oss!
New Dawn köpte jag mig en förra sommaren, och den verkar ha kommit igång bra och inte fryst ned någonting alls i vinter. Så jag hoppas på en lika fin fortsättning som början! Och ja, påminn mig om FLER lökar i höst! Alltid samma sak: Orkar inte plantera så många och ångrar mig SÅ varje vår...:)

Nu ser vi fram emot en lika ljuvlig fortsättning på helgen!

Kram // AH
Laila sa…
Pröva att mylla ner lite kaffesump runt dina New Dawn så kanske de piggnar till! Hinner inget trädgårdsarbete just nu eftersom jag håller på med bokslut och deklaration åt min man. Inte roligt men nödvändigt!
Kram
Härligt att stanna upp och njuta av sin trädgård. Det är så mycket som händer nu. Hoppas det blir bra med rosorna i år.
Ha en fin söndag!
Malin sa…
Alla dessa olämpliga buskar och träd som planterats runt skolor och dagis sedan 70-talet gör mig väldigt fundersam.
I min barndoms 70-tals mellanstadieskola var alla rabatter proppade med bärberis... Breda planteringar som hindrade oss från att ta genvägar på ett brutalt sätt. Så j..a fult också. Ingen människa kunde rensa rabatterna så det såg ut som kärnvapenkrig... Huga.
Gött att du haft en skön dag i ert paradis
Inger sa…
Ja, det har varit en helskön dag. 'New Dawn' är ingen bra ros tyvärr, men vi får se vad du tycker i sommar.
Kram
Byronesse sa…
Bilden på tulpanen är helt fantastiskt Hélena! Vet inte vad det är du gör som får bilderna att tala så till mig. Teach me!!!

Kram/Em

Populära inlägg