Under bevakning!

April flyger fram och om ett par veckor är det maj. Det är nu jobbet med frösådderna sätter fart.  Jag har upptäckt att så fröer och få dom att gro är inte svårt. Att skola om alla små plantor tar sin lilla tid. Men det är nu, nu som jobbet med att hålla alla halvstora växter vid liv innan de klarar sig själva startar.



Under min nya discolampa, ledbelysning, frodas plantorna. Högst upp tomater och jätteverbena, nedan kungsljus och drakmynta. Alla växter står under sträng bevakning. Varje morgon, varje kväll kollar jag läget. Behövs det mer vatten? Finns det några små flugor som behöver klämmas?




 Lavendeln är underbar och en ny favorit är palettbladen. Så söta!


Chilin växer så det knakar och snart kan vi nog skörda vår första. Sen ett hopp till Gotland. För nu lägger de tak. Faltak i äkta gotländsk kärnfuru! Hela taket ska sen strykas med Sio impregnering och kommer att få en silvergrå yta.


Nu börjar det likna ett hus!


Min snälla bror skickar bilder och just nu längtar jag ner. När jag kollade igenom mina bilder från mässan så slog det mig att i den här tomten ska jag jobba med känslan jag fick från Zetas monter. Jag ska nog skippa körsbärsträden framför huset och bygga en pergola, plantera pipranka och blåregn. Så totalt annorlunda mot vårt hus i Stockholm, roligt med kontraster!

Kommentarer

Vad det växer härligt hos dig . Och snart chiliskörd :-))

Fint det blir på Gotland.

Kram
Vad härligt att få så tydlig inspiration, och Zetas monter hade en jätteskön känsla, så det blir säkert alldeles utmärkt! Rent spontant, utan att ha sett alltför mycket från ditt hus på Gotland: Zetaspergolan ser ut att smälta in bättre än körsbärsträd. Bra tänkt! =)
Ha det fint! /Caroline
Malin sa…
Kul att se både dina plantor och huset på Gotland. Häftigt tak!
Visst är det kul med kontraster. Berikar varan liksom.
Palettbladen är så söta. Jag odlar det för första gången i år. Sorten heter Chocolate Mint’ – Mörkchokladfärgat bladverk med en florstunn, lysande mintgrön kant....
Må väl
Lena sa…
Ja, Zeta skulle passa perfekt på Gotlandstomten. Glöm inte bort de lågväxta, uppstammade (?) barrträden. Jag tycker INTE alls om barrträd, om de nu inte ser ut som Zetas förstås...

När jag ser dina odlingar inser jag att jag måste ha en bra ledlampa nästa år. Jag har tänkt att använda en del av varmförrådet (du vet det som ligger intill entrén) för odling nästa år.
Mina små plantor är absolut inget jämfört med dina fina.
Fast jag har ju förstås 24 jätteverbena på gång.

Förstår att dina "Första gången" knappt har börjat. Och apropå var man sover tryggast, Anges sov i vår säng stora delar av natten fram till hon bestämde sig för att hon sov bättre i sin egen. Då var hon 6 år. Sedan kom hon inte till oss alls något mer.
Jag är helt övertygad om att barnen själva vet när det är dags att ta "nästa steg" i livet, vare sig det handlar om sovande, sluta med blöja, napp eller när man vill stanna hemma första gången föräldrarna åker och storhandlar!

Det handlar bara om att lyssna noga på dem!

Kramar
OJojoj vad det växer hos dig! :) Ja.. mååånga plantor blir det. Håller på o pusslar med plats efter varje omskolning. Tror att ytorna är slut men så lyckas man trolla fram ett par cm till.. ;) Härligt med klorofyllgrönt!
Kramar!
Helena sa…
Ja jag har oxå stenkoll på mina frösådder ....flera gånger om dan :-)
Ska bli kul o se vart det landar med Gotlandsträdgården.
KRAM från mig!
Laila sa…
Oj, så långt dina chili har kommit. Ska just sätta mig och skola om mina små stackare.
Vilket vackert tak på gotlandshuset! Väldigt snyggt med silvergrått.
Ser att du lyckats med drakmynta. Försökte ett år men nix. Borde kanske försöka igen. Problemet är att jag inte kan härbärgera så många fröplantor och nu prioriterar jag ätbart, främst tomater och chile.
Kram
Ja nog är det ett pyssel att kolla och vattna alla små plantor som man vill ska överleva så man snart kan sätta ut dom.Gotlandshuset ser ut att bli jättefint.MVH.
M/S Design sa…
Oj vad det växer bra!
Mariana
Unknown sa…
En sån där LED-lampa är högst på min önskelista. Jag väntar på nästa generation som ska vara ännu mer effektiva men också billigare.
Louise sa…
Oj vad det kommer växa småplantor i din trädgård om ett tag! Det är ett visst jobb med frösådder men visst är det roligt också! Huset kommer bli toppen tror jag, vilken skön tillflyktsort att ha!

kram louise
Byronesse sa…
Hej!

Jag tycker huset, läget och omgivningen inger en väldigt tydlig stämning. Jag tänker på de lite mer asiatiska trädgårdarna men sin renhet både vad gäller färger och former. Barrväxter och kanske några "bollar" min vän;-)skulle sitta som en smäck!
Nu vill jag snart komma ner till er och vara i trädgården...

Kramar/Em

Populära inlägg