De är på gång...

...de är laddade, de är tända! Igår när vi, jag och F, kom hem så tittade vi i rabatterna för att se om något nytt har hänt och se, där syntes tulpanknoppar. Jag satte massor, massor i höstas. Naturligtvis markerade jag inte vilken sort jag satte var så nu vet jag inte vad det är som är på väg upp. 



Får helt enkelt läsa igenom beställningar och försöka klura ut efter beskrivningarna. 

När jag planterade rosorna var jag tvungen att flytta på en del perenner. Jag bävade för att flytta på mina fantastiska vallmoplantor. De blommar tidigt i juli och är helt magiska. Problemet är att de har känsliga rötter och rekommendationerna är att inte flytta etablerade plantor. 


Men ibland har nöden ingen lag och med stort allvar högg jag in på en av de största. Vilka häftiga rötter, tjocka som fingrar och många. Hade jag vågat hade jag stannat upp och fotat men nu ville jag fort få plantan i jorden. Hittills mår plantan bra och jag tror att flytten lyckades. Jag håller tummarna. För jag vill att alla vallmoplantor klarar sig så jag kan få njuta av det här.



Tänk det är bara en, en och en halv, månad dit! Tack alla för er entusiasm för min rosplantering och jag är fullt medveten att det är ett helt galet projekt. Men som Hannu säger i Trädgårdstoppen "Trädgården är den plats där du och ingen annan bestämmer. Du är fri att göra vad du vill"  Visst är det underbart!

Kommentarer

Byronesse sa…
Jag hoppas och håller tummarna för dina vallmor. Jag vet hur fantastiska de var förra sommaren och de var min absoluta favorit hos er. Vad spännande att inte ha en aning om vilka tulpaner som kommer var. Man kan ju välja olika grad av spänningsmoment i livet ;-)
Vi hörs snart!

Kramar/Em
Jag tycker det ser ut som om tulpanknopparna kommer att bli fina exemplar av sorten Spring Green :-)
Lena sa…
Nog ser det ut som om vallmon kommer att klara sig.

Så otroligt bra du jobbat på med din trädgård, du kommer nog få njuta av härliga stunder i den i sommar. Och visst, det är inte lång tid kvar innan vi är där.

Kramar
AnnCharlotte sa…
Så härligt det är att ha det mesta av trädgårdsåret framför sig.
Och spännande att se vilka tilka tulpaner somhamnat var...
Ha det bra :)
Vad spännande med alla tulpanerna. Håller tummarna att vallmo flytten går bra.

Kram.
Inger sa…
Tänker alltid på Karin Berglunds Lust och fägring när jag ser dessa vallmon. Din rosenrabatt kommer att bli magiskt vacker:)
Kram
Hoppas det går bra för dina vallmo, jag visste inte att de var så känsliga att flytta. Jag har inte heller riktigt koll på mina tulpaner:).
Ha det gott.
Kram Maria
Visst är det underbart. Jag har lyckats rädda undan några tulpanljuvligheter från rådjuren och har nu gömt dem under fult blått nät så att jag inte ska gå miste om blommorna. Hoppas, hoppas att de hinner slå ut innan vi åker på tisdag...

Håller tummarna för dina vallmor.
Tack för fina ord hos mig och kul att du vill vara med i min utlottning.

Hälsar Åsa
Anonym sa…
Så vackra tulpaner som är på g hos dig! Jag har sått vallmo som jag snart ska ta ut och avhärda, efter att ha blivit så inspirerad av dina fina. Tror flytten kommer att gå alldeles utmärkt! Kram Hanna
Lotta sa…
Vilka vackra vallmobilder. Den flyttade ser ju ut att må toppen. Jag gillar hur du håller spänningen vid liv i trädgården. Det är nästan så jag blir sugen på att gå ut och rycka mina etiketter.
Ha det bra
AnnaHelena sa…
Samma här - inte minns jag vad det är för lökar jag satte var i höstas. Men men - man får väl lite på sin goda smak att det blev bra! ;-)

Vallmo skulle jag gärna ha. Gjorde ett försök att så vallmo i år, men inte händer det mycket med den sådden inte. Den kom upp så fint och jag skolade om den i god tid, men nu står den alldeles stilla i utvecklingen. Why...?

Ha det fint ! Kram // AH
ååh det är ju så underbart att se på allt det vackra som kommer upp nu, ljuvligt!

Trevlig Valborg
Kram Tiina
Törnrosa sa…
Vackra vallmobilder! Mums. Men bli inte förvånad om du om något år har dina vallmoplantor tillbaka igen på gamla platsen. Jag har då aldrig lyckats flytta dem men jag har å andra sidan hård lerjord som inte vill lämna ifrån sig vallmorötterna.
Hej från Törnrosa
Helena sa…
Nog är det härligt att man får bestämma i sin trädgård :-)
Det är ju så roligt att skapa som man vill.
KRAM från mig!

Populära inlägg