Aldrig mer!

Det är sällan jag använder mig av ordet aldrig. Jag är en otroligt positiv människa som tror att allt går att lösa och nya situationer som uppstår är spännade, en utmaning. Men, ibland händer det... och nu har det hänt! Aldrig mer att jag planterar luktärtor i toarullar.


 Jag är ledsen alla miljömedvetna följare som säger att det är praktiskt och bra för miljön. Mögel, som kom inom ett par timmar på rullarna, är en sak. Det kan jag stå ut med. Jag är inte så kinkig men när det växer en helmassa svampar som först är bulligt söta för att sen bli slemmigt äckliga...Nej, där går gränsen!



Jag längtar tills jag kan avhärda luktärtorna så jag slipper ha dessa slemmiga toarullar inne bland frösådderna. Jag är kanske fånig men på något sätt hör de inte hemma inomhus. Tror jag avslutar inlägget med en trevligare bild. 


 Ute är det helt underbart och jag längtar ut men F har varit i skogen hela dan och orkar inte mycket mer än mys. Men till helgen...

Kommentarer

Malin sa…
Väldigt fina bilder du tagit på de där asläbbiga svamparna. Jag har brätten i återvunnen hårdplast till luktärtorna. De håller i evigheter - det är också miljötänkande. Kanske något för dig?
Du är så bra på att sätta inbjudande rubriker!
jag vi kan inte annat än förstå dig.....*skrattar...

Kram Pernilla på Piazzan
Ruben sa…
Det kanske måste vara Lambi-toarullar för att det skall gå bra??!! ;-)

Ha det gott!
/Ruben
Anonym sa…
Urk! Fast du kanske kan fixa en risotto på de små svamparna? ;) Själv försöker jag för första gången odla luktärter i torvkrukor och märker redan att de torkar ut mycket fortare än plastkrukor. Rekommenderas inte alltså... Kram Hanna
Kerstin sa…
Jag som precis har samlat ihop ett gäng toarullar till nästa omgång luktärtor... Nu blir jag inte direkt sugen på att så i dem längre. Jag har aldrig testat toarullar, men sådde i tidningspapperskrukor förra året och det började mögla jättekonstigt.
Miljö och miljö, jag tror faktiskt att man gör bättre nytta när man cyklar till jobbet istället för att ta bilen. :-) Tänk dessutom vilken miljöinsats du gör när du fixar till en fin trädgård så att du slipper flyga utomlands så fort du är ledig? :-)
Kram, Kerstin
Marina sa…
Ehh, du är inte känslig! Klart att man inte vill ha mögelsvampsodling hemma, inomhus.

Jag har ett annat problem med mina luktärtor och det är att de inte gror i år. Dumma!

Kramar!
Skitrullar!!
jag hoppas värmen kommer så det blir lite grönt och fint ut! Kram!!
Unknown sa…
"Slemmiga toarullar"... jag förstår dig. Huuuu....
Margot sa…
Ja urk för odling i toarullar:) Jag testade för några år sedan och det gör jag aldrig om igen, råkade ut för ungefär detsamma som du! Tror säkert det finns bättre sätt att vara miljömedveten på:)) Idag har det varit varmt och soligt för första gången på länge så det har blivit några timmar i rabatterna efter jobbet, hur skönt som helst!
Ha det gott!
Kram Margot
Ulrika sa…
Men åhh, jag som sådde i toarullar för första gången igår! Då vet jag vad jag har att vänta!

Kram Ulrika
Ja det där såg ju inte så kul ut, undrar om det är ett vanligt problem? Jag är i alla fall på gång med en samling toarullar och luktärter som ligger i blöt (sen i lördags, så gick det med min planering:()
Byronesse sa…
Ha, ha, haaa! Vilket roligt inlägg:-D Förstår att de små slemmiga var ovälkomna gäster...och jag må vara lite skadeglad men jag fick en så skön skrattattack när jag läste din text och fick syn på bilderna att jag får lov att tacka svamparna!Nästa gång får du väl köpa de där dyra i plast "vad de nu hette" för att de skulle få fina rotsystem trots allt;-)

Kraaaaam/Em
Odlarlust sa…
Än så länge har jag ingen svampodling bland mina luktärter i toarullar. Det ska bli spännande att se hur det utvecklar sig :-D
Ha det gott!
Lena sa…
Men så vackra dina äckliga svampar är!
Jag är glad att du sått i toarullar så jag fick se dem ;)

Jag är också glad att jag INTE sått i såna!

Kramar
Här kan vi verkligen prata om gröna fingrar som kan få svampar att växa ur en toarulle. ;)

Skämt åtsido, jag förstår dig! Jag hade inte heller velat ha svamparna. Jag tror att jag fortsätter med att så mina luktärter på plats istället. :)

Sköt om dig!

Kram Lotta

Populära inlägg