Nu blommar...

 ... Honungsmelonen! Igår kväll när jag skulle släcka alla lampor fick jag syn på den första blomman. Mina melonplantor har sin plats på gästtoaletten och ska jag vara ärlig har jag inte funderat så mycket på dom. Jag har vattnat, ibland med lite gödsel och nypt av rankorna när de har fått sju blad.



Jag sådde tio frön alla grodde men en planta har dukat under. Nu har jag nio kvar. Nu måste fler blommor komma igång annars blir det svårt med pollineringen. 




Jag har så svårt att se att de här plantorna ska kunna orka få fram meloner... Listan från i söndags har bantats och det är ju så skönt att få stryka.
  1. Gräva klart i Regnbågsrabatten fram till perennerna
  2. Bygga upp stenmuren bakom rosorna 
  3. Fylla jord i det jag har grävt ur
  4. Plantera de rosor som ska sitta i den delen av Regnbågsrabatten som jag har grävt klar
  5. Gräva en ny grop till plommonträdet
  6. Plantera om plommonträdet
  7. Börja gräva en grop för de ljusaste rosa rosorna och plantera dom en sort i taget
Ute är det inte sol men inte regn heller så dagens trädgårdsarbete kommer att starta med att gräva en grop till plommonträdet. Nu ska musklerna få sig en ny omgång!

Kommentarer

Johnna G sa…
Tänk om du får egna härliga söta meloner?! Riktigt lyxigt! Jag ser fram emot att träffa dig på "bloggträffen" i maj. kul att träffas irl.

KRAM
Vad din lista krymper.Inte många saker kvar nu.Fint med egna meloner.MVH
Så söt blomma, och vad mycket hopp den inger! Tänk egna meloner, det hade varit toppen.
Oj, vad du bockar av på listan, min lista blir snarare längre:).
Ha en fin dag. Här skiner solen, men de hotar med regn senare.
Kram kram
Jag kan se ert hus framför mig fullt med frösådder överallt som börjar ta över :-). Så spännande för era gäster med en djungel inne på toa!

Lycka till med alla dina grävjobb!

Kram
Kul med blomman :-)) Hos oss har vi snö idag. :-((

Kram
Anonym sa…
Wow, vad du står i! Hoppas att du får fint väder idag så att du kan gräva loss ordentligt!

Hihi, meloner på gästtoan. Så bor en riktig trädgårdstok! ;) Själc har jag luktärter på köksbordet och flyttar ständigt runt på dem när vi ska äta men det är fullt överallt!

Kram Hanna
Gela sa…
Men du vilka helt underbara inlägg och såååå inspirerande härligt att gå ut och fota rosor när det är mörkt!! Det gillar jag. Skall bli roligt att ses sen!! Ha en fin fin helg/Gela
Unknown sa…
Så söt blomma! Spännande med egna meloner...

Hoppas din helg blir fin

Linda
Vilken överraskande gästtoa du har :-))) Det är inte alla som bjuder sina gäster på blommande meloner.... Så underbart det låter med alla dina 'jobb' på listan. Det kommer bil så bra med alla dina planer. Blir så inspirerad av din iver och lust. Du har väl en pannlampa hihi..... Eller en sån där byggbelysning som kan lysa upp när man bara 'måste' ut och jobba i mörkret :-))) Jorå, mina grannar undrar nog vad jag håller på med vissa kvällar hihi.... Vill oxå ut och jobba... Men, men... Det är inte riktigt görbart just nu hahah.... Du undrade lite över vilka rosor jag beställt. Tänkte göra ett inlägg om dessa. Just nu står alla i en stor hink med jord. Nästa vecka får jag mina aurikler också. Men de ska ju i små krukor, så de är ju lättare att hantera.
Marina sa…
Här händer ingenting! Det växer dåligt för det är så kallt och jag har ingen tid för trädgården känns det som. Kanske i morgon?

Kram
Margot sa…
Oj så flitig du är i trädgården, din lista krymper snabbt! Här känns som det mesta står still, nu hoppas jag på värme snart! Kul med meloner på gästtoan:)
Ha en fin helg!
Kram
Eva Linnea sa…
Meloner ...... mmmmmmmm!
Skön lördag önskar Eva Linnea
Malin sa…
Det är första gången jag odlar melon.- Mina fem frön har blivit fem plantor.
Kul att jämföra utvecklingen.
Hoppas du har haft en härlig trädgårdsdag. Tänk att du har meloner på gång. Ibland är det verkligen svårt att se framför sig hur de där pytteväxterma man sått ska kunna växa till sig. Och att några av dem tom skulle kunna bära tunga melonfrukter förstår jag känns ganska så overkligt. Just nu. Sen står du där med dina egenodlade meloner....

Hälsar Åsa

Populära inlägg