Äntligen!

Idag är det måndag och vårteckenutmaning. Efter en kall påsk känns det som allt har stannat upp i trädgården men tulpanerna är på väg upp.


Kommer inte ihåg vilken tulpan jag satte här men se hur bladen på alunroten och tulpanen matchar varandra. Ren lyckoträff! 

Men det största vårtecknet är att idag fick jag äntligen spaden i jorden. Nu har den värsta tjälen släppt och jag kunde börja i rosenrabatten. Hårt var det och jag lyckades inte med hela men jag fick äntligen börja. När jag håller på kommer idéerna och nu har jag bestämt mig för att flytta plommonträdet till bakom rabatten och ställa det i slänten. Jag har också bestämt mig för att plantera rabarber i ändarna på grönsakslådan. Har inte bestämt någon sort så har du ett bra tips så tar jag tacksamt emot det. Bakom grönsakslandet blir det buskar med bär. 


När det blev för hårt i Regnbågsrabatten gick jag till baksidan och fortsatte arbetet med att gräva ur för muren. Där var leran som smör och det var inga problem att gräva ur och fylla på grus. Nu är allt klart för gjutning. 


F var med och hjälpte till som vanligt. Han pysslade, flyttade blomkrukor, åkte kana på slänten och hämtade grus. Underbart!


Om ett par månader kommer honungsrosen att blomma för fullt och utsikten kommer att se helt annorlunda ut. Våren är en underbar tid, så mycket härligt att se fram emot.

Kommentarer

Lena sa…
Nog är det härligt att planera och tänka om!

Du vet det säkert, men...
Plommonträd blir gigantiskt stora med tiden, vi hade ett Viktoriaträd i radhusträdgården där jag är uppvuxen och på ganska få år var det enormt med en stooor trädkrona. Tänker att de kommer skugga blåbär och rosor...fast det har du säkert tänkt på?!

Kramar/ Lena
Vilka härliga planer. Hoppas på att kunna börja gräva lite snart jag med.

Kram
Jutis sa…
Vad härligt med en dag i trädgården! Ska bli spännande att följa dina olika projekt!
Marina sa…
Visst är det så att många av de bästa idéerna kommer när man är mitt i jobb. Man kan sitta inomhus och göra en massa fina planer och ritningar men sen kommer man på annat när man väl är ute. Härligt!

Jag har inte kommit alls långt i trädgårdslandet ännu men en svart vinbärsbuske ska dit i alla fall. Det har jag bestämt. Har läst att det ska vara gott och nyttigt med smothie på svarta vinbär.

Det finns en rabarbersort som heter Emblitz eller något liknande. Den har nog låg halt av syra och det är bra.

Ha en bra ny vecka!
Kram
Underbart! =)
Jag har grävt en del idag jag med, och det var relativt lättgrävt, tack och lov.
Ser fram emot att se dina projekt fortskrida!
Ha det fint! /Caroline
Vad du jobbar och grejar! Härligt att tulpanerna är på väg. Spännande att få se hur det blir med muren.
Ha en fin vecka.
Kram Maria
Vad härligt att äntligen kunna börja gräva! Jag har tillbringat hela dagen i trädgården, underbart! Men jag har fortfarande ganska mycket tjäle kvar, det är såå frustrerande.Angående rabarber är ju Emblitz nyttig eftersom den har låg halt av oxalsyra. Jag har dock inte lyckats något vidare med den. Efter tre år hade den inte vuxit något och någon rabarberpaj var det inte att tänka på. Förra året tröttnade jag och köpte en Victoria i stället och den verkar växa mycket bättre. Jag vet inte om det beror på sorten, eller om jag bara haft otur. Gammaldags rabarber man ser växter ju som ogräs.

Ha det fint//Laila
AnnaHelena sa…
Visst är det konstigt när tulpanerna börjar titta upp på våren och man totalt glömt vad det är man har satt för lökar...?
Jag menar, det är ju bara några månader som har passerat! Var ute i trädgården i dag och fick se tulpanblad titta upp på tre olika ställen och jag har inte ens något minne av att jag satte lökar där i höstas! Men desto roligare!

Ang. rabarber så har jag både Emblitz och vanlig gammeldags Victoria. Av dem föredrar jag helt klart Victoria. Emblitz är klen och spinkig trots att det säkert är 6-7 år sedan jag satte den. Victoria har jag flyttat runt tre gånger i trädgården, men den ger alltid stor skörd. Mycket tacksam sort!

Kram // AH
Inger sa…
Finns väl inget bättre än trädgårdsprojekt, jag har mina i huvudet och snart kommer ett par lediga veckor i maj:)
Kram
Anonym sa…
Härligt att du äntligen fått gräva loss! Det kommer bli kalas med plommonträd och bärbuskar, blåbär är verkligen en höjdare att ha i trädgården. Ska bli kul att följa dina projekt! Kram Hanna
Ja man kan inte fatta hur mycket det kan växa liksom på så kort tid.
Skall bli kul att se skillnaden till sommaren.
Ses och hörs
Annika
Malin sa…
Du visar dina planer så bra och det kommer bli så fint!
Visst är det kul med "hjälp" i trädgårdsarbetet,
Jag läste på en blogg (minns tyvärr inte vilken) om en mamma som planterade med sitt lilla barn - när de skulle packa ihop rev barnet upp lökarna ur krukorna för barnen skulle städa undan efter leken!
Vilka härliga planer du har, kul att följa ditt arbete.
Ha de bra
Vivian
Ulrika sa…
Blir så sugen att gräva när jag ser alla projekt ni håller på med, där jag ska gräva är det fortfarande tjäle...men snart så!
Blir spännande att se bilder från dina projekt!

Kram
Gunilla sa…
Vilka fantastiskt fina planer.
Och muren med trapp, den ser jag framemot.

Här går det inte att gräva ännu så jag samlar ideer under tiden.

Ha det gott
Gunilla
Sara sa…
Fina planer och skisser, härligt!
Jag undrar om inte plommonet kanske kommer att bli väl stort, där, bara? /Sara
Landbohaven sa…
Ser ud til at du har haft en dejlig dag i haven.
tulipanerne og meget andet er godt på vej her.
Tak for kigget.
Ha´ en god dag.
Anne-Lie sa…
Ska bli kul att följa och se vad det blir av dina planer :)
Helena sa…
Du har så mycke kul på gång som blir roligt att få följa.
KRAM från mig!

Populära inlägg