Envis!

Min mamma är envis. Min pappa är envis. Min mans föräldrar är envisa. Min man är envis och min son är envis. Vi brukar prata om vem som är envisast. Oftast kommer vi fram till min pappa men ikväll gjorde jag något som får mig att fundera på om inte jag ändå, trots allt, är den som är värst.


Jepp, ni ser rätt! Ikväll när F hade somnat gick jag ut och grävde det sista i Regnbågsrabatten fram till perennerna. Sen kunde jag naturligtvis inte motstå och var tvungen att plantera alla de rosor som skulle ner i den här delen av rabatten. 


Jag undrar lite vad våra grannar tänkte när de såg ut genom fönstret. Undrar vad de tyckte var mest konstigt... En toka som står i mörkret och gräver? 
Eller en toka som tar fram kameran och fotar en nyplanterad rabatt i mörkret?

Munstead Wood
Höjd 1m, doftar björnbär och blåbär. 

Jag har planterat tre stycken. Zon IV

William Shakespeare 2000
Blir 1.10 m hög, blommar rikligt hela sommaren. Zon III. 

Planterat tre stycken tillsammans
Fisher Holmes
Blir 1.5 m, doftar vanilj och persilja. Blommar hela juli och 

remonterar på hösten. Zon III. 
Jag har planterat tre stycken tillsammans
Madame Isac Prerier
Blir 1.8 m. Doftar plommon och hallon.  Zon III. 

Jag har planterat en ros.
Rose de Rescht
Blir 1.5 meter hög och doftar äpple/mandel.  
Jag har planterat tre stycken tillsammans. Zon V 
Glendora
Blir 1.5 meter hög och har en fantastisk rosdoft. 

Blommar från mitten av juni till frosten kommer. 
Jag har planterat en ros. Zon V.
Ja, de var de första rosorna som kom i jorden. Nästa omgång hoppas jag blir till helgen men då ska jag nog ta och gräva och plantera på dagen så att grannarna inte tror att jag har blivit helknäpp.

Kommentarer

Kerstin sa…
Nej, men vad glad jag blir att höra att jag inte är den enda som vid flera tillfällen har funderat på att ta fram stora bygglampan för att kunna gräva i trädgården på natten... :-) Fast jag har aldrig vågat med tanke på vad alla grannar tycker, fast man borde kanske se det som ett test på inbrottsskyddet på gatan (hur lång tid kan någon härja i trädgården med pannlampa innan någon ringer polisen?). ;-)
Jättefina rosor. Jag gillar framför allt den första mörka.
Ha en trevlig kväll! Hoppas det blir mer grävande i helgen. Här ska det regna hela helgen, så jag hoppas inte på för mycket...
Vet du vad; jag tycker inte att du är sådär envis på ett tråkigt sätt nehej, snarare ihärdig! Och beslutsam och en som inte ger upp!

Fina rosor du fick i backen.

Kram
Hi hi....vilket intresse vi har...

Och vilka vackra rosor du valt.

Kram
Lena sa…
Underbart!

Kramar
Så underbart det kommer att bli när de blommar och dofter av mandel, äpple och vanilj sprider sig runt din trädgård!/Titti
Helena sa…
Ha ha det där känns så väl igen ha ha
Hur många gånger har jag inte stått ute i regnet o rensat ogräs i stövlar o regnställ :-)
Ja grannarna har nog haft roligt en del gånger :-D
KRAM från mig!
Hi hi, det är nog en hel del grannar som upplever det dina gör. Härliga rosval.
Ha en fin helg
Vivian
Oj säger bara det.Du var mig en tuff tjej.Gräva och plantera i mörker.Men alla sätt är bra utom de dåliga.Och ditt gillar jag.MVH
Unknown sa…
Hehe, låt grannarna tänka vad de vill. Det gör de ändå :) Det är något speciellt med att smyga omkring i planteringarna när mörkret sänker sig. Man blir lite av ett nattdjur som "bara ska fixa det också" innan man går in.
Vilket skönt inlägg! Ganska intressant det där med vad grannar tycker:)). Jag funderade också på det här om kvällen när jag var ute och fotade i ösregn. Äsch, vi bryr oss väl inte om vad de tycker:))!!! Vi gör ju bara det vi tycker om så mycket.
Men så vackra rosor du planterat. Glendora planterade jag i höstas, hos ska få bo i en ny rabatt snart.
Ha en fin fredag.
Kram Maria
AnnaHelena sa…
Haha, ja, det kan man kalla envis!
Fast härligt också!
Det är ju underbart att ha en sån passion att man bara kör på! :)

Kram // AH
Haha, det är det som är så härligt med att vara trädgårdsnörd ... då får man vara lite tokig !! Och grannarna får tycka vad dom vill !!

Vilket inspirerande inlägg ... så härliga rosor du valt och precis i samma färgnyans som jag vill ha till min rosplantering ... så nu kan jag gå in på din blogg när det är dags för mitt inköp och anläggning ! Tack !!
Ha det så gott !
kram/Isa
Laila sa…
Vilken spännande samling rosor du valt!
Fina färger ihop och så doftar nästan alla!
Grannarna satt antagligen och glodde på teve och missade den verkliga showen alldeles utanför fönstret!
Kram
Med så mycket envishet runt dig så är det ingen överraskning att du fixar det på ditt vis:)
Ska bli jättekul att se när det blommar!

Populära inlägg