Perfekt!

Vilken dag! På morgonen åkte vill Zetas för att handla rabarber, havtorn och blodormrot. Nästan hela parkeringen var full trots att vi var där tidigt. Trädgårds Sverige har vaknat! Gissa om det kliade i fingrarna att köpa flera godbitar. Ah, en tripp till Zetas är livsfarligt.



Tre sorters rabarber, fyra plantor,  blev det och jag vet inte hur det ska gå till att inte skörda på ett par år. Allt för att de ska bli kraftiga. Undrar om det räcker med en säsong eller om vi måste vänta ytterligare. Hur gör ni andra som har planterat rabarber?


Magnoliorna blommade för fullt och jag stod och höll i en men stod emot. Jag har bestämt mig för att köpa träd och buskar i rätt ordning och idag var det dags för havtorn, inte magnolia.

Väl hemma satte jag igång med halvmånen...det är ett ogräsnäste med tistlar och åkerfräken. Det här kommer att ta många timmar och jag vet vad jag kommer att pyssla med på vardagskvällarna framöver.



Jag höll på i en och en halvtimme och hann göra en femtedel...




Betydligt roligare att beundra och fota rabarberplantorna. Vilken lyster det är i bladen.


Mina fina primulor blommar, dessa fick jag förra året av min lokala blomsterhandel. Ni vet, Blomsterprinsessan, som jag skrev om förut



 
Blodormroten Blackfield ska planteras i regnbågsrabatten tillsammans med William Shakespeare och Munstead Wood, tror det kan bli snyggt med bladen och spirorna mot rosornas runda och bulliga blommor.


Sen körde jag igång med vänja mina plantor vid utelivet. Bokhylla och fiberduk, fungerade toppen förra året. Lite vilsna såg de allt ut att vara men de vänjer sig nog. Ett himla bärande fram och tillbaka kommer det att bli nu i början på maj.



Så äntligen blev det då dags för dahliorna att få komma i jorden. Det var verkligen på tiden och några hade redan börjat skjuta lite skott.


Det sista jag gjorde innan jag gick in för att äta middag var att stamma upp de tre havtornen.  De får vänta ett tag innan de kommer i jorden...måste bara rensa halvön först!

Kommentarer

Byronesse sa…
Men hjälp vad ni har legat i idag!!! Och duktig var du som inte shoppade loss fullständigt på Zetas. Förstår att det är lite tufft att ha fina, frodiga rabarber på tomten men inte få ta några och göra paj på. Hoppas det räcker med den här säsongen. Hoppas du får ett fina dagar till i trädgården nu i Valborg.

Kramar/Em
Ruben sa…
Idag planterade jag dahliorna i krukor, för senare utplantering. Det kändes säkrast med krukor, så att jag kan ta in dem om det blir frost. Planterar du dina direkt i rabatten redan nu? Det vore ju toppen om man kunde det, och att det räcker med att täcka med fiberduk vid frostrisk. Har du gjort så här tidigare år?

Ha det gott!
/Ruben
Vilken härlig dag!! Och vilken supersnygg kombo med Munsteadwood och blodormrot!!! Vill ha:)). Antecknar!
Jag har aldrig planterat rabarber, mina fanns när vi flyttade hit.
Du verkligen jobbar och sliter, så duktig du är och vad fint det kommer bli. Roligt och glädjande att följa dig.
Ha det gott.
Kram Maria
Lotta sa…
Den blodormroten fick mitt hjärta att klappa fortare. Så läcker med rosorna. Imponerande att kunna ställa tillbaka magnolian.
Kram
AnnCharlotte sa…
Dahlior måstejag skaffa...har precis sett trädgårdstoppen och blevväldigt dahlisugen.
Härligt med sol och värme nu....
Ha det bra :)
Marina sa…
Som du har jobbat och hunnit med idag! Jag har lärt mig den hårda vägen när det gäller rabarber. Har skördat för tidigt och för hårt så våra har aldrig blivit så speciellt kraftiga. FÖrra året var jag försiktigare och då blev tillväxten också bättre.

Härlig dag har vi haft här också och en hel del har hunnits med.

Kram
Jättesnygg kombo med Munsteadwood och blodormrot!Gillar formkontrasterna. Vad duktig du var som inte köpte Magnolian! Jag har gått och suktat i Enköpings parker nu ikväll. De börjar slå ut och är heeelt ljuvliga.

Ha det fint//Laila
Oj, det såg ut som ett drygt jobb. Heja dig och pepp, det kommer bli jättebra så småningom :-) Blodormrot och ros, mmm såg ut som en perfekt kombo!
Odlarlust sa…
När jag har flyttat rabarber har jag tålmodigt låtit dem vara en säsong. Sedan har jag skördat sommaren därpå.
Magnolia... det skulle jag också gärna vilja ha men vi har kalkrik jord här och jag har hört att de inte alls trivs i det.
Lycka till med halvmånen :-)
Ja nog är det livsfarligt att åka till Zetas :-))) Köpte rabarber på Ulriksdal när jag var nere på mässan.

Vilken fin plantering du kommer få till där. Men jag förstår att det kommer att ta ett tag att rensa bort allt ogräs. Jag vet PRECIS..... hur mycket jobb det är :-))) Igår planterade jag rosor i en rabatt jag har som jag aldrig varit nöjd med. Jag tror jag ändrat i den varje år. Under senare år har även den vackra med invasiva knölklockan lagt beslag på rabatten.... Suck, MEN.... igår så, rensade jag den rabatten (tog hela dagen...), tog bort alla plantor och allt ogräs. För nu ska det bli en rosenrabatt framförallt. Känns så skönt när det är gjort. Men det tar tid. Har velat göra ett sånt här ryck i många år nu, men inte riktigt prioriterat det.

Läckert med havtornen. Å gott. Å nyttigt :-)))

Kram
Charlotte
Vilket jobb du har där med att rensa halvmånen.Men med din energi så är det snart klart.MVH
Kia sa…
Kommer bli jätte snyggt!

Ha en toppen dag!
Kram Kia

Populära inlägg