Sanda Cottage!

 Vilken dag vi har haft idag, jag och F. Först åkte vi till Veronica och Stefan och efter ett par timmar med rundvandring, fika, bad och en tupplur för F åkte vi vidare till Ruben och Karin. Eftersom både Sanda Cottage och Rubens rabatter är två trädgårdar och bloggar som är fantastiska delar jag upp intrycken i varsitt inlägg. Först ut blir Sanda Cottage!

På sju år har de förvandlat en ganska vanlig villaträdgård från 50-talet till en upplevelse. Det mesta av gräsmattan är numera borta och ersätt med slingrande rabatter.


Var man än gick fans det massor att upptäcka och jag inser ännu en gång att jag måste börja få in mer blickfång och "trädgårdspynt" i vår trädgård. Finns det något bättre ord än "trädgårdspynt" för saker i trädgården som inte är växter? 


För att inte tala om humor, här en spade i två bitar som sticker upp bland alla lökar. Underbart!


F, hittade flera gångar att traska runt på och jag upptäckte effekten av speglar i trädgården. Det skapar utan tvekan ett häftigt djup. Kanske dags att plocka ut mitt gamla spegelfönster som står undanstuvat. Snyggt med det svarta som går igen i planket, spegeln och fågelholken.


Vindruvor Zilga med grus, skärvor och taklökar. Så enkelt och snyggt! Undrar varför jag inte lyckades få Zilga att trivas mot väggen i söderläge... Kanske ska ta och göra ett nytt försök.


Ännu en spegel där jag bara var tvungen att ta en klassisk bild med mig själv i blickfånget :-)


Vackert trappsteg på väg in i växthuset. Veronica och Stefan delar trädgårdsintresset och de funkar, i mitt tycke, väldigt bra ihop som team. Skulle inte bli förvånad om deras trädgård snart dyker upp i en tidning eller två.


Ett otroligt vackert staket till orangeriet som de lyckades rädda från att kastas på soptippen. Ibland undrar man om folk är riktigt kloka. 


Många vackra växtkombos och material. Aklejor som blommade om och kättingar från rabatt upp i träd där växter kunde klättra. 




 Många av rabatterna är sprillans nya, en kom till så sent som igår, så visst behöver de växa till sig en säsong eller två. Men jag är imponerad över hur mycket man kan förändra på så kort tid. Många brukar säga att jag har hur mycket energi som helst men här ligger jag helt klart i lä.


Glanskörsbär och skön parkbänk i bakgrunden. Måste hitta en plats för ett glanskörsbär i vår trädgård.


Det ska bli mycket spännande att åka tillbaka till Sanda Cottage och se hur trädgården växer fram. För att jag kommer tillbaka det är jag övertygad om! Tack Veronica och Stefan för en fantastisk dag, för plantor, fika och härliga samtal.

Imorgon kommer inlägg från vår allas Ruben och hans rabatter... Missa inte det! :-)

Kommentarer

Ulrika sa…
Ja oj vad det hänt grejer i denna trädgård. Så mycket att se. Superfina bilder du tagit också.

Kram Ulrika
AnnaHelena sa…
Oj, vad fina bilder! Jag blev jättenyfiken och måste gå in och kolla Sanda Cottage - NU! :-)

Kram // AH
Helena sa…
Åh det ser så fint ut!Alltid så roligt att se andras bilder från trädgårdar tycker jag.
KRAM från mig!
Så fin presentation och vackra bilder! Jag följer trädgårdens förvandling via bloggen och fb och häpnar över parets idoghet.

Du kan ju kalla pyntet för trädgårdsprydnader eller den lite tjusigare benämningen artefakter? En eller annan artefakt är ju alltid trevlig i en trädgård :-)

Kram
Anonym sa…
Vilka vackra motiv du har hittat, fina bilder! Har också sett speglar i trädgårdar vilket är himla effektfullt men flyger inte fåglar in i dem?? Ska bli kul att läsa om Rubens rabatter! Ha det gott//Åsa
Ruben sa…

Hick!! Skräm inte ihjäl mig, mäncha. Visa min trädgård efter det här, jag tror jag gör som mullvaden, kryper under jorden! ;-) Mein Gott, vad du har fångat trädgården fint!
Kom att tänka på det du sade igår, att du inte hade så mycket "trädgårdspynt". Vad förvånad jag blev för jag har alltid tänkt, att du har det. Så kom jag på, vad det berodde på. Du har ju ett sådant vackert staket, en vacker grind, dina fina pinn-staket, din flätade pil som rabattkant. Sådant är ju också icke-organiska detaljer som piffar upp och gör sig så bra med det växtliga. Ja, ja det var bara en tanke som gav mig en aha-upplevelse (sort of).

Ha det gott!
/Ruben
Oj, här blir man verkligen sugen att kika vidare. Så härligt med inredning i trädgården!Jag är så dålig på det, fastnar gärna i växtvalet bara. Tur att man kan få inspiration i bloggvärlden! Tjusigt fotat!/ Annica
Meta sa…
Helt underbart hon har det!Du har fångat det så fint.
Men du först måste stommen till innan man kan pynta vet du väl.
ha en fortsatt fin dag
Kram Meta
Veronica sa…
Tack för ett Superfint inlägg om vår trädgård :)
Blir generad.....

Kul att du kom och välkommen tillbaka när du vill. I framtiden är det kanske du som är fotografen för trädgårdstidningen som ska göra reportage om vår trädgård för dina bilder är helt underbara!
Mästarklass :)

Kram
Tack för den fina rundvandringen! Jättefin trädgård.
Ha en fin fredag
Kram Maria
Underbara foton på en underbar trädgård! Trädgårdspynt ja, det vill jag också ha mer av, men det är inte helt lätt att "få till"
Ser fram emot inlägget om Rubens trädgård!
Marina sa…
Vilka härliga trädgårdar du besökt!
Nu är jag så nere i varv att jag inte får tummarna loss till något alls känns det som. Lullar mest runt och vattnar lite, tittar lite, tänker lite ibland...Lugn råder!

Kram

Populära inlägg