Och när hon går förbi...

...står äpplena på rad! Jajamänsan, det gör dom! Äntligen har jag tagit tag i äppelspaljén och styrt upp dom alla tre. Amorosa, Fredrik och Ingrid Marie. Nu efteråt förstår jag inte varför jag har väntat så länge, det gick jättefort och var inte svårt.


Lite före och efter bilder är nog på sin plats. Rabatten ekar ödsligt tom eftersom jag ville få till spaljén innan jag planterar alla perenner som ska få ta över efter tulpanprakten. Hur som helst här kommer före spaljéring:



Och sen efter spaljéring:


Jag vet, man kan inte se så stor skillnad. Det är svårt på bild men i verkligheten är skillnaden desto större. Fredrik har fått äpplen redan första året.


Eftersom jag vet hur svårt det är att hitta fakta om att spaljera på nätet så försöker jag förklara hur jag har gjort. Jag slog ner fyra stolpskor, en innan trädraden och sen två mellan träden och en som avslutade. I stolparna, som är 2.5 meter, satte jag öglor och spände tråd mellan stolparna. Första våningen kom på 60 cm och andra våningen hamnade 40 cm över den första.


Tråden är en grön böjlig ståltråd som knappt syns när man har spänt upp den. Framför träden satte jag små stödstolpar för att kunna få huvudstammen stadig så att trädet kan rota sig ordentligt.


Grenarna spände jag ner med hjälp av stödband som finns att köpa. De är lätta att reglera om jag behöver spänna om grenarna.


De blå bolltistlarna köpte jag när vi kom hem från Gotland och gjorde ett stopp på Ösmo handelsträdgård. I äppelrabatten vill jag att färgen ska fortsätta att vara lila och rosa, precis som tulpanerna på våren. 



Mina Pimpinella major rosea, stor bockrot, har jag också planterat ut runt träden och när jag kommer hem från Öland börjar det stora nöjet att köpa fler perenner, ingen idé nu innan med tanke på hur varmt det är.

Imorgon ska jag och F besöka två trädgårdar och bloggare. Ruben med bloggen Rubens rabatter och Veronica och Stefan med bloggen Sanda Cottage. Ska bli otroligt spännande att få se deras trädgårdar. 

Kommentarer

Anonym sa…
Så bra det blev. Ska bli spännande att följa hur tråden växer på sig.
Va kul med bloggbesöken. Hälsa så gott och ha en finfin dag!
Bamsekramar!
Marina sa…
Nu har jag ju inga äppelträd att spaljera (Ronja hade säkert ätit upp äpplena även på dem) men det är bra att du förklarar så bra hur man gör, om man nu har träd till det.
Blir nog jättebra :)

Ha det så trevligt på bloggbesöken!

Kram
Inger sa…
Ändå ganska mycket jobb med att spaljera. Alltid lika kul att besöka andras trädgårdar.
Kram
AnnaHelena sa…
Det där är spännande att följa!
Undrar hur det ser ut om ett par år? Om 5? Om 10? Haha - du får inte sluta blogga - måste se hur det ser ut år 2023! :-)

Ha det så bra på trädgårdsbesöken i morgon!

Kram // AH
Så läckert! Och så avundsjuk på dina bloggträdgårdsbesök, ska bli kul att se bilder här sedan. Jisses människa, du har ju hur mycket energi som helst! Kram!
Eva sa…
Vad spännande! Kul att se hur du har gjort och hoppas att det lyckas!!!'

Kram Eva, Tinibelli
Oj så fint! Låter som en utmärkt plan. Att spaljera fruktträd har jag gått och klurat på i flera år, men det har aldrig blivit av... Tack för inspirationen, nu känns det som att det kanske blir verklighet!

Ha en skön dag!

Kram Malin
Det kommer bli kanonsnyggt! Och jag måste säga att staketet med de vita topparna är också fint. Ett riktigt Bullerbystaket :)
Ha det gott! / Carolin
Anonym sa…
Oj! Det kommer att bli en superfin inramning! Spaljérade träd ger alltid det där lilla extra, tycker jag. Ihop med din fina tulpanplantering och perenner kommer det verkligen att vara fint året om!
/Rebecca
Så fint det blev, och så fint det kommer att bli om några år när träden har växt till sig! Har ett persikoträd här hemma som jag funderar på att spaljéa upp mot söderväggen på huset. Borde nog ta tag i det innan det växer sig större...
Må så gott i ditt gröna sköna paradis!
/Anna-Karin
Det är så fint med spaljerade fruktträd, skulle gärna se mer av det. Tar inte så många år innan grenarna växer som de ska utan linor. Tänk så snyggt det blir på våren med äppelblommen och alla tulpaner...! :) Kram Kristina
Det ser ut att börja bra och det är redan på väg!
Agneta kram
Carina sa…
Spaljeträd är ju roliga små saker med skörd i lagom höjd. Kul att se dina bilder.

Ha det gott!
Carina sa…
Spaljeträd är ju roliga små saker med skörd i lagom höjd. Kul att se dina bilder.

Ha det gott!
Helene sa…
Tack! Jag har sökt och sökt efter enkel beskrivning på spaljé till äppleträd. Ditt inlägg är ju snart 10 år gammalt, hade varit kul att se hur dina träd ser ut nu. Jag skall scrolla och se om du lagt upp fler inlägg. Annars får du gärna göra det, om du fortfarande är aktiv med bloggen. Det har jag inte kollat 🙈 Nu skall jag skaffa material till spaljé i alla fall.

Populära inlägg