För ett år sen...

...blommade Venusta Pendula något helt otroligt! Det kändes som att vara omsvept av bomull.



I år är det betydligt kalare eftersom Venusta inte gillade den soliga våren med tjäle i marken.


Luktärtorna i sina torn på verandan får ge lite av den ombonade känslan. Från soffan hade vi förra året den här synen.

I år...


Visst är saknaden stor men glädjande nog så är Venusta på gång igen. Hon skickar långa skott som lovar gott för nästa år. Hoppas våren 2014 blir lite snällare men för att helgardera mig har jag planterat Kematis Summer Snow som blommar på årsskotten. Jag vill ju så gärna att pergolan ska kläs in av klättrande blommor. 

Kommentarer

Ja fy så illa våren gick åt våra rosor.Min vita klätterros dog tyvärr.Ska försöka hitta en annan som inte fryser ner varje vinter.Dina ser ju ut att vara fint på väg tillbaka.
Gunsan.
Inger sa…
Precis som hos mig, överdådet saknas. Får verkligen hoppas på bättre vårvintrar, sen undrar jag om alla rosor orkar komma igen, visar sig redan nu som du säger.
Kram
So Big and Lush, gorgeous!!
Hugs,
Bella
Ruben sa…
Det är det som är så spännande med trädgård, den är aldrig lika år från år. Man får passa på att betrakta (och glädjas åt) det som är på topp vid varje tillfälle! Rosenprakt, eller inte, vackert så det förslår ändå!!!

Ha det gott!
/Ruben
Grrr. Hm. Tycker det är mycket som inte vill vara med i år. Men, men, det är som det är. Det är bara att plocka på sig mopedstruten och sikta in sig på det som ser snyggt ut. :-)
Carina sa…
Vacker bild från förra året. Roligt att hon är på väg tillbaka. Tyckte om de vita riddarsporrarnas stramhet mot rosens fria former. Ibland kanske vi behöver sakna för att uppskatta desto mer senare.

Ha det gott!
Som jag njuter av dina bilder från er vackra trädgård. Vilken oas ni har skapat där. Magiskt vackert! Och tjusningen med trädgård är väl just det att det aldrig är detsamma varje år. Även om jag suckar här hemma över att vårt över 20 år gamla valnötsträd frös halvt ihjäl under vintern som gick. Jag håller tummarna för att det återhämtar sig till nästa år.

Kram på dig kära Garden girl
Det är kanske så att det "behövs" några dippar för att man ska riktigt uppskatta topparna? Säkert kommer bomullen åter nästa år.Eller det därpå... :)
Anonym sa…
Förstår att du sörjer. Men lycka att hon verkar sätta fart igen. Och så har du ju luktärtorna. Jag lyckades inte få en enda i jorden i våras. Känns inte speciellt roligt nu när det blommar överallt. Kanske måste jag stödköpa några luktärtor..? :)
Kramar i massor!
Marina sa…
Här har VEnusta Penfulan blommat över. Men fina var hon i år. Andra rosor och annat har tagit mer illa vid sig av vinter och vår.

Kram
AnnaHelena sa…
Ja, det var onekligen en stor skillnad. Det som är positivt när sånt händer, är att det ger möjligheter till något nytt. Som i ditt fall en gardering med Summer Snow. Hur fint kan inte DET bli, när Venusta kommer igen och klematisen blommar samtidigt!

Kram // AH

Populära inlägg