Ett djupdyk i Rubens rabatter!

Ruben är en välkänd profil för många trädgårdsbloggare. En man med mycket humor och det är många gånger jag har skrattat högt när jag har läst hans inlägg och hans kommentarer. Därför var jag minst sagt mycket nyfiken på hans rabatter och jag blev inte besviken. Alla blommorna vävs samman till fantastiska tavlor och jag blev helt förälskad i hans blandning av sommarblommor och perenner.



Jag vet inte hur många gånger jag har gått igenom bilderna för att sålla och gallra annars hade inlägget blivit 100 bilder långt. Det är något med färgsättningen av blommorna, hur de blandar sig med varandra som, i mina ögon, bildar fantastiska konstverk.


Ruben och hans fru Karin är två otroligt snälla och ödmjuka personer och jag misstänker att rabatternas skönhet speglar ägarnas personligheter. Det är ingen slump att rabatterna är så vackra. Här var ännu en kombo som jag inte kunde se mig mätt på. Daglilja, kommer inte ihåg namnet, och Zinnia i en perfekt blandning. Så frodiga, så vackra!




 Jag måste så Zinnia nästa år och Purpursporre, Linaria, en växt som är helt ny för mig och som fick följa med mig hem. Helt klart beroende framkallande! 

Tomten gränsade mot skogen och tuktade granar, formklippta bollar med sittplats skapade en vacker sittplats och blickfång.


Väl inne i skogen, vänd mot trädgården, fångade ett klot på en stubbe mitt intresse.


Tänk så enkelt och så effektfullt! Det behövs inte så mycket för att skapa ett spännande blickfång. Jag tror jag krånglar till det lite för mycket ibland.


Hela trädgården surrade av bin, humlor och fjärilar. Här kunde man inte märka att det skulle vara mindre bin och humlor i år. Jag tror att gårdagen var sommarens varmaste dag och krusbär, tomater och annat gott fanns inom räckhåll. Krusbären var helt otroligt goda och serverades i pajform till kaffet. Har skrivit upp krusbär på inköpslistan!



Jag har ju blivit svag för runda former och lite överallt kunde jag hitta formklippta klot.


Ruben har nyligen skrivit att han är dålig på att smycka sin trädgård men jag hittade både det ena, här en vacker prisma som hängde från det lilla klotträdet. 


En annan växt som åkte in på listan för 2014 är Blomsterkörvel.


Tiden gick fort, som den alltid gör, när man har roligt.  Att besöka andras trädgårdar är inte bara att fylla på med inspiration utan också att få möta andra människor. Människor som man aldrig skulle ha mött om man inte delat samma intresse. Jag är så glad i Ruben och hans Karin och känner mig som en mycket rikare människa som har lärt känna dom.




Det var som sagt inte bara jag som trivdes i trädgården. F lekte med traktorn och det var en mycket trött och lycklig kille som åkte med pendeltåget hem. 


Väl hemma ser jag trädgården med nya ögon och börjar fundera på vad jag vill lägga till och vad jag vill dra ifrån. Men framför allt går jag mest omkring idag och myser. Myser över allt fint jag har fått se och myser över att ha så trevliga trädgårdsvänner! Tack Ruben för ett underbart djupdyk i dina rabatter. 

Kommentarer

Skrattade gott åt Rubens inlägg om ert besök.Hans humor är så skön .Har läst fler klurig kommentarer från honom.Bilderna från trädgården är så mysiga.
MVH/Gunsan.
Wow, vilka bilder, vilken trädgård. Roligt att få se dina bilder därifrån, jag kikar in på hans blogg titt som tätt.
Så snyggt med dagliljan ihop med zinnia, det tror jag att jag härmar rätt av:).
Ha en fin kväll
Kram Maria
Veronica sa…
Underbart inlägg om en underbar trädgård!
Den verkligen sprudlar av sommar och gör en såå lycklig!
Och jag håller verkligen med om att ha lärt känna herrskapet Rubens rabatter är berikande och inte hade vi träffats om det inte vore detta.....

Kram och ha en skön helg!
kul med trädgårdsbesök. Linaria är en härlig växt, skulle inte klara mig utan den. Kram Kristina
Ruben sa…
Tack snälla för alla vackra ord och alla vackra och annorlunda bilder. Det var kul att se dig i aktion. Du verkar uppfatta "tavlor" supersnabbt! Karin hälsar, även hon tyckte väldigt mycket om ditt inlägg. Luktärtorna ser fortfarande lika fräscha ut, men de har fått stå i skuggan idag, och det har väl hjälp till litet. Men på kvällen åkte de fram, och de doftade fantastiskt gott!

/Ruben
Inger sa…
Dina bilder tar fram Rubens tavlor, du har den rätta blicken!
Kram
Nora sa…
Va roligt att åka på trädgårdsbesök! Härliga bilder!
Kram!
AnnaHelena sa…
Så skoj! Och fint skrivet av dig om trädgårdsbekantskaper! Jag var tvungen att gå in på Rubens rabatter och läsa, och vilket roligt härligt inlägg om ert besök!

Kram // AH
Meta sa…
Så fina bilder du har tagit. det ser ut som en dröm allt.
ha nu en härlig helg
Kram Meta
Tins roser sa…
Så mye skjønt på din blogg...og jeg er aldeles enig i at fargene i hans bed er spesielle. Takk for at du deler med oss.
Så vackert, så vackert.

Kram
Lena sa…
Vilka underbara bilder och så helt annorlunda mot de Ruben tar själv. Läste hans inlägg om ert besök och först blev jag lite förskräckt....tills jag läste vidare.

Ha en fortsatt fin helg i värmen!

Kramar
Magiska bilder, helt underbara!
Ja, och jag har också skrattat åt Rubens inlägg om ert besök =oD
Ha det gott!
/Katarina
Charlotta sa…
Underbara bilder från ditt besök i den fantastiska trädgården. En skicklig fotograf och en duktig trädgårdsmästare kan skapa magi tillsammans. Det känns nästan som om jag varit med dig och promenerat bland alla rabatter.
Anonym sa…
Oj så många vackra tavlor! Ja, har förstått på hans inlägg att det målas med många vackra färger i deras rabatter. Riktiga konstnärer är de. Och du med, hjärtat!
Kram!
Åhh vilka vackra bilder du tagit både från Rubens trädgård och Sanda Cottage ... en fröjd att titta på !!
Roligt att se bilderna också efter att ha läst Rubens inlägg om ert besök ... vilken härlig humor den mannen har !
Ha det så gott på Öland !
Kram/isa
Kul med trädgårds besök!! Jag måste åka runt och titta på fler trädgårdar.Jag älskar din bild på alla olikfärgade blommor tagetes osv! Mycket vackert, i rabatterna försöker jag hålla färg teman men i köksträdgården blandar jag hejvilt och jag måste lära mig att bli ännu tokigare det ser jag!!!

Populära inlägg