Det är lätt...

...att fastna när man fotar sin trädgård. De sista dagarna när jag scrollat genom bilderna har jag blivit irriterad över att jag inte är nöjd med bildresultatet. Vad gör man då? Jo, man tar och fotar från en helt annan vinkel. Idag uppifrån!

Så här ser det ut från F´s rum och det är så här det oftast ser ut... En grushög på verandan som F har forslat runt rabatten från grusgården med cykeln som syns bredvid skottkärran som är full av ogränsrens. Vattenslangen ligger utdragen, alltid redo, och trädgårdshandskarna har hamnat bredvid. Jag har en tendens att dra av mig dom, för att fota eller något annat, och bara släppa dom på stället. Undrar stilla hur många minuter jag har lagt ner på att leta trädgårdshandskar... Dessutom skymtas ett stuprör mellan luktärtorna och vattenbadet med rosor. Tror att F har forslat även den på cykeln. 


Ja, vad ska man säga! En trädgård som lever :-) Från vardagsrumsfönstret ser jag avenbokshäcken och den blivande bersån. Jag fick en fråga igår om hur länge sen vi planterade avenbokarna och nu har de fått stå orörda i två hela år. Jag var ju tvungen att byta ut majoriteten efter första vintern eftersom sorkarna ringbarkade nästan alla plantor. Avenbok växer fort hemma hos oss.


Tittar jag ut från vänstra fönstret i vardagsrummet så ser jag kornellerna med rosen Aicha, mittemot grönsakslådan. Sen är det kastanjestaketet och den rosa delen av Regnbågsrabatten. Här ser man tydligt att malvan, som inte har börjat blomma än, totalt blockar rosorna som är bakom. De blommar också men syns inte!



Verandahörnan med vattentunnan som jag köpte på mässan, Constance spray, vårt nya körsbärsträd, kransveronika och lite nyplanterad stäppsalvia Caradonna. Havtornen som syns i kruka ska planteras i halvön. En hink och lite stenar...det ska bli en trapp...i år!



Annars har jag och F skördat fläder för att göra saft. Köpt jordgubbar och gjort saft. F vill hela tiden tillverka saft av olika saker. För ett par veckor sen var det citron. Fråga mig inte var det kommer ifrån för jag har aldrig varit en "bullmamma" som bakat och fixat. Men visst är det en speciell känsla när man står över kastrullen och skummar från jordgubbskoket. Dessutom har vi skördat våra första potatisar. 



Frågan är bara om det var Casablanca eller Maris Peer? Varför kan jag aldrig lära mig att märka upp det jag sår eller sätter? Diagnos någon? Tror på Maris Peer eftersom i inlägget från 15 maj när vi satte potatisen så skrev jag under en bild just den ordningen och Maris Peer var längst bort på bilden... Tänk så mycket lättare det skulle vara om jag märkte upp sorterna på bilden istället. Hur som helst så var dom jättegoda :-)

Kommentarer

Härligt att din lille F är så trädgårdsintresserad!
Vattenslangen ligger nästan alltid framme här också:).
Roligt med bilder uppifrån
Ha en fin helg
Kram Maria
Nora sa…
Det är så frodigt och fint hos er! Här ligger det också redskap och leksaker framme för jämnan - att städa bort det varje kväll gör jag inte, det plockas ju fram nästa morgon ändå:-)
Va stor F har blivit!
Kram!
Anonym sa…
Så fin altanen är, måste vara helt underbar att sitta på om sommarkvällarna.
Charlotta sa…
Så fint du har fotat översiktsbilder i trädgården. Visst är det lätt att man tar "samma" foton om och om igen när åren går. Jag funderade på samma sak häromdagen, det blir ju aldrig något nytt och spännande med fotograferingen längre. Men dina foton påminde mig om något viktig i fotograferingen - vinkeln

Tack för bra påminnelse och ha en fin helg!
Anonym sa…
Du visar en bit av det verkliga livet. Om det var Maris Beer så vill jag ha det nästa år, är inte nöjd med Rocket. Smaken är ok men den har redan börjat gulna.
Marina sa…
Inte konstigt att du har så fin trädgård och att det växer så bra. Du har ju bästa hjälpen av F!

Kul att se bilder från en annan vinkel. Kanske borde testa det själv?

Även här ligger slangen nästan alltid framme men handskarna kan jag minsann inte lägga ifrån mig. Ronja älskar mina handskar! Däremot hamnar mina sekatörer både här och där, alltid.

Kram
jag gillar verkligen ovanifrånbilderna. ger en ny känsla av trädgården.
ha en fin helg
Kram åsa
Känner igen mig! Leksaker framsläpade av barnen, trädgårdshandskar på diverse olika ställen, vattenslangen som en lång orm, skräp/ogräshinkar lite varstans och så den eviga jakten på planteringsspaden - var har jag lagt den?! Men det är ju det som är trädgårdsliv! :) Kram Kristina
Eva Linnea sa…
Kul att fota från övervåningen, gER ONEKLIGEN ETT NYTT PERSPEKTiV PÅ TRäDGÅRDEN. Jag har ingen övervåning, men jag har funderingar på att låna en hög stege och fota rabatterna "från ovan". Vore kul!
Kram Eva Linnea
Fastnade faktiskt mest för bilderna på F och det fokuserade klippandet. Men trädgården är också fin :))
hehe,,,,, ja du e smart du......
men de e sant.... nya vinklar e alltid kuligt :)
å missa nu inte....

SATURDAY SHOW OFF

de e kul att vara med :)
VÄLKOMMEN
Håkan
Lena sa…
Härligt levande bilder, just så som verkligheten är!

Kramar
Häftigt att byta perspektiv!
När det gäller potatisarna är jag på din linje. Jag har också båda sorterna och av dem är det bara Maris Peer som har blommat än. Jag sparar dock skördandet till nästa vecka, när jag har besök. =)
Ha det fint! /Caroline

Populära inlägg