Vojne, vojne!

Nu har jag hoppat på en utmaning som redan i januari har gett mig problem. Allas vår Anna Vattenkanna har startat utmaningen månadens favoritväxt 2013. Dilemmat är att man bara får välja ut en favorit. 


Jag har gått i flera dagar och funderat och funderat. Nu förstår ni dilemmat. Om utmaningen ger mig problem redan i januari hur ska det inte bli då i maj och juni... Nåja, nu har jag bestämt mig.


Vår stora, vackra och stolta Ek. Jag har skrivit om honom, för det är en han, förut. Eken skänker hela trädgården en mognad och ett lugn. Att sitta under Eken och fika är underbart och här under Eken finns F´s sandlåda. Känns tryggt på något sätt.


Lite tur att Eken står precis på rätt sida på tomtgränsen och att den inte blev nerhuggen när vi byggde huset. Jag vakade som en hök när maskiner skulle in på tomten och jobba. 


Eken står som en staty i januarinatten. Varje dag när jag kommer hem, öppnar jag grinden och går under den. När inga blommor blommar och snön ligger tjock då finns Eken där och sprider värme. Nu, känns valet självklart! Kanske blir det lika självklart i februari.

Tack för alla härliga kommentarer i förra inlägget! 

Kommentarer

Helena sa…
Funderade oxå på vår ek meen nu väntar jag ju på cameliorna det vore ju rentav oförskämt av mig att inte välja en sådan diva kanske de rent av släpper knopparna om jag tar eken ;-)
KRAM från mig!
Din ek är verkligen helt UNDERBAR !
Måste vara en rikedom att ha en sådan i sin trädgård, förstår att du vakade över den under byggtiden !
Tack snälla för dina kommentarer !
Nu är det hoppfullt att mina kommande fingerborgsblommor hinner blomma i år om jag sår dom runt den 20:e mars !
Ha det så gott !
Kram/Isa
herr ek ger verkligen karaktär åt trädgården och delar kanske med sig lite av sin åldrade visdom och upplevelser han varit med om;-) träd ska man vara rädda om och speciellt riktiga pensionärer som herr ek.
kram åsa
En verkligt värdig favoritväxt må jag säga. Träd är fantastiska och ekar är ju de mest tidlösa och mesta tidsresenärerna vi har i vår flora.

Ja du, jag tyckte att vi behövde pressa oss själva lite och hitta en endaste favvo varje månad. Blir utmaningen för svår så är det bara att hoppa av :-))))

Kram
Marina sa…
Jättefint med ett träd med sådan egenhet. Vacker!

Kram till dig
Stora träd är maffiga. Riktiga kompisar.
Och nu till något helt annat: vilket hotell ska du bo på i London när det är dags för Chelsea? Jag ska bo på Umi Hotel i Notting Hill. Kul om vi kunde få ihop en träff, vi som ska dit.
Att ha en alldeles egen Ek att fika under låter som ljuv musik, blir riktigt avis!
Snygg är han också!/Titti
Anna-Maria sa…
Verkligen snyggt exemplar! Jag ska anta samma utmaning, få,se vad det blir för favorit.
Den är sååå fin. Jag skulle gärna vilja haft en ek i trädgården . Kram
Sirpa Kärki sa…
Väldigt fina bilder på ekarna.
Jannibele sa…
Veldig flott og mektig med store trær! Skjønner godt at Eken er din favoritt. Den gir deg nok mye glede i hagen:)
Hans sa…
Snygga bilder, och snygg ek.
Jag önskar att våra små knappt meterhöga och 20 år gamla ekar trotsar vårt klimat och en dag får en storlek som din ek.
Man kan ju alltid drömma...

Kul att ditt val av månadens favoritväxt blev en jätte i trädgården, jag har inte hunnit med det inlägget än, men även jag kommer att välja en av trädgårdens jättar som favorit i januari.
Ha det fint.
Nora sa…
Ett bra val - din ek är verkligen vacker och maffig!

Ha en riktigt skön fredag och tack för din gulliga kommentar på mitt blogginlägg igår!

Kramar!
Anonym sa…
Ja, den är ljuvlig, din ek! Känns helt självklar nu när du valt den. :)
Kramar!
PS. Idag kör jag en egen blommig fredag.. orkade inte vänta. Hoppas det är ok.. ;)
Åh. Ett sånt vackert träd. Jag älskar stora träd! Rätt val :-)
Det är det som är problemet att välja jag förstår dig precis. Jag hoppar inte på några utmaningar för ett tu tre så har jag inte tid att blogga.
Men jag gillar iden och Anna så klart.
Kram på dig
Annika
Luna Ek sa…
Vackra bilder av din ek, mitt favoritträd säger jag som heter Ek i efternamn
Kram Luna
samson sa…
Stora eker är så himla fina
tänk om han kunde berätta lite om vad han har varit med om under sina många levnads år
ha det så bra
maggan
carinaon sa…
Ekar är fantastiska träd! Vi har ingen på tomten, men det finns ekar i omgivningen och jag njuter av dem.
Ha det fint,
Carina
Anita sa…
Vilket bra val, jag älskar träd och ekar är ju så fantastiska. Så lycklig du måste vara att ha ett så magnifikt träd.

Kram
Anita

Populära inlägg