Känslan av jord!

Nu börjar längtan bli för stor. Jag vill känna doften av jord. Pilla med små fröer. Gå som en äggsjuk höna och undra när kommer de. Glädjas och känna den obeskrivliga lyckan när de första grodderna kommer upp.


Känslan av hopplöshet när jag inser att jag har sått för många fröer i en och samma bytta och inte kan slänga utan jag försöker skola om alla.


Längre fram i vår när man springer med alla små plantor fram och tillbaka innan de har vant sig vid solen.


Känslan när man planterar de små plantorna som man har följt sen januari. Blandade känslor, lycka, stolhet och oro. Hur ska det gå?


För att inte tala om stoltheten när de små plantorna växer upp och blir stora vackra blommor.


Nej, nu är det dags! Jag måste få lite fröer i jorden. Jag får helt enkelt hitta en frönanny när vi åker till Egypten.

Kommentarer

Lotta sa…
Åhh, vilket härligt inlägg, nu längtar jag ännu mer efter våren och det är nästan lite vår i luften för nästan all snö smälte bort i går :-)
Så fiffigt du gjort med hyllorna och väven - den idén ska jag ta efter. Jätte smart!
Ha en fin dag.
Kram Lotta
Ja denna längtan efer jord under naglarna är vi många som delar.
Jag skolade om flera av mina frösådder i går.Ska ner senare i dag och ta kort och visa hur fint det kommer.Ha det fint
Kram.
Ohh.... här längtas det också. Känner precis som du. Nu vill man bara starta igång med allt.

Men du... vilken grej. Fotokursen!! Förstår att den var mycket givande. Använder inte heller stativet särskilt mycket. Men tänker att jag ska börja någon gång :-)

Kram
Charlotte
Jessica sa…
Längtar jag också! Så otroligt mycket att det gör ont. Snön är vacker men det räcker nu.
Vilket bra och härligt inlägg. Precis så är det man blir galen när ljuset återvänder. Klart du ska skaffa växtnanny.. Kraaaaam Pia
Vilket härligt inlägg ...ja just ni skulle ju på en resa.

Kram
Ulrika sa…
Ja men visst är det härligt, det är klart att du måste fixa plantvakt så du får börja med dina fröer. Planterade du verkligen om alla plantorna i den där byttan? Vallmo eller?

Kram Ulrika
Fröpåsen sa…
Så fint inlägg. Känner igen längtan, väntan, oron och den äggsjuka hönan-grejen. Underbart, detta att skapa genom växter.
Hoppas semesterns blir skön.
Har nästan aldrig lyckats med mina frösådder och skulle därför stå över helt i år, men efter den fina chilifrövinsten så var jag iväg igår och köpte 2 sålådor samt jord. Så nu hoppas jag att även jag får uppleva det du så fint beskriver.....
Malin sa…
Härligt inlägg - träffande!
Hoppas att du hinner med en moodboard - jag är nyfiken på hur du skulle lösa det. Frön kanske? Fniss.
Jag håller helt med dig i ditt inlägg - och att hitta en frönanny måste vara enklare än någon som skall passa höns... fniss
Kram från en annan äggsjuk höna...
Carina sa…
Haha, så gulligt skrivet....du är som en riktig morsa till dina förer! Härligt!
Kram
Du beskriver det precis på pricken hur man känner så här års när man drabbas av frö-noja! Så praktiskt du har gjort med hyllor för alla små plantor...smart!/Kram Titti
Veronica sa…
:)

Mmmm, kliar det i fingrarna och kräver händer och näsa jord så är det bara att:

Sätta igång!!

kram
Lena sa…
Förstod det...inte kan du väl vänta till i mars med att så!
Hoppas du hittar du hittar en nanny, annars får du väl anlita Seniorpoolen, man kan säkert få ROT- eller RUT-avdrag för så viktiga saker.

Kramar
Marina sa…
Längtar? Ja! Men, jag tvingar mig att vänta lite ännu.
Drar nog igång v8 då jag är lite ledig. Det blir nog lagom.

Kramar
En frönanny! Ett så underbart ord, bodde jag bara närmare så skulle jag ta på mig sköterskehätta och stärkt förkläde och vakta över de små.
Jo, jag sådde mina första frön i helgen. Jag KUNDE inte vänta längre. Kram!
Helena sa…
Ha ha minns den där bilden med hyllplanen fulla :-)Stackars den nannyn ;-))
KRAM från mig!
Törnrosa sa…
Oooh, det är det här som är en liten fara med bloggvärlden. Man rycks med och sår alldeles för mycket. Och i mitt fall, som förra året, alldeles för tidigt, trots att jag borde veta bättre.
Hej hopp och kram.
Superträffande inlägg;-)
Varje ord stämmer.
Fiffigt med sillgaffel när de små ska skolas om.

Kram / Therése
M/S Design sa…
Trodde först att du hade kommit mycket långt fram med sådden...
Så kul att se när det gröna kommer upp sen paniken när alla planterats om och man inser att man inte har plats till alla.
Ha de bra
Mariana
Kul uttryck- äggsjuk höna! Visst är det så man bär sig åt när fröna pockar på!
Kul uttryck- äggsjuk höna. Visst är det så man bär sig åt när fröna pockar på!
Nora sa…
Jag ställer upp om du behöver en nanny:-)
Kram!
LINDA sa…
Underbart! Känner igen mig i precis allt du skriver :)

Det där med väven som en vägg mellan hyllorna och solen ser smart ut!

Trevlig helg!
//Linda

Populära inlägg