Vad händer 2013

Är det något jag har lärt mig under 2012 så är det att inte tänka att alla projekt jag startar kommer att bli färdiga samma år. Så i år, 2013, tänker jag dela upp det i projekt som ska göras klart, projekt som påbörjas och projekt som hela tiden pågår. 

Vi börjar med projekt som ska göras klart

Vår äppelspalje i nya rabatten mot grannen ska bli klart. Träden står ju där så nu är det bara ställningen som ska på plats. Funderar på att köpa vattenledningsrör av stål som man kan borra hål och fästa linor i eller kanske bara trästolpar som bankas ner i backen.




Framför glasverandan ska stenen på plats och rabatten ska göras klar. Avenbokshäcken har fått stå orörd i två säsonger i sommar kommer den nog bli en vägg, gles men trots allt ge känslan av hur det kommer att se ut när det är färdigt. På andra sidan häcken vill jag ha vildblommor och höstanemoner som får sprida sig. 


Rabatten mot stenen ska få kanter och jag vill verkligen ha rostiga plåtkanter. Måste hitta en plåtslagare som kan hjälpa mig.


Entrén ner till bilen fick tidigt i våras en grind men det fungerade inte som det skulle och idag ser det lite tokigt ut med stolpar som sticker upp. Helt enkelt inte färdigt och behöver fixas till. Jag tror att vi behöver fästa en lina i stolpen som håller grinden för att den ska orka med vikten.


Så till ett projekt som jag har skrivit mycket om och haft stora planer för, Halvön! För ett år sen såg det ut så här och ni kan läsa om mina storslagna planer här


Efter att ha rensat jag vet inte hur många gånger insåg jag i juni att det finns inte en suck i världen att jag kommer att orka hålla efter allt ogräs och samtidigt jobba med allt annat som jag vill göra i trädgården. Jag ändrade planerna radikalt och ska nu i vår genomföra dom. Så fort snön har smält och det går att plantera ska jag köpa tre havtorn, plantera dom, lägga markduk och på med en hel massa singel. Sen får åren gå och när jag tror att det mesta av åkerfräken och tistlar  har dött då kan jag börja plantera växter.  


På baksidan mot grannen startade vi förra året projektet stödmur. Från början var det tänkt att vi skulle ha en putsad mur men sen hittade vi de här stenblocken och tyckte det kändes helt rätt. Enklare, fortare och snyggt, dessutom är det lätt att reparera om muren rör sig. I vår ska vi fortsätta och göra klart partiet i mitten. Tanken är att det ska vara två trappor på var sida av rundeln och en rund mur på mitten. Just nu ser jag att vi fortsätter med samma sten men jag ska leta på blocket i vår och hittar jag partier med kalksten till bra pris så är chansen stor att vi lägger det istället.


Jag har lovat mig själv att inte starta några nya rabatter men jag måste göra klart de som redan är påbörjade som båda rabatterna bakom murarna. Murpartiet med äppelträden är fulladdad med lökar men jag måste fylla på med andra växter när tulpanerna har gjort sitt. Bakom den andra muren har jag inte ens fyllt med jord och här funderar jag på att plantera bland annat pioner och fler rosor såklart. 

I höstas började jag med rabatterna vid entréen och jag hann nästan klart med ena sidan. En magnolia ska planteras i hörnet men sen är grunden klar. I år ska göra klart andra sidan så att det harmoniserar.


Jag ska bygga ett rostorn till Mme Plantiner och Aicha, de växer så det knakar och de behöver något mer stabilt att växa i. Mme Plantier ska få fortsätta att välla mot staketet med även ha lite stadga på mitten.

 

Dessutom vill jag bygga luktärtstorn i rabatten. Förra året gjorde jag en luktärtstunnel men i år ska den bort eftersom vi ska röja där, mer om det på projekt att påbörja. Men luktärtor kan jag inte vara utan, så underbart som de doftade och så villigt de blommade. Därför ska jag göra torn av pil/hassel och ha i rabatten. Jag såg det hos Anna-Karin och det ger en snygg profil i rabatten.

Projekt att påbörja:

I vår ska vi hyra en grävmaskin och gräva ut för att kunna bygga ett växthus, jordkällare, orangeri och en liten damm. Det här projektet är ett långsiktigt projekt med många olika delar men det känns så skönt att få köra igång med det grundläggande arbetet. Sen får det ta den tid det tar. Jag kommer att göra flera inlägg om mina tankar kring alla byggnader, skulle jag göra det nu skulle inlägget bli alldeles för långt.


Ett annat projekt som vi ska börja är att bygga in vår veranda för att få en kallveranda som entré. Dels så är det bra för värmen inne riktigt kalla vinterdagar och dels så skulle det vara skönt att ha ett första stopp där man kan ha stövlar och annat utan att det blir blött. Just nu letar jag fönster och dörrar på nätet för att hitta det rätta stuket.


Projekt som är igång hela tiden 

Är ju framför allt att organisera rabatterna. Jag funderar hela tiden på vilka växter jag vill ha och hur jag kan utveckla rabatterna. Jag vill hitta fler perenner till Regnbågsrabatten och jag vill få till verandarabatterna så att de får mer harmoni.

Gotland ska vi bygga klart verandan och plantera vid pergolan, dessutom vill jag göra en kulle och plantera blommor som går i dessa toner.


Trädgårdsbesök 2013

Jag har som sagt bokat biljett till Chelsea Flower Show och vi får väl se om jag kan locka med mig familjen på en liten minisemester för att se några trädgårdar. Sen har jag och en annan bloggerska pratat om att göra en roadtripp till södra Sverige för att hälsa på några härliga bloggare och deras trädgårdar. Få se om vi kan få ihop det för det skulle vara så roligt!

Ja, det verkar som 2013 kan bli ett år fyllt med saker som händer i trädgården och utanför. Jag älskar den här känslan när man planerar alla saker man vill göra och jag är fullt medveten om att alla projekt inte kommer att bli klara och att nya saker kommer att dyka upp. Det är ju lite det som är charmen med att trädgårdera! Tack för alla härliga nyårshälsningar. Hoppas ni hade en lika härlig Nyårsafton vi hade.


Kommentarer

Många planer har du.Ska bli intressant att följa alla det här nya året.Önskar dig lycka till med allt.Ha det bra.Gunsan.
Nora sa…
Skall bli så spännande att följa era projekt i år. Särskilt det stora projektet med växthus och orangeri är jag nyfiken på:-)

Det skulle vara jättekul att få se din trädgård när tulpanerna blommar så småningom!

Chelsea är en dröm som inte blir av än för min del. Lova att du tar riktigt många bilder och visar så småningom är du snäll:-)

Kram!
Veronica sa…
Va! kan man inte ha 1000 projekt på G samtidigt och slutföra alla direkt? ;)
Jag är ju precis likadan och ska nog göra som du...sammanfatta och se projekten som pågående.... Idag känns det som vår när snön smält undan och man kan se hur det ser ut igen! Hoppas våren blir tidig och vi snart kan åka och hälsa på varandra i våra trädgårdar för att få inspiration. Nån englandsresa blir det inte för min del heller, tyvärr!
God början och fortsättning på trädgårdsåret 2013

Kramar
samson sa…
inte kommer du att vara sysslolös detta året
att lägga markduk i halvön är perfekt
växthuset och orangeriet är jag så nyfiken på
ni är välkommna hit på er roadtripp
ha en fin dag
maggan
Helena sa…
Puh jag blir helt slut men ändå lite inspirerade av detta inlägg.Önskar att jag hade din ork :-)
KRAM o god fortsättning på trädgårdsåret!
Lena sa…
Alltså... vilka planer!
Jag har skrivit det förr; växthusplanerna ska bli härliga att följa.
Nytt för mej är planerna på jordkällare, men det måste ju passa er perfekt att ha en sådan att förvara allt ni skördar och tänk vad härligt att kunna äta egna äpplen långt in på vintern.
Kanske kan man använda en jordkällare som vinkällare också?

God fortsättning på det nya året!

Kramar
Marina sa…
Härligt med planer och att du kan få ner dem på pränt sådär tydligt.
Jag ser jättegärna att vi träffas under sommaren och du (med ressällskap) är så välkomna hit.

Jag ska nog också försöka få ner mina projekt och planer. Ja, det ska jag.

Kram från ett grått Skåne
Suss o Kai sa…
Fina planer :) så mycket du har gjort och mycket som ska göras :) måste nog sätta mej ner och börja planera hur jag ska göra hos mej :) får sådan inspiration när jag ser dina planer :) god fortsättning Kram Suss
Petra sa…
Så spännande projekt. Och så fin trädgård du har! Det ska bli roligt att följa här på bloggen. Gott nytt år!
Petra sa…
Så spännande projekt. Och så fin trädgård du har! Det ska bli roligt att följa här på bloggen. Gott nytt år!
AnnaHelena sa…
Planer är roliga och bra att ha!
och ibland kommer man plötsligt på en ny (briljant!) idé som kastar omkull de gamla planerna och får en att tänka nytt! Jag har tur som har en man som kommer med nya infallsvinklar ibland, och från början så förkastar jag dem alltid, men när jag får tänka ett tag så kan han väl få pröva...och sedan brukar det bli bra det med.
Härligt, härligt är de i allafall med alla idéer och all LUST man har att utveckla, förbättra och försköna! Ska bli kul att följa dig under året!

KraM // AH
Eva Linnea sa…
Vilka härliga projekt du/ni har på gång! Det kommer att bli en drömträdgård när växthus, damm och jordkällare är på plats, rabatterna är i perfekt harmoni, äppelskördar stora som drivor .... Jag skojar lite ;) Drömma är en bra drivkraft Planeringen är ju ibland den roligaste delen. Förhoppningsvis tar aldrig drömmarna och trädgårdsarbetet någonsin slut.
STOR kram från Eva Linnea
Visst är det härligt med alla dessa projekt! Man har alltid något att se fram emot när man har en trädgård./Titti
Ulrika sa…
Oj vad många järn i elden du har, ska bli spännande att få följa dig och hoppas även på att få komma och besöka dig! Du får ju verkligen igång en med dina härliga bilder!

Kram ulrika
Anonym sa…
Men kära hjärtanens så mycket du har på gång! Din entusiasm smittar verkligen av sig och nu har jag fått en galen vårlängtan!!! ;) Dags att börja drömma om nya projekt.

Klart vi ska åka söderöver! :) Vi kanske kan börja planera lite smått i veckan? När skulle det passa dig bäst?

Har precis läst ikapp din fin årsredovisning. Du har ju precis hur mycket energi som helst och jag bara njuter av dina fina bilder. Längtar tills vi ses igen!
Massa, massa kramar!
Oh. Nu har jag läst de resterande årskrönikedelarna. Och ditt projektinlägg. Blir alldeles imponerad. Så vackra bilder. Sådan energi. Och vilken trädgårdsglädje du har. Det går inte att ta miste på hur glad du är i trädgårdslivet. Inspirerande.

Låter ju hur spännande som helst med era byggplaner :-)))

Kram
Charlotte
Oj! Jag har lika många planer men har bestämt att de får ta den tid de tar, men jag blev inspirerad att göra en redovisning jag med. För att konkretisera. Särskilt nyfiken är jag på din jordkällare, jag drömmer om att ha en sådan någon gång i livet, men då får vi nog bo nån annanstans. Lycka till med allt!

Populära inlägg