CHS - Chelsea Flower Show

Den 23 maj ska jag för första gången åka och uppleva Chelsea Flower Show, på självaste 100 års jubileet. Det slog mig härom dagen, när någon frågade mig vad man ser och upplever när man är där, att jag egentligen inte vet så mycket om CFS. Jag vet att det är en stor fest med utställningsträdgårdar och att man kan köpa grejor...ungefär som en mässa... fast utomhus.

Jag bestämde mig för att surfa för att ta reda på lite information:

Under de fem dagar som utställningen är säljs 8000 flaskor champange, 20 000 glas av pimms, 110 000 koppar te och kaffe, 25 000 flaskor vatten och ungefär 35 000 smörgåsar, runt 160 000 besökare, 40 trädgårdar, 400 utställare... Pja, verkar vara "Quite a garden party!"



Det är inte helt lätt att hitta information om showen men ett tips som ständigt kommer upp är att ha bra skor på sig. Det ska finnas hur många varianter som helst av olika blommor och växter så man bör ha med sig sin "note book". Jag föredrar nog kameran för det verkar ju finnas gått om skyltar.


Eftersom det är många besökare är det bra att vara där när de öppnar  klockan 8. Vid 11 blir det genast mer trängsel och köerna till de mest besökta trädgårdarna är långa.


Gå och se trädgårdarna först, sen plant och växtutställningen. Kanske man spottar en och annan kändis bland alla tusentals besökare.

Helen Mirren
Joanna Lumley allas vår Patsy i Helt hysteriskt
Det tar 18 månader att planera och organisera utställningen och de sista 3,5 veckorna arbetar 800 personer med att färdigställa allt.

Kläder efter väder är en självklarhet och kanske man ska ta med sig solhatten eller tillverka en egen.


Jag vet redan flera bloggare som ska till CFS i år och det skulle ju vara roligt att träffas bland alla dessa tusentals besökare. Om du har varit där förut får du gärna ge mig ett tips eller två. En ska jag funderar på är vilket objektiv jag ska satsa på att ta med mig.

Lite länkar för den som vill läsa lite mer:
Garden by Annas bildblogg
London Perfect
Chiff.com
RHS Chelsea Flower show

Ha en trevlig fredagskväll!


Kommentarer

Jösses,,verkar ju hur kul som helst....
skulle själv vilja dit ngn dag......
å missa nu inte...

T
U
L
P
A
N

P
A
R
T
Y

de e kul att vara med :)
VÄLKOMMEN
Håkan
Ja-a du, det här blir grejer. Ska nog vara där före åtta ... :-)
Spännande att åka dit!!! Vilken upplevelse!!
Hoppas du får en fantastisk resa.
Kram Maria
Så bra att du informerar lite om detta. Jag har heller aldrig varit där någon gång och det ska bli min första gång jag besöker utställningen i år. Jag ska dit på fredagen. Jag beställde mina biljetter genom boxoffice men har inte fått hem dem ännu. Är det samma för dig?
Kram Therese
Lena sa…
Det verkar ju som om du har ett riktigt härligt äventyr framför dej.

Ser fram emot alla underbara bilder du kommer att visa!

Kramar
hagen vår sa…
Hei! Så morsomt at du skriver om Chelsea. Det er store muligheter for at jeg skal dit også. Reisefeberen herjer når jeg ser på bildene og leser det du skriver. Selv om panikken stiger når jeg ser folkemassene. Jeg skal være der kl. 8.00. Takk for rådet. Ha det godt!Hilsen Anne
Malin sa…
Jätteintressant att få läsa lite mer om detta så stora.
Jag frossar i allt jag hittar varje år om denna makalösa utställning. Härligt att du tar dig dit! Ja bra skor och rätt objektiv är väl bra ledord...
Oj tänk om jag skulle våga något så stort! Fast tyvärr funkar det så dåligt för mig med stora mässor - har en kronisk sjukdom, meneurs - tinnitus och yrsel, gör det allmänt gräsligt att vara bland mycket folk... tyvärr.
Så lova mig att du sköter dig precis som vanligt och tar härliga bilder...

Kram Malin

PS efter dagen på Chelsea skulle du nog uppskatta en stund med fötterna bland fiskar...

pss Vad är PIMMS?
Elin sa…
Så spennende! Du får sikkert en fantastisk tur:)
Kjenner på en aldri så liten misunnelse her...

Ha en flott helg!
Meta sa…
Hej svejs i blommornas land.
Vad härligt att åka till Chelsea
min sommar är fullbokad så det får stå över till ett annat år.
men kul att vi ses på samma party ialla fall
Ha en fin helg
Kram Meta
Är helt övertygad om att du kommer att ha det helt fantastiskt Hélena. Vad annat kan man ha i "flowerheaven"? Och själv längtar jag efter alla ljuvliga bilder som jag vet att du kommer att bjuda oss på. Lovely :)

Njut av din helg och sköt om dig.

Kram Lotta

Ps. På youtube finns massor från Chelsea Flower Show. Bara att klicka och njuta. :)
Ps. Tack för dina rara ord hos mig. Du är en pärla.♥

Kram Lotta
AnnaHelena sa…
Ja, vilken grej!!! Så härligt!
Det ska bli så kul att få din rapport efter att du har varit där! Nog skulle det vara roligt att något år få åka dit! Och jag gissar att det just i år blir något alldeles, alldeles extra...

KraM // AH
Lyckliga dig! Jag är en stor anglofil och har bilat runt i storbritannien uppåt 35 gånger - men aldrig lyckats komma till Chelsea!!
Anna sa…
Ahh vad avundsjuk jag blir! Kommer säkert bli ännu mer fest detta året med :)
Nora sa…
Mmmmm, va härligt det låter! Jag skulle så gärna vilja åka dit, men det går inte i år.
Men vad är väl än bal på slottet.....:-)

Ha en riktigt skön helg! Kram!
Här kommer en till som skall dit.
Är planen just nu iallafall.
Jag har ju förmånen att gå på pressdagen men jag kommer nog att gå mer än dag.
Tänk om vi kunde ha en blogg träff där - wow vad häftigt!
Fast det får bli när de har stängt grindarna för dagen eller hur?
Då kan vi hjälpa till och få upp statistiken för vin och champagne.

Allt gott
Annika

Vilka fler skall dit?
Helena sa…
Det där blir nog en riktig roadtripp!
Lite väl mycke folk tycker jag :)svårt att se ordentligt kanske jag nöjer mig med mässorna här...än så länge :D
KRAM från mig!
Om man är medlem i RHS kan man gå på första medlemsdagen... inte riktigt lika mycket folk, sägs det. (Jag har varit där en gång o då gick jag på en sådan medlemsdag, men har inte egen erfarenhet av publika dagen.)
Underbart och härligt arrangemang! Ni som ska dit kommer att ha så roligt! Oj oj oj... (Nästan så att jag funderar på att lägga om jobbschemat... hm, tänk om det skulle låta sig göras... tänk, tänk, tänk.)
(På min blogg några bilder från Chelsea 2011, se under fliken med dess namn...)
Go lördag!
Fröpåsen sa…
Va roligt att du ska resa dit! Det är en speciell upplevelse. Jag var där i våras och fick med mig mycket inspiration hem av underbara växter, färg o form! Om du vill se mina bilder kan du kolla på mitt ämnesmoln Chelsea F S. Kram!
Veronica sa…
Tack för informationen! När jag såg bilden på folkhavet så ångrade jag mig nästan ;)

Det ska bli så himla kul och självklart ska vi som är där på torsdagen försöka hitta varandra i kaoset :) Vi får se till att byta telefonnummer innan!

Ha en härlig helg!

Kram
Ninnis sa…
Lite grön av avund är jag nog....=)
Litar dock på att din kamera går varm och att jag får njuta i andra hand.

Kram Ninni
Tiina sa…
Jag var i Chelsea Flower Show för första gången förra året.Det var helt underbart! I år har jag biljetter köpt för två dagar <3 Bra skor skulle du ha,och hatt om det är soligt. Jag postade av Chelsea i mitt blogg i förra Augusti,du är välkommen att visitera :)
Anonym sa…
Ja, ett bra tips är att vara där när det öppnar. Senast vi var där kom vi i princip precis när det hade öppnat och det gick ganska bra att fota. Men det går ganska fort innan det blir helt översållat med människor. Rekommenderar verkligen att se utställningsträdgårdarna först. Även det för att kunna fota i lugn o ro. Skyltar finns det gott om i paviljongen så du behöver inget anteckningsblock. Dessutom kan man lätt få tag i växtlistor från utställningsträdgårdarna.
Kramar!
Anonym sa…
Hej!

Vad kul att du ska till mässan, här kommer lite tips från mig (även på detta tema:-) I år åker jag för tredje gången till CFS, varje gång har det varit på lördagen eftersom jag går med en väninna från London som naturligtvis jobbar de andra dagarna.

På lördagen kan man dessutom i slutet köpa loss utställningsväxterna från många utställare, man bokar upp dem under dagen och hämtar efter kl 16 då "visslan ljuder" (det är verkligen en sådan tidsgräns och signal). Annars säljs det inte några växter alls på mässan, det var det jag var mest förvånad över första gången jag var där.

Med undantag för pressdagen och möjligen medlemsdagen är det utsålt alla dagar, så det bör vara lika mycket folk vilken dag man än väljer. Möjligen är lördagen värst eftersom folk stannar till slutet för att kunna köpa växter (hmmmm, ungefär som jag).

De två gångerna jag varit där tidigare har Mr. Fothergills (tror jag det var) haft monter (i långa gången som syns på en av dina bilder) med hela frösortimentet med alla påsar för £1 - superbilligt! Jag planerar att gå loss där i år om ståndet finns igen.

Det finns också en fantastisk monter med antika zinkbaljor, vattenkannor, etc. som jag tror heter något med "Brocante". Lite snärjigt att ta på flyget, men jag har lyckats få hem tre zinkbaljor varje gång:-)

Om man vill ha en trevlig lunch kan man (och bör man) boka i förväg, annars kan man bara välja mellan olika snabbmatsstånd med långa köer och svårt att hitta sittplats. Jag har själv ätit milt sagt undermåliga måltider sittande på marken båda gångerna, så jag ska försöka boka i år!

Som andra skrivit, så ta utställningsträdgårdarna först, stora utställningstältet med alla växter är inte lika fullt med folk.

Synd att vi inte är där samma dag, då hade vi kunnat ses!

Kram
Elin i Malmö

P.S. Till den som undrade, Pimms är en alkoholhaltig halvstark dryck som är typisk för England och Storbritannien, man blandar den oftast med sprite eller liknande och har gurkskivor i. Väldigt speciellt och väldigt brittiskt!!
Luna Ek sa…
Jag har nog varit där 6 gånger, fast inte de två sista åren. Förut var jag medlem i RHS och jag besökte mässan ca 1, 5 dag ( 1 är för lite) . Spelar ingen roll om det är öppningsdag eller senare för det är lika mycket folk . Min Londonkompis bojkottar Chelsea för det och besöker Hampton Court show i juli istället. Den är också super. (Kompisen följer Chelsea på TV varje dag istället)
Ska väl till Chelsea själv i år, hur och när vet jag inte än.
Bäst är att vara där när de öppnar på morgonen och ladda för fotning av de stora utställningsträdgårdarna först. Högt, högt över huvudena.
Jag brukar ha med något gott att äta jag köpt på Kings Road och ha picknick i musikparken istället för att stå i enorma köer för dålig mat i stånden eller restaurangtälten, när jag är själv. Och det är faktiskt lättast att besöka mässan själv.

Populära inlägg