Premiär - Blommig fredag

Då var det äntligen dags för Blommig fredag! Ska bli spännande att se vad ni har för drömmar för året 2013. Jag har redan skrivit om flera av mina drömmar och mina projekt för 2013 men jag har några kvar. Men först en kort sammanfattning av det jag redan har presenterat. 

Jag ska bygga ett rostorn eller tre och jag har redan fått en ritning från Fröken Grön. Det är även därifrån jag har lånat bilden.

I Regnbågsrabatten ska jag ha några torn i pil/hassel för luktärtorna:



Jag ska göra en härlig rabatt på Gotland som går i lila/blått inspirerad från den här rabatten i Botaniska trädgården i Visby. Du kan läsa mer här.


Vi ska gräva ur för växthus, jordkällare och orangeri, helt enkelt börja röja på baksidan och få lite ordning. Dessutom ska vi göra klart en hel del småprojekt som muren på baksidan, sittplatsen framför glasverandan och stuva om i rabatterna. Årets trädgårdsresa blir två! Först till Chelsea Flower Show som jag har skrivit om här och sen en liten road trip till södra Sverige tillsammans med Anna-Karin, Landet Krokus, för att hälsa på några sköna bloggare. 

På besökslistan finns Hanna, Marina, Anna, Åsa, Katarina och Lotta. Sex underbara bloggar med spännande trädgårdar och boggerskor. Att dessutom få göra resan med Anna-Karin känns otroligt roligt. Nu håller jag alla tummar och tår att våra planer håller och att vi kanske dessutom hinner klämma in ett besök på en handelsträdgård.



Nästa vecka blir temat - Om fyra månader! Nu ska det bli så roligt att läsa om era drömmar för 2013.

Kommentarer

Vad roligt att Blommig fredag är i gång igen! Jag har saknat det:)). Härliga projekt och drömmar du har. Vilka fantastiska resor du ska på, både till Chelsea och södra Sverige. Härligt!!!
Ha det gott.
Kram Maria
Marina sa…
Känns som att mitt inlägg kommer likna ditt :)
Jag ska ju också ha ett nytt rött rostorn tex.

Kramar
Så mycket du ska roa dig med! Håller tummarna lite extra så att inget hinder kommer i vägen för er road-trip. Trädgårdsporten står på vid gavel för damerna :-)

Kram
Berit sa…
Härligt att blommig är tillbaka. Du ska hinna måånga projekt denna sommar, låter som en underbar sommar.
Ha en underbar helg!
Helena sa…
Åh nu blir jag sådär oklädsamt avundsjuk......vill oxå åka på roadtripp :-)nåja nån gång ska väl vi Acchlejor ta en tur till dessa trakter :-)
KRAM från mig!
Kul att blommig fredag är igång igen!
bloggernefa sa…
Har finns også en HOW to du kan få dit rostorn.

Om jeg må få tipsa: Ge tornet ekstra højde og grav det ned. Læg evt. sten eller kakler omkring det, så kan det bedre stå fast i stormvejr.

http://kb.thegardener.co.za/article/building-a-pyramid-trellis.html

Ellers er der flere tips her om hvor man kan købe et færdigt tårn eller hvordan det også kan laves, da vi lavede et sidste år.
http://evigglade.blogspot.dk/2012/04/nyt-fixpunkt-i-haven-i-ar.html
betty-NZ sa…
I like all the flowers you posted today. Wow.
Ninnis sa…
Kul att blommig är tillbaka..=)
Vilka underbara drömmar och projekt som ska genomföras...!
Å en resa att se fram emot...=)

Kram Ninni
Veronica sa…
Du har verkligen en fullspäckad sommar!
Det kommer att bli helt underbart...
Måtte alla våra önskningar slå in :D

Kram
Anna sa…
Gud vilken rolig resa ni har planerat in :D
Anette sa…
Roligt att ta del av så mångas samlade tankar och planer detta nya år. Kul tema.
/Anette
Hoppas din resa blir riktigt underbar.Kram.
Eva Linnea sa…
Minus 17 på morgonen. Burra!!!!! Då blir de nya drömmarna för 2013 i sol&värme ännu härligare.
God fredag & helg önskar EvaLinnea
Nora sa…
Va roligt det låter med en roadtrip! Hoppas ni får en härlig resa!

Och som alltid, jättespännande att följa era projekt. Skall bli extra spännande att se hur ni gör med jordkällaren och orangeriet.

Ha en fin fredag i solen och kylan!

Kram!
Marit sa…
Så hyggelig at du drar i gang Blommig Fredag igjen! Håper alle dine drømmer går i oppfyllelse :-)
Ha det godt. Klem Marit
Lillianna sa…
Jag har oxå saknat blommig fredag! Kul att du är tillbaka med temat!

Jag drömmer om...

/Lillianna
Anonym sa…
Äntligen är Blommig fredag tillbaka! :) Det är skönt att ha lite stöd i ryggen till vad man ska blogga om, speciellt nu under vintern. :)
Jaaa, längtar tills vi åker! Det får verkligen inte komma något i vägen.
Stor kram!
PS. har lånat en bild av dig till dagens inlägg hoppas det är ok..?
Ulrika sa…
Härligt att Blommig Fredag är igång igen! Vad mycket härligt du har på G, gud så kul att planera för växthus mm.
Och resan som ni ska på går inte av för hackor vill jag lova (lite avis på båda)!

Ha en härlig helg

Kram ulrika
Fröpåsen sa…
Va många härliga drömmar! Välkommen till södra Sverige och hoppas du tycker att Chelsea motsvarar din förväntan. Kul med 'Blommig' igen! Kram
Snygga torn! Ska nog lägga till några torn av pinnar i mina planer nu. Kul att du kör igång oss igen!
Ha en bra helg!
Härligt att BF är tillbaka igen - då vet man att vi är på rätt sida om året ;)
Vad många härliga drömmar - vilket bra tema!
Och den där rabatten i Botaniska, den är ju så fin!
Ha det gott!
Oj, det låter strukturerat, planerat och rätt bestämt!
Så skönt, och så roligt med bloggarresan. Chelsea får jag ju njuta av själv också :-)
carinaon sa…
Så roligt att få läsa om alla drömmar och projekt! Att åka till Chelsea flower show är en stor dröm för mig, men det blir nog inte i år.
Ha en fin helg,
Carina
Meta sa…
Det är så kul att vi är igång med blommig fredag. Jag tycker att det väcks så många fina ideér när man läser.
Rostornet blir nog jättefint hos dig.
Gör det inte för litet bara( mitt blev det) det ser så stort ut utan rosor men vänta...
Ha en fin helg
Kram Meta
Heisann!

Hva skulle vi ha gjort uten drømmer? Håper dine går i oppfyllelse... noen av dem er så godt planlagt at det skal mye til at det ikke skjer.
Ha go´hælj ;:OD)
AnnA sa…
Godkväll!
Och så är vi på g igen vi fredagsblommare! Härligt!
Rostornet ser trevligt ut...Hm. För det saknas ju inte rosor att klättra upp i dylika hemma hos mig.
Ha det gott!
Kramen,
AnnA
Låter som att ni har lite att göra i sommar. ;-)

Och trädgårdsresorna låter härliga. :-)

/Mia
Oj vad många spännande projekt du har på gång! Det ska bli kul att följa:-)
Trevlig helg!
Kul att få följa alla dina drömmar. Ett rostorn måste jag ju ha. Härliga resor du ska göra.

kram
Lantloppan sa…
Härliga drömmar. Jag har ju alldeles glömt bort att det blev blommig fredag idag :-)
Härligt att få höra om allas drömmar för 2013.
Ha det gott
Vivian
Tack för att du drog igång Blommig fredag igen! Det behövs lite sommardrömmar så här års! Lyckos dig som får åka till Chelsea. Hoppas vi får se lite bilder därifrån senare!/Kram Titti
Gela sa…
Jag är så glad att du drar igång blommig fredag igen! Tack!! Vilken härlig tid du har framför dig. Hoppas roadtrippen kommer att bli av. Och Chelsea så underbart!!! Hoppas du får en underbar helg, kram Gela
Ääääsch! Jag missade posta igår, men jag kommer igen! Låter som om dina planer är fantastiska! Rostornet var helt ljuvligt, det kommer bli fantastiskt! Ha det gott! :) Mia
Magdalena sa…
Vilka härliga projekt du har i dina drömmar hoppas att alla blir till verklighet. Väntar av nyfikenhet på bilder när sommaren närmar sig.
Och vad roligt att Blommig fredag är i gång igen.

Kram Magdalena
Roliga resor du planerar. Var på Chelsea förra året och det var verkligen en upplevelse.
Kul att Blooming Fridag är tillbaka.
Fortsatt trevlig helg
Birgitta
Vilken dröm att få åka till Chelsea!
Anita sa…
Vilket härligt år du planerat. Roadtripen låter härlig. Chelsea Flower Show ser jag också fram emot. Rostornet är helhäftigt. Ska bli roligt att följa ditt år.

Ha en fortsatt skön vecka!

Kram
Anita

Populära inlägg