Trädgårdsmänniskor!

Kommer ni ihåg inlägget om mina drömmar och planer kring växthus? För ett par dagar sen fick jag mejl som inleddes med orden 

"Hej Pilgrim! Jag hittade din fina blogg ganska nyligen och ikväll läste jag den igen. Och blev glatt överraskad av att mitt eget växthus (det vita på 19 kvadrat) fanns med bland dina bilder. Kul att du gillar det – hör av dig om du vill ha tips, mått m.m., jag delar gärna med mig."

När jag mejlade tillbaka och frågade om lite tips och om jag fick använda bilden som E skickade med så fick jag ett helt otroligt långt mejl med detaljer om bygget och en ritning. Helt ovärderligt eftersom jag nu har något att utgå ifrån och det kommer att bespara mig massor av tid.

Jag har skrivit om det förut och jag skriver om det igen. Trädgårdsmänniskor är fantastiska.


Under det senaste året har jag haft förmånen träffa flera av er underbara bloggare. Jag har vunnit fina vinster, allt från små statyer till levande plantor och fröer. Läst alla era underbara kommentarer och hitta så mycket inspiration i era bloggar. Delat glädje, lite sorger och jobbiga saker både  via mejl och möten. Ofta, flera gånger varje månad, överraskas jag av något som har blogganknytning, ibland via mejlen eller bloggen eller FB eller i brevlådan ute på gatan. 

Det här blev lite av ett hyllningsinlägg till alla er underbara trädgårdsmänniskor, läsare och bloggare. Tack för att ni finns och att ni är så galet härliga som ni är!

Kommentarer

Anonym sa…
Men det lät ju toppen med växthuset! Det är så himla snyggt det där växthuset och det kommer bli grymt hos dig.
Och du, snälla, rara, underbara DU! Man får de vänner och bekanta man förtjänar! ;)
Puss på dig!
Galna? Vi? Vad menar du?
Kram!
Vad roligt!! Växthuset är jättefint, tänk vad bra det kommer passa hos dig.
Ha det gott.
Kram Maria
Så bussigt att dela med sig av allt som rör hennes växthus.Nog är trädgårds och bloggmänniskor ett härligt släkte.
Ha det fint.Kram Gunsan.
Nora sa…
Jag kan bara instämma! Trädgårdsmänniskor är underbara när det gäller att dela med sig - ja underbara annars också förresten:-)

Och växthuset är ju bara så läckert!!!

Kram!
Margot sa…
Åh, det växthuset är så läckert, kommer att bli perfekt hos dig!
Ha det gott!
Kram Margot
Växthuset är ju helt underbart! Vill ha!! Ska bli spännande och se hur dant ert blir :)
Jag håller med om det där om trädgårdsmänniskor till 100%
Ha det bra !
Fröpåsen sa…
Grattis! Va gött att du fick kontakten! Det kommer bli ett underbart växthus. Ha det fint!
Solstrimmor sa…
Jaa, nog är bloggvänner guld värda:) Jättebra att du får sån ovärderlig hjälp! Lycka till med alla planer.

Kram Eva-Mari
Landbohaven sa…
Smukt drivhus.
Ha´ en god aften.
Anonym sa…
Tack själv, du halvgalna underbara människa. Jag är så glad att jag lärt känna dig och hoppas, hoppas, hoppas att vi ses i sommar igen! Och jag kan bara hålla med, trädgårdsfolk är av den härligaste sorten. Växthusstoryn bara bekräftar detta. KRAM!
Vilket superfint växthus och visst är det toppen med alla bloggvänner. Kraaaam Pia,,en av de galna
Ninnis sa…
Instämmer helt och hållet....trädgårdsmänniskor har både gröna fingrar och stort hjärtat...<3

Kram Ninni
AnnaHelena sa…
Kan bara instämma! Vem har mött en dum och elak trädgårdsmänniska, liksom!?!

KraM // AH
samson sa…
vist är vi galna vi trädgårdstokar
det är ju hur roligt som helst att dela med sej
så snyggt växthuset är "suck"vill ha
ha det så bra
maggan
Marina sa…
Kan bara hålla med, trädgårdsmänniskor är verkligen underbara och bloggvärlden har tillfört mig mycket positivt.
Jag håller tummarna för att det blir liveträff i sommar.

Hoppas du har en fin kväll.
Kram
Veronica sa…
Det är verkligen så häftigt med "oss nördar" jag blev faktiskt rörd av ditt inlägg för precis så känner jag. Oj! vilka kontakter man fått i hela sverige och jag har inte ens bloggat i ett år än??
Häftigt och fantastiskt! Och framförallt superkul.....

Kram
Du har fått en award av mig <3

http://bettinas-blad.blogspot.se/2013/01/stafettpinnen-gar-vidare.html
Eva Linnea sa…
Håller med dig. Den här bloggvärlden är fantastisk, speciellt de som bloggar om trädgård, blommor & odling. Alla är så generösa och delar med sig av det de kan. Jag försöker så gott jag kan dela med mig av det lilla jag kan och hoppas iaf att jag kan inspirera nå´n till nå´t. Du är en sann inspirationskälla för mig och många med mig vågar jag påstå.
/EvaLinnea
Vilket underbart växthus och super snällt att du fick ta del av derat ritningar.
Håller med du att bloggvärlden med alla dessa fantastiska människor är underbart.

Anna
Vilket underbart växthus och super snällt att du fick ta del av derat ritningar.
Håller med du att bloggvärlden med alla dessa fantastiska människor är underbart.

Anna
Helena sa…
Det ju bara heelt galet vad givande det är att blogga :-)Tänk vi alla skulle aldrig någonsin vetat om varandra om det inte vore för bloggvärlden!
KRAAM från mig!
Vilken härlig blogg du har:-)
Här vill jag stanna kvar och följa upp framöver.
Kram / Therése
Ulrika sa…
Vad snällt och gulligt av henne, det där växthuset är verkligen fint! Ska bli spännande att följa ditt projekt och se vad det blir! Trädgårdsmänniskor är härliga!

Kram Ulrika
Laila sa…
Underbart!Det kommer nog att bli ett superväxthus så småningom!
Kram
Så underbart! det ska bli spännande att följa detta projekt! Jag är så glad att jag hittade till din blogg, den är så inspirerande och dina bilder är ljuvliga!!
Kram Kram
M/S Design sa…
Vackert växthus!!
Du kan få tips här också:www.alltomuterum.com/planera-och-gor-en-ritning-pa-ditt-uterum/

Ha de bra
Mariana
Laila sa…
Vi hade också gråmögel på en del tomatplantor i höstas. Hos Zetas hittade vi ett medel som kanske kan råda bot på eländet. Tog alltså bort det översta jordlagret i växthuset och tvättade alla fönster mm, och sedan vattnade jag med medlet. Resten av preparatet ligger i frysen i väntan på våren då det blir en ny behandling. Medlet heter Binab. Hittade följande beskrivning på nätet:
"Binab TF WP heter ett biologiskt växtskydd, som innehåller sporer av naturligt förekommande Trichodermasvampar. När Binab appliceras, blir produkten aktiv inom 48 timmar. Den växer på plantan eller i plantans rotzon, där den finner näring, huvudsakligen sjukdomsalstrande svampar. Den angriper många olika skadesvampar, förutom rost och svartfläcksjuka även många andra, t ex gråmögel och häxringar. Man kan även behandla beskärningsytor och sår på träd för att förhindra angrepp av sjukdomsalstrande svampar.
​Förebyggande behandling ger bäst resultat. Spruta tidigt på våren och eventuellt på senhösten; dessutom förstås om något angrepp skulle synas till. Utför gärna behandlingen i lätt duggregn. Undvik torrt och soligt väder. Hellre hällregn än stekande sol. Även svampsporer som spolas ner i marken gör nytta. Använd inte några kemiska behandlingsmedel mot svampsjukdomar, eftersom dessa kan vara skadliga också för Trichodermasvamparna. Håll också växterna i god kondition: glesa, välnärda och otörstiga.
​Medlet behöver inte nödvändigtvis sprutas ut. Man kan också mylla ner det i jorden. Vid ny- och omplanteringar kan man tillsätta lite svamppulver, liksom när man sätter potatis eller anlägger nya sticklingsbäddar."
Anita sa…
Att trädgårdsmänniskor är speciella och fantastiska har jag alltid kännt, i synnerhet när jag är ute på mina trädgårdsresor. Alla är så glada, alla går omkring med ett lyckligt leende. Vi har alltid så trevligt när vi äter middag på kvällarna och diskuterar växter.

Genom trädgårdsbloggar lär man sig otroligt mycket och jag har också upptäckt att alla är så vänliga och delar med sig. Och så är det så trevligt med dom som ger sig tid att administrera olika teman där man kan träffas och dela/hämta inspiration ... jag tänker då t.ex. på 'Blommig fredag'. Tack Hélena för att du håller i det.

Så är det, träggårdsmänniskor är ett vänligt, blommande och växande släkte och jag är så glad att få tillhöra den släkten :)

Kram
Anita

PS! Tack för din fina och inspirerande blogg.

Populära inlägg