Kampen mot rådjur

Har vi, peppar, peppar, vunnit! Det tog ett par år och det fanns bara ett sätt. Att bygga staket runt hela tomten. Lite klurigt eftersom jag hade läst att ett staket måste vara minst 1.80 höga. Eftersom vår tomt är 1150 kvm var jag orolig för att det skulle kännas för inhägnat. För instängt! Men för att börja från början. 

Vår tomt var från början en äng där rådjuren födde sina ungar i det höga gräset och åt ekollon från eken på vintern. Tomten var rådjurens E4 och de gick alltid den här vägen. Det visste vi inte då när vi köpte den men har fått det berättat för oss senare av våra grannar. Fotspåren längst upp mot höger visar tomtgränsen och där björkarna står, står nu vårt hus.


Första rosorna som planterades växte fint och skulle just till att blomma när vi en morgon kände att det var något som inte stämde. Varenda rosknopp var avknippsad och upp stack bara små pinnar. Vi har prövat allt och efter ett par säsonger med besvikelser och fågelnät över rabatterna insåg vi att det finns bara ett sätt och det är att vi måste ha staket.

Ena kortsidan ligger mot en skogsdunge och där har vi vår enklaste, lättaste och billigaste lösning. Armeringsmatta! Några höga stolpar på 2 meter, armeringsmattor på 2.20 som blev kvar efter bygget, H, hans kompis och två arbetsdagar senare hade vi blockat mot skogen och en del av långsidan mot grannen.


Idag har de tryckade stolparna fått en grå färg och staketet syns knappt. Det smälter in otroligt bra mot skogen. I år ska jag börja plantera lite murgröna och andra klätterväxter mot staketet.


Mot grannen ville vi ha ett rött, högt spjälstaket. Det är ganska stor höjdskillnad mellan tomterna och staketet skyddar först och främst mot rådjur men även mot insyn till grannen. Det här staketet har tagit ett tag att göra. Slå ner stolparna har gått ganska fort men att såga ut alla spjälor, måla dom och sen sätta upp dom har tagit sin tid. Men med hjälp av föräldrar och vänner så har det gått smidigt.


Staketet är 1.80 högt och jag var lite orolig för att det skulle vara för massivt, för högt, att jag skulle känna mig instängd men det blev tvärtom riktigt bra och känns ombonat.


Grannens hus blev mindre och rådjuren hade inte en chans att hoppa över.


Med en liten stödmur av sprängsten fick vi en rabatt där vi nu har massor av träd och buskar som gör att staketet blir lite mindre likt ett plank, mjukar upp det lite.


Vi fortsatte med det röda spjälstaketet mot vägen och förbi eken. Här sluttar tomten ganska mycket. Grinden har varit ett av de ställena där jag var orolig för att rådjuren skulle hoppa över eftersom grinden inte är på 1.80 utan mäter som högst 1.40. Kanske är det spången som gör att de inte vill försöka.


Nu kommer vi till den delen som har gett oss mest huvudbry och som blev klar sist. Här är det en ganska stor skillnad i nivå mellan vägen och tomten. Jag ville ha en naturstensmur och sen staket. 


Ett projekt som jag trodde kanske kunde bli verklighet efter 10 år. 


Men så sprängde grannen högst upp och jag fick flera laster av sprängsten. Dessutom fick vi in markgubbarna till en total kostnad som jag bara hade kunnat drömma om.


Och på en vecka hade vi en vacker mur.


Länge hade vi planer på ett staket som skulle ta år att bygga.


Men så när jag hade sett en hel del engelska deckare och trädgårdsprogram fick jag upp ögonen för kastanjehägn. Staketet är gjort av kastanj och behöver inte målas eller skötas. Det blir vackert grått på ett par månader. Allt kommer på en 10 meters rulle. Allt vi behövde göra var att slå ner stolpar, rulla ut staketet och spika fast det. Arbetet tog inte många dagar och staketet kommer att hålla i 15-20 år. Sen är det bara att rulla ut nya rullar.


Det som fick mig att fastna för kastanjestaket, förutom att det var så lätt att få på plats, är den lite romantiska cottagestilen som det ger.


Staketet är 1.20 högt men med muren så ligger det som lägst på 1.70, förutom vid ett parti där halvön är. Där skulle rådjuren först kunna hoppa upp på halvön för att sedan hoppa över staketet men jag har lärt mig att rådjur är rädda om sina ben. Staketet är spetsigt och eftersom rådjuren inte ser var de sätter fötterna vill de helst inte hoppa över. Dessutom tror jag att de är lite för bekväma och beslutar sig att istället gå till grannen.


Jag ville inte ha rött staket runt hela tomten eftersom jag tror att det hade krympt tomten. En sak som jag funderade mycket på var mötet mellan det röda spjälstaketet och kastanjestaketet. Hur skulle det se ut och harmonisera?


I mitt tycke tycker jag att det fungerar alldeles utmärkt! Ja, så ser det ut runt vår tomt och mitt råd till alla som vill ha sin tomt ifred för rådjur har jag ett råd. Se till att skaffa er ett staket. 

Kommentarer

Anna-Maria sa…
Jag tycker att det ser jättebra ut och en toppenbra lösning på problemet! Kul med kastanjehägnet, var det dyrt?Jag bävar för att få in rådjur, rena restaurangen för dom...
Nora sa…
Oj, vilket jobb att göra det röda staketet!
Era staket är jättefina och kastanjehägnet med rosen som väller över kanterna är ju bara så snyggt!
Ha en fin måndag!
Kram!
Elin sa…
Shit, litt av en jobb dere har hatt! Men det ble fint:) Steingjerdet var nydelig.
Flott hus og sted dere har.
Ha en fin uke!
Det blev mycket lyckat med era staket. Det kan verkligen vara svårt att få till olika lösningar så det blir snyggt, men ni har lyckats så bra!

Vilket vackert hus ni har! Gammeldags stil men nytt om jag tolkat rätt? Förstår att det är roligt att skapa trädgård där!

Har nu, efter många år med den här trädgården, fått problem med rådjur. Här går också hjortar, men de är inte lika svåra mot rosorna.
Hela sommaren och hösten gick en get med tre kid här, så nu måste jag försöka övertyga maken om nödvändigheten med staket. Han är rätt motvillig till det, eftersom han inte tycker att det passar vid vår gamla skånelänga. Ska vi hägna in en bit ifrån, så blir det nog alltför dyrt, så någon lösning måste vi få fram, om det ska vara någon idé att fortsätta med rosodling - ja med odling överhuvudtaget.

God fortsättning på det nya året önskar jag dig!
Tack för ett jättebra inlägg! Är helt med på din linje staket är det som gäller om man ska kunna odla det man vill i sin trädgård. Dina val av staket är verkligen snygga och passar ditt hus så bra.
Ha en fortsatt skön vecka
Kram Madde
Så fint det blev med staketen! Där har ni verkligen lyckats riktigt bra, det är ju så svårt att riktigt sätta sig in i hur det blir innan det är uppsatt. Man vill ju inte bo i en borg, men samtidigt förstår jag att det kändes otroligt jobbigt att inte få ha sina växter ifred. Här löste ni dom problemen mycket elegant!!
Själva har vi -peppar, peppar - inga problem med rådjur trots att det vimlar av dom i skogen runt om. Men vi har ju hund och vi har ett 1,20 högt svart gunnebo runt "innertomten". Fast av min erfarenhet från Stockholm så bryr dom sig inte om att man har hund. När vi gick ut genom grinden för en prommis hoppade rådjuren in över häcken (1,4 m hög amerikansk hagtorn med tornar)2 meter från oss!
Fina lösningar med både murar och staket. Jag håller med dig till 100%, vill man stoppa rådjur är det höga staket och/eller plank som gäller.

Kram
Carina sa…
Det ser väl verkligen jättebra ut!
Vilka underbara staket och vilket underbart HUS!!! Så vackert!!!
Marina sa…
Så bra ni har dokumenterat allt! Jag gillar staket och insyn/utsynsskydd. Vi har plank mot vägen som är ganska högt men det känns bara ombonat. Svärfar tycker annat men han bor ju inte här.

Kram
Mycket intressant läsning!
Kastanjestaketet är jättesnyggt, det är jag riktigt sugen på. Skulle se lagom lantligt ut här hos mig på vischan. :-)
Lantloppan sa…
Vilket jobb... men så bra det har blivit. Antar att staket är bästa sättet, vi har massor med rådjur. Kastanjehägnet var intressant, vad kostar en sån rulle?
/Liv
Helena sa…
Jaha det där staketet igen :-) nu har jag bestämt mig eller har jag det ha ha tänkt att det ska vara så svårt!
Hur som helst inhängnat har vi så jag kan fundera 10 år till fniss
KRAM från mig!
Vi har fått rådyr i hagen de siste årene og presis som deg er flotte roseknopper pluselig borte når man skal bort å se om de har sprunget ut. Prøvde forskjellig sist sommer, men har vel konkludert med at gjerde rundt det hele er eneste løsning. Vi har heldigvis staket på en god del og vil nok som dere velge en billigere variant på resten. Fint å høre at gjerde hjelper.
Ni har verkligen lyckats få till det så himla snyggt. Ser naturligt ut och passar in i miljön. Jag gillar att ni målat vitt på topparna av staketet.
Ha det gott.
Kram Maria

Hej igen:)). Jag gillar Cantabrigiensis jättemycket, men jag vet inte hur den är den är så ny hos mig.
Tack för pushningen, då blir det nog fler av samma sort:)).
Kram
samson sa…
en mycket snygg och bra lösning på problemet
har en god vän som satte upp ett svart viltstängsel runt hela trädgården,ett nät i plast man ser knappt nätet
det håller ute rådjuren bara de stänger grinden,en gång kom det en älg och bara gick rakt över det hoppade inte ens
ha det så bra
maggan
Lena sa…
Oj, som ni har jobbat med att inhägna tomten och så bra det blivit.
Nu slår det mej att jag troligtvis inte alls kan odla utmed husets gavel. Här vimlar det av rådjur och jag skulle med all säkerhet inte få tillstånd till ett "rådjurstopp", och hur skulle ett sådant se ut?

Kramar
ni har verkligen löst rådjursproblemet otroligt bra. och snyggt. jag är än så länge nöjd med min inhägnade köksträdgård. vi får se hur det blir med resten av trädgården i framtiden.
kram åsa
Charlotta sa…
Verkligt fina staket ni har satt upp. Jag vill ha staket - men har inte tid och ork till detta projekt. Vi har också en infart som vi inte vill ha grind för, så det är ju ingen idé att jobba med flera 100 meter staket för att sedan lämna fyra meter välkommen-till-oss-öppning. :P
Lite inspirerande är ditt inlägg i alla fall och det sätter igång små tankar i långtidsplaneringen.

Ha en fin vecka!
Taklyftet sa…
God fortsättning!
Vilka fina staket ni har gjort! Jag hade också behövt hägna in min trädgår, kampen mot rådjur, kaniner och annan ohyra är ojämm.
Kram
Å. Fina staket. Gillar att ni har valt olika på olika ställen. Alla mycket snygga på sitt sätt.
Törnrosa sa…
Vackert, snyggt, vackert. Helt enkelt: underbart och bra! Fram för mer staket, plank och häckar i livet!!!
Hej hopp!
Åh, så roligt att få följa ert trädgårdsprojekt! Jag är själv spekulant på att skaffa ett kastanjestaket till vår köksträdgård. Var har ni köpt ert?

Må så gott!
/Anna-Karin
Eva Linnea sa…
Hej! Det är ju som en hel bok din beskrivning av era staket. Intressant läsning.
Och fint blev det!!
/Eva Linnea
carinaon sa…
Åh, tack snälla snälla du för all den fina inspirationen! Jag är på gång att planera staket runt vår tomt och jag tycker att det är svårt att hitta bra information. Era staket är jättefina!
Kram Carina
Anonym sa…
Hej!
Jag tycker ert höga plank/staket mot grannen är fint. Och jag skulle gärna vilja veta dimensionerna på virket. Vill du avslöja det? /Frida

Maila gärna. :) Frida(snabel-A)fridafrida.se
Anonym sa…
Hej,

Jag är oxå nyfiken på dimensionerna på virket på det höga röda staketet. :)
h.hedman(snabel-a)yahoo.se
Leva Lantliv sa…
Hej!
Vilket fint staket! Jag tänker mig ett liknande och skulle gärna vilja fråga lite hur ni gjort. Hur breda är era spjälor? Jag ska också ha en rätt lång sträcka och huset är ganska högt och stort, så jag kan tänka mig att man bör ha rätt breda spjälor? Har ni satt dem med lika långt mellanrum som spjälan är bred? Något annat du rekommenderar att man ska tänka på? Hur har ni fått överkanten så otroligt rak, när underkanten är så ojämn :)
Tack snälla på förhand!
Paula Svensson, Ryd

Populära inlägg