Rabatt - Gotland

Jag har lovat mig själv och H att inte starta några nya rabatter utan den här säsongen koncentrera mig på dom vi redan har påbörjat. Nu gäller det ju i vår vanliga trädgård och inte på Gotland, så klart! Mellan sjön och huset vill jag skapa en stor böljande rabatt som går i lavendel. Inspirationen är den här rabatten från botaniska trädgården i Visby.


Jag ska köpa dessa fröer och en del av växterna kommer att få komplettera rabatterna hemma men de flesta ska ner i nya rabatten på Gotland.


Växterna är;
Romersk riddarsporre Exquisite Blue Bell
Romersk riddarsporre Lilacspire
Riddarsporre Astolat
Riddarsporre Misty Mauves
Ageratum, Dondoblue
Ageratum Red cutting
Honungsfacelia
Anisisop Astelloindigo
Blå gräsfibbla
Glansmiskantus
Silverrips

Dessutom ska Stenkyndel, Lavendel och Perovskia finnas med i planteringen men där köper jag färdiga plantor.

Så vad tror ni? Kan jag förvandla utsikten mot sjön med en prunkande blåfärgad rabatt. Framför texten där jag har skrivit stolpe tänkte jag att rabatten skulle vara. Jag vill ha höjd i mitten så att det blir som en kulle med växter som väller ner åt alla håll. 



Hur härligt skulle det inte vara att sitta på verandan, känna dofterna från blommorna och höra bin som surrar. Känner ni sommarens värme och dofter?



Det gör jag och jag riktigt längtar! Ikväll ska jag få iväg mina fröbeställningar, nu kliar det rejält i fingrarna.

Kommentarer

Anonym sa…
Åh, det ser helt underbart ut! Lavendeldoft och humlesurr på Gotland,kan det bli bättre? Du är en ritkig fena på att komponera rabatter, det visar ju inte minst ditt förra inlägg, så det här kommer att bli hur bra som helst! Blått passar på nåt sätt så bra på öarna. Har du sett Neptuni åkrar nån gång när blåelden blommar? Annars får ni se till att boka in en Ölandstur då, det är helt fantastiskt. Kram!
Marina sa…
Det ser underbart ut och låter underbart när du beskriver också. Det är ju jättebra att ha två ställen att kunna göra rabatter på. Jag har slutat lova mig själv för jag kunde ändå inte hålla det. Jag försöker tänka att göra klart en rabatt i taget men det är svårt vissa år. Vi får se hur det går i år.

Härlig färgskala!

Kram
Meta sa…
verkligen underbart: de färger du valt är också en del av mina favoriter.Där fanns några jag inte har hört förut lät mycket spännande.
Ha en skön söndag.
Kram Meta
Byronesse sa…
Åh, du vet hur galet tokig jag är i lavendel. Kommer antagligen ligga och rulla i din rabatt när jag kommer och hälsar på:-)
Hörs snart fina du!
Kram/Em
Tror det kommer bli så läckert.En blå bäck som ringlar framför er när ni sitter på trädäcket.Lavendel är ju ljuvlig.
Ha det fint.
När jag var på Botaniska i Visby så föll även jag för den rabatten. Jag trodde nästan att du hade lyckats knipa mina bilder ;)
Härlig böljande rabatt i otroliga färger. Ska bli kul och få följa din rabatt!
/ Sylvia
Lena sa…
Vill ha sommar nu!

Du får inte skriva sådär härligt, när vi har så många månader kvar innan vi kan känna dofterna av en blålila rabatt...


Näe, jag skojar förstås, det låter jättevackert, dina planer för Gotlandsrabatten.

Kramar
Ulrika sa…
Åhh det ser supersnyggt ut! kommer att bli en perfekt rabatt! Vilken energi du har!

Kram Ulrika
Himmel vad bra det kommer bli!! Jag önskar jag hade ditt öga för att komponera rabatter! Härliga färger som samspelar med varann. Jag har ju ingen sådan pastellig rabatt, det kanske vore något att satsa på:)). Fast inte detta året:)).
Ha det gott.
Kram Maria
Veronica sa…
En perfekt rabatt på gotland! Doftande, havsblå, insektslockande... ett eget Provance!

Go for it girl :)

Kram och skön söndagskväll!
Eva Linnea sa…
Den där rabatten kommer att bli den vackraste på hela Gotland!
/Eva Linnea
Nora sa…
Det kommer nog bli jättefint! Färgerna är underbara och tänk hur många fjärilar och humlor du kommer locka dit!
Ha en fin söndagskväll!
Kram!
Jag tror det kommer bli jättefint!
Japp, känner definitivt doften hit.
Hihi, känner igen det där med att inte skulla anlägga någon ny rabatt kommande år... brukar gå sådär här! ;o)
Fröpåsen sa…
Åh, har varit i Visby botan och jag älskade det stället! Så mycket att jag råkade gosa in mig en en moses brinnande buske. Den är ju giftig så jag brände mig lite.. Supervacker rabatt som säkert kommer att bli spännande att göra i ordning!
Det ser jätte fint ut! Lila är en av mina favoritfärger och det är många blommor som finns i denna färg. Ser fram emot resultatet längre fram.
Kram Therese
Hans sa…
Ser framför mig hur snygg din blå rabatt kommer att bli.
Ha det fint.
Helena sa…
Det är en väldigt fin kombo då fått till.Hur är det med vindarna så när havet?Det har du såklart tänkt på :D
KRAM från mig!
Monica sa…
Härligt att få ta del av dina planer,,ser bra ut,,känner nästan dofterna!
Fnissar lite när jag läser måste lova mig själv,,detta dilemma kommer jag med i ,,men så plötsligt så gräver jag en till rabatt ,,för jag råkar ramla över nya växter..härligt dilemma.Ha en go vecka kram Monica
AnnaHelena sa…
Älskar blått och det kommer att bli hur fint som helst!
Honungsfacelian, eller honungsörten som det också kallas,var helt ny för mig tills i somras när jag fick den som ett inslag i en ljuvlig bukett. Lärde mig då att det är en gröngödslingsväxt och bestämde redan då för att odla den i sommar.
Perovskia har jag provat, men inte lyckats med. Är inte helt säker på härdigheten när det gäller den? Synd är det att den inte klarar sig hos mig, för den är helt underbar!

Kram // AH
Margot sa…
Det kommer att bli en helt underbart ljuvlig rabatt, de färgerna är underbart vackra!
Vilken lycka för dig att få göra helt nya rabatter!
Ha en fin ny vecka!
Kram Margot
Anna sa…
Jag ser det riktigt framför mig! Kommer bli jätte fint!!
Härligt med rabatter som går ton i ton tycker jag :)
Anonym sa…
Skojar du! Det kommer bli galet bra! Med färger som passar perfekt på gotland. Och alla dofter sen.. Kommer bli helt ljuvligt!
Kram

Populära inlägg