Vilken dag!

Dagar som denna får mig att längta efter lugnet på landet. Att bo på ett ställe som ligger nära en stad men inte en stor stad. Där man har nära till det mesta och människorna man möter är bara helt underbara. 

Jag googlade plantskolor på Gotland för att hitta något mer alternativ än till den stora som finns i Visby. Väldigt nära vårt hus, mellan Västerhejde och Visby, hittade jag Visby Plantskola. Man vet aldrig vad man har att vänta när man åker till okända ställen som inte tillhör stora kedjor och det här blev en riktig hit.


Kjell, som syns på bilden till vänster, är något så ovanligt som rosodlare. Här finns jättefina rosor, träd och buskar som väckte habegär men idag handlade jag inget eftersom det är perenner till rabatten som står först på listan. Men vi pratade en stund och det är verkligen roligt att lyssna på någon som vet vad han pysslar med. Sen älskar jag ställen som är befriade från allt "lull lull". Här är det växterna som står i fokus. 



Nu vet jag var jag ska handla alla rosor, buskar, träd och klematis till tomten. Tänk att det låg bara ett stenkast bort. Ställen som det här gör mig glad!

När vi kom hem hoppade F´s kusin T i "pölen" som nu är uppe i 14 grader. F ville hoppa i men det var nog mest fötterna som fick sig ett dopp.


Sen kom ett lass jord! Jag ringde på eftermiddagen och mindre än en timme senare så kom lasset. "Nu har du lite att göra" sa chauffören glatt. Glad var jag att det gick att tippa precis bredvid den blivande rabatten.


Sen grävde jag fram konturerna. Verandan är inte helt klar, det ska göras avslut, trappsteg och stolpar. Sen ska jag plantera klematis Summer Snow vid stolparna.


När jag stod och grävde kändes det inte som vår, mer som sommar. Det är verkligen en underbar tid nu och vilken härlig dag vi har haft idag. 

Kommentarer

Nora sa…
Lyckan är att hitta små, fina plantskolor med kunnig personal! Grattis till att ha en sån i närheten!
Lycka är också att göra en ny rabatt, det kommer bli jättefint!
Kram!
Så heldig du var med planteskolen! Spennende å følge med på prosjektet ditt.
Johanna sa…
Jag kan tipsa dig om "Stånga trädgård" och "Follingbo trädgård", värda ett besök!
Vilken fin veranda med 'Summersnow' ni kommer att få! Bra och kunnig personal på "riktiga" plantskolor av den gamla sorten är guld värda, jag är så glad att jag har flera sådana i min närhet. Verkar som ni haft en skön vårhelg! :) Kram Kristina
Anonym sa…
Vilket underbart inlägg! Och ja, de där pärlorna man kan hitta på landet är speciella. Tänker på vårt besök hos Boel i Byxelkrok, det var också så äkta och härligt. Jag drömmer också om att flytta tillbaka till landet. Frågan är bara när? Låt oss prata mer om detta när vi ses i juni! Kram Hanna
Lotta sa…
Vilken härlig energi du har, man får lust att springa ut direkt och sätta spaden i jorden men nu måste jag jobba på kontoret först och sen åka och laga däcken till gräsklipparen...fatta att man kan få punka på 3!!!!däck över vintern.
Ha en fin vårvecka.
Kram Lotta
Tinibelli sa…
Har precis hittat din blogg - så kul att läsa om hur du bygger upp er trädgård på Gotland. Kommer gärna tillbaka och läser mer!

Lycka till!
Eva
Veronica sa…
Godmorgon i vårsolen :)

Jag blev lycklig och Lite pirrig i magen av ditt inlägg....jag kan verkligen känna hur du kände det när du äntligen fått starta ditt projekt och allt bara "flyter"

Kram i den härliga våren!
Louise sa…
Vad mysigt ni har det där på Gotland! Sköna bilder och vad kul att hitta en ny plantskola. Rabatten blir säkert superbra när den blir klar. När det gäller summersnow är den underbar på rätt ställe men jag tycker att den är svår att ha på just stolpar eftersom den är så starkväxande. Jag tog bort den jag hade på stolparna hemma men du kanske har tänkt ha något mer klätterstöd än bara en stolpe? Bara en tanke...

kram louise
Eva Linnea sa…
Härliga, strålande tider!! Jag längtade redan tillbaka till Småland innan jag ens hade åkt därifrån. Men det blir bara 1,5 vecka i sta´n, sen blir det lugnet i Nöbbele igen. Jag ska också lassa jord i år har jag tänkt. Behövs ju massor till pallkragarna, rabatterna och alla krukor.
/EvaLinnea
Riktiga plantskolor är underbarast. Grattis till att du fann en sådan som du kan handla dina Gotlandsväxter ifrån. Kanske är det redan försommar?

Kram
Jo, Visby Plantskola är verkligen befriad från lulllull ;) men väldigt rejäl och han är så bra att ha att göra med! Där finns många fina rosor o träd!
Vad avis jag blir, såå kul att bygga en ny rabatt! Ha så roligt!
Carina sa…
Ojojoj, vilket projekt men vad bra det kommer att bli! Du är inte dålig du, som orkar på att gräva på det viset, fast det är väl att förena nytta med nöje...både arbete och träning....kul med nära plantskolor, särskilt om det finns lite extraordinära plantor....
Ha det gott, men jag måste bara säga att jag kan inte hålla med dig om att det känns som sommar...här blåser nordanvinden kall och hård...blåste närapå av taket på paviljongen...iiii....
Kram
Ulrika sa…
Detta ska verkligen bli spännande att följa! Tänk att ha 2 trädgårdar att fixa med. Härligt med dom små pärlorna till plantskolor.

Kram Ulrika
Lena sa…
Lite avis är jag allt på dej som får njuta så av sommar, även om vi nästan kunnat göra det här idag med.

Pölbadet ser ju för härligt ut!

Kramar
Suss o Kai sa…
Ni har mycket jobb framför er. men vad spännande o roligt Kram Suss
Vilken guldgruva du hittat, så roligt. Mysiga dagar ni har:).
Kram Maria
hej hopp vad det går undan. vilken service med jorden - expressfart. vilket flyt. så himla kul att få vara med från början och se när trädgården växer fram.
kram åsa

Populära inlägg