I´m singing in the rain...

... just singing in the rain, what a glorious feeling I´m happy again! 

Idag har det regnat från morgon till kväll med lite uppehåll då och då. Men vad gör det när man får uppleva så mycket skönhet och så mycket glädje. Hela dan har jag gått runt med ett leende på läpparna och nynnat "Doo-dloo-doo-doo-doo Doo-dloo-doo-doo-doo-doo Doo-dloo-doo-doo-doo-doo Doo-dloo-doo-doo-doo-doo." (singing in the rain)

Jag hängde på låset, igen, och gick till några av mina favorit trädgårdar. Vilken lycka att kunna gå tillbaka och fota lite mer och försöka, med betoning på försöka, fånga skönheten. Idag visar jag en av mina favoriter lite närmare. Jag sparar de andra favoriterna till ett annat inlägg. 

Låt mig presentera The M&G Centenary Garden:


Trädgården är skapad för att fånga trender och teman från 1913 till 2013 och är utan tvekan en av mina favoriter, om inte min absoluta favorit. Det finns en sak jag inte gillar och det är huset, hyddan, som Anna-Karin så klockrent beskrev som en dekoration från 70-talet, ni vet den klassiska kokosnöten som är en apa. Bortsett från "hyddan" är trädgården så vacker. 




 Om någon hade frågat mig: Du får gå in i en trädgård och fota hur mycket du vill, vilken väljer du? Så hade mitt svar varit den här. Jag stod där säkert en timme och jag hittade nya saker hela tiden. Som till exempel fönstret i muren som jag upptäckte genom hålet i skulpturen.


En del trädgårdar hade konstverk som helt tog över och störde intrycket men det här "ögat" cirkeln är helt i min smak. Den fångar nya vyer ungefär som en kameralins. 


 Jag älskar det lite busiga vilda tillsammans med de runda formerna på buxbomen. Precis lagom balans mellan busigt och ordning.



När jag gick runt och tittade på trädgårdarna blev det mer uppenbart än någonsin för mig vart jag är på väg med vår trädgård och jag känner mig så inspirerad. Önskar att jag hade hur mycket tid som helst på mig att gräva, ändra och plantera, måste man jobba i maj?


En annan sak jag gillade med M&G´s trädgård är att den förändrades när jag bytte vinkel. Nya växter och nya färgskalor dessutom vävdes förändringar in i varandra och blev en fantastisk helhet.



Under de här två dagarna är jag fullmatad med nya växter och nya intryck och jag är att behöva meddela er att jag kommer att mata er med fler inlägg från mässan :-) Två växter som jag skrev in på listan "växter som jag ska ha i trädgården" är Rosen Rhapsody in Blue.


En ros jag har funderat på tidigare men inte riktigt har vetat hur den ser ut i verkligheten. Färger är inte helt lätt på vissa rosor men Rhapsody är verkligen så vacker som jag hoppades att den skulle vara.

En helt ny bekantskap är  Cirsium rivulare ‘Atropurpureum, tyvärr kan jag inte det svenska namnet.


 Den finns med framför skulpturen. Så vacker! Efter att ha fotat ett par timmar gick jag till min förbokade lunch. En trerätterslunch inomhus, borta från blåst och regn. Jag fick fönsterbord och hade utsikt över den trädgård som tog hem första pris, Best In Show.


Kändes inte helt fel att sitta på parkett och njuta av utsikten till god mat och vin. Innan jag gick hem beställde jag nästa vårs njutning, nya tulpanlökar! Men det blir i ett annat inlägg. 

Kommentarer

blompia sa…
Oj,oj, helt fantastiska bilder. Vilken trädgård!! Håller med när jag ser bilderna att den verkar så fulländad! Kommer att gå tillbaka till det här inägget många gånger!
Ha en bra hemresa!
Pia
Jisses vad fint,,,,, å regn kan vara mysigt med :)
å missa nu inte,,,,

SATURDAY SHOW OFF

de e kul att vara med :)
VÄLKOMMEN
Håkan

AnnaHelena sa…
Som en sagoträdgård! Det väller över av växter, men är ändå organiserat. Mmmm...håller med om att den trädgården var fantastisk!

Är glad åt dina inlägg, så att man får "vara med" på ett hörn här hemifrån!

Kram // AH
Nora sa…
Vilken underbar trädgård! Tack för att du visar dina bilder - det blir till inspiration för oss som inte är på plats också:-)
Kram!
Fröpåsen sa…
Helt underbara bilder! Tack för allt du delar!
Kram Maria
Veronica sa…
Nu är jag hemma efter en lång dag och ett försenat plan... tänkte jag skulle "varva ner" lite och läser din blogg och ser dina bilder och effekten blev det motsatta!!! Nu är jag bara tvungen att öppna mina foton i datorn och titta på dem. Ha en safe trip home <3

Kram

Anonym sa…
Oh så många underbara bilder!! Känns nästa som färgerna kom fram ännu bättre i regnet. Och den utsikten under lunchen... Hade gärna varit med på ett hörn. ;) Blev det som du hade tänkt dig? Med det engelska paret koverserandes trädgård? Hoppas det! Tusen tack för den här gången! Snart bär det iväg igen.. ;)
Puss o kram!
There are lots of interesting views in the M&G garden. I like the balance between the hardscaping and the generous planting. You captured many interesting details,a s well as the overall impression.
Åh, en så fantastisk upplevelse som kommer att leva kvar länge... (Jag var där för två år sedan, ska försöka ta mig dit igen. Men då göra som du, inte bara en dag utan två.)

Det är bäcktisteln du söker, se http://engronsida.blogspot.se/2012/07/cirsium-rivulare-atropurpureum.html Jomenvisst, även jag en sökare... =oP

Njöt av detta inlägg och ser fram emot fler..

Allt gott!
/Katarina

Meta sa…
Vad härligt det ser ut trotts allt regn. tack för fina bilder helt i min smak.
Ha det fortsatt fint
Kram Meta
Å så mycket vackert du får se.och tack vare dina foton får vi vara med.
Kram.
otroligt läcker trädgård. gillar verkligen färgskalan
kram åsa
Anette sa…
Jag förstår att du tyckte om den där trädgården. En annan typ av hydda hade säkert blivit ännu bättre. Rhapsody in Blue har jag lyckan att ha en. Den passar egentligen inte i min zon, men än så länge har den överlevt, även om man får klippa ned den rätt mycket. Ser framemot fler inlägg ;-)
/Anette
Tins roser sa…
Nydelig rett og slett.
Tack för att du visar så generöst med bilder!! Så vackert. Rhapsody in blue hade jag tänkt beställa i höstas, men det blev inte så. Så fina Cirsium rivulare ‘Atropurpureum är, en nyhet för mig och direkt in på 'vill ha listan':).
Kram kram
Lena sa…
Det räcker med ett ord: Underbart!

Kramar
Carina sa…
Som sagt... ..fantastiska bilder. Måste vara helt underbart att gå runt där i lugn och ro.

Fastnade också för Cirsiumen men även den lilla marktäckaren. Var det en variant av den vanliga taggpimpinellen, Acaena?
Anonym sa…
En vacker trädgård och du har lyckats med dina bilder att ge ett smakprov därifrån.
Rhapsodi in blue är en vacker ros, ibland nästan blå (lila). Fotografierna visar sällan rätt färg.
Marina sa…
Ditt huvud måste vara spräng fyllt av inspiration nu :)

Kram
Charlotta sa…
Purple rain? Det är otroligt väl färgstämt i dina bilder. Imponerande vackert.
Jag förstår att du fastnade för den här trädgården! Av det lilla jag lärt mig om dig så är nog detta din stil, din färgskala och ditt sätt att använda växter! Jag tyckte också det var dödsfint! Förstår att du fått mycket inspiration. Jag törs nog inte åka på någon sån resa och få fler idéer än jag redan har :-) Lycka till med att överföra lite av det du sett, till din egen trädgård!
Så fina bilder du har tagit! Ja, visst var det fantastiskt att få vara där och se allt vackert? Ni hade tur som var där på torsdagen då det var uppehåll.
Rhapsody in Blue är en jättefin ros, jag har den själv i min rabatt och den är vacker i färgen och blommar rikligt, så den kan jag rekommendera.
Kram Therese
Anonym sa…
Åh, det var min favoritträdgård också, även om jag inte fick se den (eller någon annan) trädgård så ostört som du lyckades med. Ankomst på lördag kl 11 är inte helt optimalt ur den synpunkten...:-) Men jag slapp regn i alla fall.
Jag tror också att jag satt vid precis samma bord på restaurangen, det ser ut som samma vinkel ut mot Best-in-show-trädgården. När vi åt vår lunch så badade trädgårdsdesignern i sin damm (under ivrigt fotograferande, givetvis), ganska kul! Just den trädgården hade en i mitt tycke ganska ful dekoration/hydda, på tal om saker som tog över vissa trädgårdar...
Kram
Elin
Karolina sa…
Hej,
TAck för dessa härliga CFS inlägg! Så härligt att få njuta av bilderna. JAg tror att även våra finska trädgårdsbloggare skulle tycka om att titta in i ditt blogg så jag gör ett bloggpost med länkarhit och lånar 2 av dina foton, om det går bra?
Piia Anneli sa…
I fell in love with that rose! So delicate and yet so scruptious!

~ Piia Anneli / annelivia

Populära inlägg