Mina mörka skönheter

Idag har jag inte haft så mycket trädgårdstid. Först åkte vi och såg på kosläpp och F red på en häst för första gången. Sen åkte jag på Stjärnjulsmöte. Mellan kossor och jul fick jag en halvtimme med kameran och nu kommer ett inlägg med mååååånga bilder på några av mina mörka snyggingar. Tycker du inte om tulpaner och tycker det är jobbigt med många bilder i ett blogginlägg, bilder som ser snarlika ut, sluta läsa nu :-) 

Först ut är min favorithörna med Cuban Night under rosen Louise Bougnet. Runt fötterna står en näva och lungört. Lungörten blommar fortfarande och det är så otroligt snyggt. Ulrika tipsade om en blomma, vårärt, som kunde passa bra till Cuban Night istället för Lungört eftersom de egentligen inte ska blomma samtidigt. 




Jag har blivit helt kär i Cuban Night. Så otroligt läcker! Ett måste för alla som älskar mörka tulpaner. Mina står tillsammans med Queen of Night.


Fransen är så där lagom busig och tulpanen blir inte för mycket utan känns som en enkel tulpan men med lite knorr.


Jag vet, bilderna är snarlika men jag kunde inte välja bort någon. 


Nästa skönhet är Queen of Night. Jag satte henne förra året och fyllde på med några fler i år. Jag älskar skimret som blir, nästan som en grå hinna. Tillsammans med Cuban Night, nävor och lungört är det magiskt.



Tror att växten ovan är en mörk klocklilja. Jag köpte tre lökar i höstas och trodde att den skulle passa bra med Queen of Night och vet ni... Jag hade rätt! :-)

Nästa snygging är Jack Pot. Enkel, mörk med en liten vit kant. Så snygg och blir lite kontrast till sina mörka kompisar. 



Sist men inte minst har vi Ronaldo. Ni kan se honom skymta bakom turkosa stolen. Han sticker försiktigt upp men jag lovar, han ber inte om ursäkt för sig.


Igår såg knopparna ut så här. Skiftande i färger och form. Stjälken blir mörkare och mörkare ju äldre han blir. Ronaldo är planterad med mörk alunrot och Munstead Wood. Jag har inte riktigt lyckats fånga de mörka stjälkarna men idag hade knopparna börjat veckla ut sig.




Ronaldo gör mig knäsvag och jag ser fram emot morgondagen och hur han ser ut då.



Bara på en dag har rabatterna och tulpanerna förändrats otroligt mycket och är så vackra. Hur ska jag kunna åka ifrån allt det här på tisdag. Är jag riktigt klok, egentligen! Jag är ledsen men jag hoppas att det blir svalt väder så att inte allt är förbi när jag kommer hem på lördag. Så självisk är jag men jag skyller allt på mina snyggingar som fått mig att tappa allt vett och sans. 



Kommentarer

Anonym sa…
Åååååh så underbara bilder!!! Snygga tulpanval och kombinationer du gjort, du har verkligen öga för vad som passar ihop! Förstår att det blir svårt att lämna, men du lär ha annat att tänka på... ;) har du fått mitt mail förresten? Gmail krånglar ibland för mig. Ni är så välkomna hit och jag följer också gärna med på delar av er Skåneturné. Det ska bli otroligt kul! Kram Hanna
M/S Design sa…
Snyggt med Lungörten som plockar upp det lila!!!
Fina bilder!
Mariana
Nora sa…
Vilka härliga bilder! Namnen är noterade till höstens lökinköp - tack för tipsen:-)
Kram!
De är fantastiska och du är en mästerfotograf. Sååå snyggt fotat. Kram
Wow, wow, wow.... Sååååå snygga!!!! Hoppas också på kyligare väder nu. Fick lite panik nu i helgen när allt (nästan) slog ut på någon timme. Iiiiiiiii.... Ikväll tänkte jag också som du: är man inte lite knasig som åker iväg nu... Men, prognosen verkar bli bra, ja, eller det ska bli kyligare. HÄr i alla fall. Hoppas att det stämmer :))

Ses snart i LOndon!!!!
Kram
Charlotte
The dark coloured tulip flowers add some drama to the fresh spring leaves of the geranium and Pulmonaria. I like the thin white line on the edges of 'Jack Pot', at it makes the petals loo even darker in contrast. I also like the way that 'Queen of the Night' transitions from medium purple in the centre of each petal to darkest at the edges.
Superfina tulpaner. Jag älskar den färgen. Kraaaam Pia
Visst är det underbart med alla 'svarta' blommor, själv är jag helt såld på T Black Hero.

Ha det så bra,

Lydia
Lotta sa…
Det var många stiliga skönheter och ett sånt inlägg kan man absolut inte hoppa över! däremot är det svårt att slita sig från dina bilder men nu måste jag jobba!
Ha en rolig vecka.
Kram Lotta
Merja sa…
WOW. Jätte fina kombinationer!!
Den kärleken har jag full förståelse för.Helt underbara Tulpaner.Kram.
Veronica sa…
Så härligt med mängder av tulpaner! Jag är så avis så jag blir grön... Jag får njuta av dina bilder oc hoppas få komma över helgen efter CFS :)

Kram
samson sa…
mycket vackra bilder
jag gillar inlägg med bilder
en bild kan ju säga så mycket mer än en massa ord
ha det så bra
maggan
Precis lagom många bilder på dessa godingar tycker jag! Jag är så avis på er som kan ha tulpaner, här är rådjuren (eller odjuren som treåringen så passande kallar dem) brutala. Funkia och lungört var nattens skörd här, så smarriga tulpaner ryker nog direkt :(.

Apropå att du samplanterat tulpanerna med lungört och nävor. Har du några näv-tips? Vilka är dina favoriter? Ska nämligen fylla ut lunden lite med några nävor, och kanske på andra ställen också, men det finns ju så många sorter! Brunnäva är ju också fint...

Ha en bra dag!
Kram Malin
Aud sa…
Så vakre de er, de mørke tulipanene!
Louise sa…
Underbart fint! Du satte ju en hel massa lökar redan för två år sedan. Har de kommit tillbaka med blommor i år? Lite avis på din stundande resa, har aldrig varit där...

kram louise
Ninnis sa…
Helt underbart....=)

Kram Ninni
AnnaHelena sa…
Ja, det är jobbigt att åka hemifrån den här tiden, men det brukar ju bli bra när man väl har lämnat...
och jag har också hört att det väntas svalare och ostadigare väder, så det blir nog jättefint tills du är tillbaka igen!

Kram // AH
Anna-Maria sa…
Fantastiska bilder du bjuder på! Snart blommar mina också!
Inger sa…
Jag älskar mörka tulpaner, Cuban Night får jag plantera till hösten. Vilka bilder, jag dånar!
Kram
Marina sa…
Så alldeles sagolikt vackra! Jag älskar mörka skönheter i rabatterna.

Kram

Populära inlägg