Tulpaner, tulpaner, tulpaner!

Majmånad går mot sitt slut, ljuvliga maj! Alla mina tulpaner blommar och några har till och med blommat över. De är så vackra både i solsken och i regn. Igår morse efter en natts regnande var de otroligt vackra.

Annas utmaning med månadens favoritväxt blir svårare och svårare. Jag har funderat fram och tillbaka men så klart så måste det bli mina tulpaner. 


Vid den har tiden på året är min längtan efter färg enorm och tulpanerna ger mig en otroligt boost av energi. Jag blir lycklig när jag möter all färgprakt.


Äppelrabatten är fullproppad av Ollioules och Purple Flag. Stäpplöken och allium Purple Sensation är på gång.




Är helt förälskad i hur vackra tulpanerna och äppelblomman är tillsammans. I vita rabatten är årets nykomling Tres Chic, så läcker.


Även förfallet är vackert. Cuban Night var en av de första tulpanerna att slå ut och nu börjar de sjunga på sista versen men vilken vers.


Även Inzell börjar ge upp och hon är nästan vackrast som nu. 



En annan nykomling för i år är Ronaldo. Mina bilder gör inte honom rättvisa. Så snygg och vill man ha en tulpan som är rak och inte viker sig är Ronaldo given. Han står givakt i röda delen av Regnbågsrabatten tillsammans med röd alunrot, rosen Munstead Wood som börjar få knoppar och brunnävan.





Jackpot är också en ny tulpan för i år. Massor av sidlökar har den fått och ett tag undrade jag vad det var jag hade planterat. Riktigt, riktigt snygg!


Ja, tulpaner blir helt enkelt mitt bidrag till maj. Vill du läsa fler surfar du in på Anna Vattenkannas länksamling.

Kommentarer

Som jag njuter av dina fantastiska tulpanbilder vännen. Helt magiska! :) Jag önskar så att jag kunde fylla min trädgård med tulpaner jag med men det går inte. Hjortarna och rådjuren älskar tulpaner och låter dem inte vara. Därför är det ren lycka att titta och njuta av dina vackra tulpaner. :)

Sköt om dig kära vän!♥

Kram Lotta
Vilket härligt ögongodis:-)
Tulpan var den givna vinnaren i min trädgård också. men nu börjar även de sista sjunga på refrängen. Bara att hoppas på att de flesta dyker upp igen, till nästa höst.

Solskenskram / Therése
Ninnis sa…
Helt underbart bedårande....NJUTER....=)

Kram Ninni
Lotta sa…
Man blir alldeles stum av dina underbara tulpan odlingar...så vackert! helt klart är att jag måste satsa på att få ner fler tulpaner till hösten....
Ha en fin dag och njut av din trädgård!
Kram Lotta
Wunderschön ,liebe Grüsse Belinda
Margot sa…
Wow vilka vackra tulpanbilder! Jag blir lika imponerad varje gång jag ser dina vackra tulpaner, rena njutningen!
Ha en fin dag!
Kram Margot
Vackert så man dånar! Verkar vara ett bra år för tulpanerna, här har de varit finare än vanligt tycker jag. Kraaam Pia
Wow vad fint! Snygga kombinationer du har gjort. Her gör du efter blomningen, tar du bort tulpanerna eller har du ngt som växeroch döljer bladen?
Almbacken sa…
Men såååå ljuvliga tulpaner och finfina bilder. Man blir juballdeles tokig.......och avis.

Vikken vacker kombination med alunroten, brunnävan och den mörktröda tulpanen. Lovley!

Kram,
Maria
Så vackra dina tulpanplanteringar är! Den där Ronaldo verkar vara en rakryggad och tjusig typ som jag måste komma ihåg. Bra val av månadens växt!

Kram
Vilka underbara bilder! Tulpaner i överflöd, finns det något vackrare? Det är min stora sorg här hemma, att det inte finns en chans att få behålla sina tulpaner för rådjuren. Men nästa år ska jag sätta en kruka tulpaner i växthuset - tji fick rådjuren! Hoppas jag. Så det är underbart att få se alla dina vakra tulpaner. och jätteroligt att du skriver ut namnen på de också.

Ha en bra dag!

Kram Malin
Ja, jisses så snygga kombos! Din "tulpanodling" i äppelrabatten är grymt läcker.

Jag har pinnat dina bilder så jag kommer ihåg dem :)

Kram Tamara
Malin sa…
Insåg plötsligt att jag satt och höll andan när jag skrollade igenom ditt inlägg...
Herregudsåvackerthelena!
Tänk att du genomfört denna sagolika insats och får en sådan utdelning!
Jag smackar girigt med munnen och tackar ödmjukast för denna hjälteinsats i bloggvärlden och hemma hos dig förstås.
KRAM
Herregud så snyggt! Jag håller med, trots att maj månad innefattar så många fantastiska upplevelser med magnolia och buskpioner så är det när tulpanen kommer som man går i total spinn!dessutom otroligt fotovänliga i alla stadier från knopp till totalt förfall! Me like!/ Annica
men ååååååhhhh så vackra
kram åsa
Älskar också tulpaner i alla stadier. Till och med när en bukett inomhus börjar torka och krokna.
Kramers!
Helena sa…
Ser så härligt ut med tulpanhav. Själv gläds jag åt 1 röd och 2 gula som lyckades undgå rådjuren i år.
Louise sa…
Underbart!!

kram louise
Nora sa…
Vilka underbara bilder! Ett bra val av månadens växt!
Kram!
Unknown sa…
Har säkert sagt det flera gånger tidigare, men måste säga det igen - du har SÅ fina rabatter! Underbara färger och så fina bilder :) tulpaner är verkligen fantastiska!
Eva Linnea sa…
Tulpaner har "allt"; de är vackra, ståtliga, fantasifulla, ljuvliga, kaxiga, söta, snygga, färgglada, pampiga ..... ja, allt!!
/EvaLinnea
blompia sa…
Guldstjärna för alla bilder i ALLA dina inlägg. Inte nog med att rabatterna är vackra. Du har en outstanding förmåga att komponera bilder. T ex är bilderna från CFS helt underbara och detta är en form av konstnärlighet. Jag tänker då att ha blick för vad som ska fångas i linsen. Det är inte bara att slänga upp kameran och trycka av. Det är skillnad på bild och bild.
Jag njuter av dina bilder.
Kram Pia
Jag säger bara: WOW!!!! Vilket tulpanhav. Förstår att du går omkring och känner dig som i himmelriket. Det gör jag också när jag ser på dina bilder!!!

Stor kram
Charlotte
Anonym sa…
Imponerande!! Vilka fina tulpaner. Planerar du o gödsla dem. När och med vad?

Hälsningar Linda
Marina sa…
Förstår att du väljer tulpanerna. Så fina och så fina bilder på dem.

Kram
Anonym sa…
Alltså .. jag vet inte om det kan bli maffigare än så i en privatträdgård. Det är vansinnigt vackert! :)
Massa kramar!
SÅ vackert!! Jackpot hade jag förra året, men inte en lök har kommit upp i år...
Älskar dina tulpanbilder:).
Nu ska jag vara med i din utlottning:).
Kram maria
1906 kvm sa…
Fantastiskt fina!! Planterade massa lökar i höstas och de blommar så fint, men jag är nu sugen på att dessa ska få sällskap av ännu fler, det är så vackert med tulpaner!
Anita sa…
Vilka makalösa tulpaner du har! Och att du får ha dom ifred från rådjuren. Men jag har ju läst om er snygga inhägnad. Den verkar verkligen fungera.

När jag var i England (i samband med Chelsea Flower Show) så besökte vi en massa privata trädgårdar. Där hade dom också mängder av tulpaner. Många var planterade i stora terrakottakrukor. Så himla snyggt! Jag (som har ett elände med rådjur och därför inte har speciellt många tulpaner) blev jättesugen på att satsa till nästa år.

Önskar dig en riktigt fin helg!

Kram
Anita
susanne sa…
Å så vackert!

Populära inlägg