Ensam!

Idag har det varit otroligt varmt, som en varm sommardag. När jag kom hem från jobbet satte jag mig bara på verandan och njöt. Sen tog jag kameran och fotade mina små plantor där de står alldeles små och ensamma. Svårt att föreställa sig att denna lilla planta ska bli stor och vacker. Jag tvivlar på det varje år.



Det är nästan smärtsamt vackert just nu med blommande körsbärsträd och fräsch grönska. En sak som jag nu är säker på är att mina rosa tulpaner i år har blivit vita. Hur är det möjligt? Finns det någon som har varit med om samma sak?



Jag har gått igenom mina bilder sen förra året och mina blogginlägg från i höstas och nu är jag säker. Jag har inte planterat några andra lökar här och förra året var de rosa, tror det var Angelique.



En annan överraskning är nävan jag köpte i höstas. En vitblommig, men jag måste ha tagit fel för idag trodde jag att ett ogräs kommit in i vita rabatten. Sen insåg jag att det var nävan. Riktigt smörgul är den och full med knoppar.


Frågan är vad jag ska göra, behålla den i vita rabatten eller flytta den till gula delen. Fast det är fel gul färg. Få se hur länge den blommar. Efter kommentarer från Nora och Marina om att det inte finns gula nävor undrar jag vad det var jag fick med mig från handelsträdgården i höstas. Jag trodde det var nävor jag köpte :-)




Imorgon blir det trädgårdsdag. Fixa och dona innan mina besökare kommer. Det är alltid lika spännande och pirrigt när andra trädgårdsfantaster kommer för att titta på just min trädgård. Plötsligt ser man en massa saker som man vill få ordning på och helst skulle man ha fixat det igår :-)

Kommentarer

Nora sa…
Va fascinerande att dina tulpaner har bytt färg!
Men är du säker på att den gula växten är en näva? Så vitt jag vet finns det inte gula nävor?
Hoppas du får en skön helg i trädgården med trevligt besök.
Kram!
Marina sa…
Det låter jättespännande med besök. Visst är det pirrigt :)

Är du verkligen säker på att den gula blomman är en näva. Det ser inte så ut på bilden och jag tror nästan inte att det finns gula nävor. Ska så klart inte svära på det men jag tror.

Kramar
Så dina tulpaner vill vara vita i år:). Vet inte hur det kommer sig.
Jag är lite inne på samma tankar som de ovan, undra om det är en näva?
Ha en fin kväll och helg.
Kram Maria
Jenny sa…
Vilka härliga bilder du visar! Jag vet inte om jag varit med om att tulpaner ändrat färg, däremot brukar de försvinna, hm. Mystiskt ...

Trevlig helg,
Jenny
Helena sa…
Är det inte en nejlikrot tror du?
Hur gick det med brunnävan jag skickade förresten?Här hemma blir de fler o fler ...
KRAM från mig!
AnnaHelena sa…
Å, så spännande med trädgårdsbesök! Och visst finns det tusen saker man vill fixa inför ett sådant...
I höstas var lokaltidningen här och gjorde ett reportage. Och precis innan de skulle komma så tyckte jag att jag inte hade någonting alls att visa, utan såg i stället allt som INTE blivit gjort eller "skamfläckarna". Av dina fina bilder att döma så behöver du inte alls tänka några sådana tankar. Ditt tulpanhav är HEEEELT fantastiskt!

Kram // AH
Carina sa…
Tänk, jag har heller aldrig hört talas om gula nävor....men det behöver ju inte betyda något, utan det kanske finns trots att inte jag hört det tidigare.....
Önskar dig en Glad Pingst!
Berit sa…
Jag tror också på någon nejlikrot.
Kan det vara så att tulpanerna gått tillbaka till ursprung??
Ha en underbar helg!!
Skulle Angelique satt sidolökar som återgått till någon av föräldravarianten? Min hypotes.

Nä, jag tror att det är någon slags geum den där gula blomman.

Kram
M/S Design sa…
Har varit med om att rosa röda ändrat färg till skarpare rött.
Mariana
Anonym sa…
Spännande när det inte riktigt blir som man tänkt sig... Ibland blir det ännu bättre men jag förstår att du inte riktigt uppskattade den knallgula geumen .. ;) Iaf inte just där.
Hoppas ni hade en fin dag!
Kramar!
Ninnis sa…
Vilka underbara bilder...=)

Trevlig Pingst !!!

Kram Ninni
blompia sa…
Hej
Jag köpte rosa tulpaner som jag planterade i höstas och de blev vita med lila strimor på. Kan väl inte lägga in en bild här, men jag blev väldigt besviken.
Ha det fint!
Pia
En slags fingerört skulle jag gissa på, det finns en gul inhemsk dessutom. Så härligt är det nu! Nästan onödigt att åka till London (ljuger). :-D
Anonym sa…
Satt ju och läste det här inlägget på tåget tidigare och vet du.. när jag kommer hem så är det en hög med GULA? tulpaner där det tidigare var vita.. så även här spelar tulpanerna ett spratt. Såg även att min Angeliqe var vitaktiga i år. Kanske blir de så efter nåt år..? Underligt.

Populära inlägg