En sak i taget!

Igår när jag gick runt blev jag lite stressad. Jag vet att trädgård bara ska vara en njutning och för att inte drabbas av stress när jag ser allt som behöver göras så skriver jag listor. Listor med både stora projekt och små projekt.



De små projekten är bra för att de blir klara fort och man får styrka på listan. En mycket viktig faktor för att se att jag faktiskt får något gjort och inte bara springer runt som en yr höna.



Jag vet att en del av er blir stressade av listor eller tycker att det tar bort charmen med att vara i trädgården men för mig skapar det ett lugn. Att jag får koll på vad jag behöver göra och kan beta av små saker mellan alla de stora sakerna som tar mer tid. Sen finns det så klart en hel massa saker man gör som inte står på listan.



Verandarabatten:
Flytta kransveronikorna
Lägga grus framför stenar, markduk, flytta fram rabatten lite
Riddarsporrar på båda sidorna
Flytta på höstanemoner
Plantera gräs?
Runda bollar

Regnbågsrabatten:
Göra grus runt stenen
Torn till Mme Platenier (får vänta till nästa år eftersom hon är nerfryst)

Halvön:
Lägga markduk, grus
Plantera tre havtorn

Entré vid Eken:
Torvblock behöver tre till
Magnolia Merrill  Äntligen har jag fått min Merrill

Kornellrabatten:
Körsbär, två stycken pysslingsträd Har planterat två stycken som har börjat blomma
Bygga torn till Aicha (får se om hon har fryst ner)

Glasverandan:
Rensa rabatten och bakom avenboken
Plantera rabatten
Höja stenarna och lägga sand

Grusgården:
Bygga klart muren
Göra liten trapp
Göra stor trapp
Spaljera äppelträden
Gräva ur nya rabatten

Allt möjligt
Elda ris
Så grönsakslandet
Så vallmo
Så pallkragen
Bygga trapp till verandan
Plantera potatis
Rensa på baksidan
Plantera kryddor
Plantera sommarkrukor
Få ner lecablocken till tunnan
Sätta upp stuprör till regntunnan
Städa verandan
Plantera ut frösådderna

Växthus
Ta bort allt kitt
Plocka ner fönsterrutorna
Skrapa färg
Olja och måla alla fönster
Sätta i fönster och kitta
Gräva ur för klack
Gjuta klack

Det var min nätta lilla lista. Det bästa med allt är att man behöver inte göra allt och ibland skriver jag in saker jag har gjort och styrker det bara för att :-) Sen det viktigaste av allt njuta av allt vackert som finns i trädgården. Som Daggkåpans otroliga förmåga att fånga vattendroppar. Jag och F nöjt i säkert en halvtimme över hur vackert dropparna glittrade i solen.

Kommentarer

Kerstin sa…
Jag förstår dig. Gör precis likadant. Det är rätt skönt när man har en liten stund att vara i trädgården att ta en snabb titt på listan för att se om där finns något man känner för att fixa just nu. Har jag ingen lista, så får jag sådana ögonblick bara panik för att jag vet att en massa borde göras, men just då kommer jag inte på vad (eller så kommer jag bara på de stora eller tråkiga sakerna). Listor är jättebra. :-)
Lycka till med att njuta i trädgården utan att stressa! :-)
/Kerstin
ulla laiho sa…
Inte listor men dessvärre är sekatören en god vän i år - det är mycket som har fryst denna vinter - rosor, cotoneaster, enar - usch vad sorgligt det känns.
Malin sa…
Hej på dig

Jag vet att vi "pratat" om detta med finfina listor... och att tom skriva upp saker som inte var med men som blir gjorda. Det är toppensätt att se att det händer något. Här är det 10000 kvm med väldigt mycket ovårdad DJUNGEL utan rabatter och uppgrävda och igenlagda delar efter avloppsrör osv. Jag gör inga listor på allt med på det viktigaste annars skulle jag, som du skriver, rusa runt och yra och känna att jag inte lyckas med något. Skall göra med listor känner jag. Är disträ också så jag kan plötsligt lämna något för att påbörja något nytt...
Sköt om dig!
Kram Malin
Åh, en "list-oholic"! :) Jag är också en sån. Hur bra som helst. Då kan man bara beta av och stryka över det man har fixat. :)

Ha det gott!
Kramen
Ina
Jeg er nok en listeperson. Det er så tilfredsstillende å stryke det man har gjort. Må jobbe litt med seg selv nå for ikke å stresse. Neste uke er det meldt opp mot 20 grader og da eksploderer det. Hadde vært fint å fått rensket bort det første ugresset, klipt rosene og, og, og....
Det var ihvertfall fantastiske bilder av daggkåpe, som er en av mine favorittplanter i hagen.
Hva slags linse har du på ditt kamera?

Ha det så bra!
Brita
Nora sa…
Vilka härliga bilder!
Jag skriver sällan listor, men är gift med en som gör det så jag vet hur "ni funkar", ha-ha:-)
Roligt att läsa din lista när jag har varit i din trädgård. Blir lätt att se projekten framför sig då. Jag minns alla dina underbara höstanemoner. Vart skall du flytta dem?
Kram!
Så vacker med dropparna på daggkåpan. Skönt att bara vara och njuta:). Jag hade en kamp med nässlor och kirskål, känner att jag inte riktigt hinner med trädgården som jag brukar. En liten valp tar sin uppmärksamhet:).
Gillar dina listor, och har samma känsla att det inger ett lugn att ha koll.
Kram Maria
Marina sa…
Håller alldeles fullständigt med dig om listor. Ger överblick och ro. Även jag kan skriva till sådant som jag gjort men som inte stod på listan bara för att se att jag fått något gjort, att det händer saker.

Just nu gillar jag att göra listor av "post it-lappar" på datorns skrivbord. Olika färger och olika ämne: studentfix, träningsövningar, större trädgårdsprojekt och mindre trädgårdsprojekt är listor som finns nu.

Kram
Listor är bra shit!

Jag gör massor, känner mig jätte duktig och flitig när jag tagit mig tid att göra en lista. Jag spaltar och pysslar med den. Sen händer inte mycket mer, listan blir liggandes och faller i glömska...

Redan lossat rutor i 12 fönster!? Jisses jag hoppas att du började för två månader sen... Känner att jag absolut inte håller den takten. Jag har gjort 3. Jag använder en spackelspade, funkar det med, när man kommit på tekniken. Men det är segt ibland. Som att skrapa tuggummi i olika lager av förfall.

Jag tänker som du, 9 räcker. Håller nu utkik efter en passande dörr : )


Lotta sa…
Jag tycker också om listor men de blir aldrig så detaljerade som dina men ändå något att gå efter....Daggkåpan är verkligen en favoritväxt och jag gillar de gröngula blommorna för att de är så fina att blanda in i buketter.
Må så gott.
Kram Lotta
Lena sa…
Alla andra stunder på året är jag smått avundsjuk på din stora trädgård, men inte just nu.
Jag är inte någon listmänniska och skulle nog få lätt panik om jag hade sådär mycket framför mej.
Fast jag vet också att du ror det iland utan stress och med mest bara njutningar. Och det skulle inte jag, så det är nog bra att jag bara har min lilla trädgård.

Vackra daggkåpa!

Kramar
Japp, alla blir saliga på sitt sätt. Listor skulle ge mig spatt. Och så blev jag så oerhört inspirerad av Hannu Sarenströms trädgård som jag såg i helgen. Den var ett charmigt, inte kaos, men som ett trivsamt ostädat hus. Vackert, trots lite rot och stök och skavanker. Det ska bli mitt nya motto. :-)
Listor är lugnande.Speiellt om man som jag har kaos i hjärnan av alla planer och drömmar! Jag har dem för att få ner mina ideer som poppar ur huvudet hela hela tiden. Annars glömmer jag dem för hjärnan arbetar så mycket med att komma på nya. Oftast handlar det om att jag kommit på en bra plats för en blomma eller någon ny som skall införskaffas, men oxå praktiska såna som gödsling,kreativa ideer och kom ihåg var jag satte den... / Annica
Här är en list-älskare till (och så skönt att läsa att det är fler som skriver till och stryker "extra" saker)! Är som tur är gift med en annan listälskare, så här hemma är det ingen som blir stressad av listor. När jag har skrivit ner det jag vill göra/bör göras så kan min hjärna slappna av och jag kan ta en sak i taget och veta att jag förhoppningsvis inte glömmer något viktigt. Morgondagens lilla uppgift är att sätta de blötlagda brytsockerärtorna i trädgårdslandet. Kram Kristina
Merja sa…
Kul att se att fler gör listor. Ibland följer jag dom, ibland tappar jag bort dom.... men ändå gör jag dom:)
Ha en bra dag!
The water drops on the edge of the leaves look like a beaded necklace of little crystals, very pretty.

I like to make lists, too, and it is very satisfying to check off projects and see them completed.
Carina sa…
Gör också som du. Jag har problem med korttidsminnet och blir tokstressad av att veta - det var något jag tänkte jag skulle göra...

Bra att du hittat ett sätt som funkar för dig. Fina daggkåpebilder :-)

Kram, Carina

Populära inlägg