Okej, då kör vi!

Då har vi landat på ön och jag har redan gjort en snabb inventering hos handelsträdgården i Visby. Här ska göras en rabatt som har torktåliga växter och som älskar sol. En rabatt som inte bara är snygg utan som även gynnar alla humlor, bin och fjärilar. Rabatten i Visbys botaniska trädgård har inspirerat mig, se bild nedan.


Framför verandan ska den vara i en båge. Inte fyrkantig eller rak utan som en ö med lite böjda former.


När man sitter på verandan kommer alla blå toner gå ihop med sjön och himlen.


Imorgon ska jag ringa in ett lass jord och sen är det bara börja köra skottkärrelass. Här ska skapas en magnifik rabatt, för det är just nu ingenting kan gå fel och allt blir precis som jag har föreställt mig.


Ska bli oerhört spännande att se hur den blir i verkligheten :-)

Kommentarer

Låter fantastiskt. Jag tycker det låter som att inget kan gå fel, det blir blå toner som smälter samman med hav och himmel. :-)
Hvis det er kattemynte du skal ha i ditt bed er den veldig villig og kan raskt deles til flere planter. Har en variant som heter "Six Hills Giant". Ved nedklipping i løpet av sesongen blomstrer den to ganger her hos meg, så hos deg kanskje 3. Flott blir det nok!
Underbar underbar färgskala du tänker dig!
Ska bli kul att se hur det blir.
Ha en fortsatt fin helg!
/Anna-Karin
Låter som en fin blandning.Kommer nog bli fint med dom färgerna.kan se det framför mig.Lycka till.Kram.
Meta sa…
När jag ser dina bilder så kan det nog inte bli nåt annat än bra. Är så spänd på att se resultatet.
Ha en fin söndag
Kram Meta
Rabatten är helt fantastisk!! Jag skulle gärna vilja göra något liknande på landet. Jag kan ju se vilka de flesta växterna är, men alla är jag inte säker på. Jag har för mig att du skrivit vilka växter det var, kan jag hitta det någonstans hos dig?
Ska bli så roligt att följa ditt projekt.
Ha en fortsatt trevlig helg.
Kram Maria
Gunilla sa…
Det kommer att bli en fantastisk rabatt i min favorit färg.

Ha en riktigt fin fortsättning på helgen
Merja sa…
Fin tanke där med färgerna och vattnet...vad kan egentligen gå fel!!
Lycka till!
Nora sa…
Va roligt att få göra en rabatt helt från början! Det kommer nog bli jättefint, skall bli kul att följa projektet.

Du frågade om hur jag undviker snigelangrepp på Hostorna och svaret är att det gör jag tyvärr inte:-(. Jag jagar givetvis sniglarna och strör ut Snigelfritt runt Hostorna som brukar angripas, men det blir skador i alla fall. Blir skadorna stora brukar jag klippa bort de bladen det gäller. Men jag tycker inte att det är något stort problem faktiskt - inte värre än att jag kan leve med det:-)

Kram!
Suss o Kai sa…
Ååååh så kul de är att planera :) tror du kommer få hur fint som helst :) du har ju så underbart bra förutsättningar Kram Suss
Det där kommer att bli toppen fint och bra för insekterna.
Allt gott
Annika
Tack för din fina kommentar.
Anonym sa…
Hääärligt! Du har sån energi, man blir ju helt glad! Men du, jag ser ingen perovskia där bland bilderna, den skulle ju passa perfekt med sina blå spiror, väldoftande bladverk och höjd. Gillar torka gör den dessutom! Kram!
Det kommer bli en fantastisk rabatt! Inget kan bli fel! Vilka roliga dagar du har framför dig, att bygga upp en ny rabatt är ju så kul! Hoppas det inte blåser lika mycket hos er bara...
Vad fint det kommer bli mot vattnet suck! ärligt att få sätta kroppen i jobb som leder till ögonfröjd och en insektslockande plats. Lycka till! Kraaaam Pia
Det här med att göra en ny rabatt är bland det roligaste som finns! Har själv gjort en precis!!
Sen har jag läst tillbaka lite bland dina inlägg och hittade det intressanta om humledöden. Till min glädje så upptäckte jag att i min trädgård så finns det MASSOR av just öppna blommor som dom älskar, t.ex, dagliljor. Vilken tur.....
Jag kan se för min inre syn hur fantastiskt fint det kommer bli, jag ser dig sitta där och njuta av de vackra färgerna, de ljuvliga dofterna och av humle-surret! Vilken toppensommar det blir!/ Kram Titti
susanne sa…
Jag tycker också att det ska bli spännande att se när det blir färdigt. Låter jättefint!/Susanne
Laila sa…
Förstår att du blev inspirerad av den rabatten! Måste försöka identifiera växterna för jag tror att de skulle göra sig bra i vårt stenparti som verkligen behöver en "make-over"!
.Har sett två bamsehumlor idag:)
Kram
Carina sa…
Vacker rabatt och sköna växter på bilderna. Visst är det lätt att köra skottkärra efter skottkärra med jord när man har en bild på näthinnan över slutresultatet.
Byronesse sa…
Det kommer bli fantastiskt vackert! Det blå kommer bli vackert från huset mot sjön men också väldigt fint nerifrån sjön med det ljuvt blå mot huset som ju har mörk fasad. Fina kontraster!

Kram till er alla
Marina sa…
Du har att göra men vilket härligt projekt.

Kramar
AnnaHelena sa…
Du är så härligt energisk!
Klart att det blir jättebra! Fortsättning följer...:-)

Kram // AH
go, go, go.....
jag hör riktigt energin i dig ända hit ner till skåne
magnifikt var ordet och jag tror på varenda stavelse. så kommer det alldeles säkert att bli. ljuvligt
kram åsa
Unknown sa…
Hvilken fantastisk plan! Framveksten av beddet skal bli spennende å følge! Nydelige planter i samme toner! Jeg bor sør i Norge i samme sone som deg, 2-3! Hos meg har jeg også hageflekken på et tidligere skogsområrdet! "Solbeddet" ditt gleder jeg meg til å se! Christin
Fia sa…
Oj vad avis jag blir på det där jordlasset! Rabatten kommer att bli superfin!
Tins roser sa…
Det var en perfekt dag i går, og dine bilder vitner om dette :).

Populära inlägg