För fem år sen...

...bestämde jag mig för att köpa en Magnolia Merrill. För fyra år sen skrev jag ett inlägg som hette Magnoliadrömmar. Varje år har jag tänkt att nu ska det ske, nu ska jag bli med Magnolia, men andra projekt och växter har kommit emellan. 

Men idag när jag var på Zetas så fick äntligen Merrill följa med hem. Jag stod länge och funderade på om jag skulle köpa en liten buske, en stor buske eller ett träd. 



Till slut blev det ett träd som fick komma med hem. Tror det kommer att passa hörnan bäst och att det kan finnas lite utrymme under. Växterna framför står i söderläge så solen kommer att nå dom utan att Merrill skymmer. 



Min bror J och underbara A åkte till Ikea för att handla och eftersom det är F´s favoritlekplats så åkte han med dom. Jag fick 3.5 timmar på Zetas när jag gick runt och spanade på allt vackert som stod i krukor. Vilken lycka! Naturligtvis handlade jag mer än Merrill... fler trädgårdssmörbollar Trollius Alabaster för att fylla ut de jag redan har, tre blekgula irisar Maui Moonlight 



Två pysslingkörsbär, Buttners Späte Rote Knorpelkirsche, bigarrå och Dönnissen, gul bigarrå. Jag ska ha dom bredvid  verandan. Mellan körsbären ska vi bygga en trapp med  breda steg som man kan sitta bekvämt på. Dönnissen har hamnat i jorden men Buttners får vänta tills vi möblerat om lite i rabatten. Pysslingkörsbär blir 2-3 meter högt, precis lagom. Kanske lite svårt att se dom men dom står där :-)



På baksidan har H murat en trapp, betydligt stadigare än min prototyp.


Eftersom jag visst att H jobbade med trappen när jag var på Zetas så kunde jag inte låta bli att köpa några plantor med Stjärnklocka, inspirerad av bilden jag hade i förrförra inlägget. Vilken underbar dag så här mitt i veckan. Skulle inte ha något emot att alltid vara ledig onsdagar speciellt, när det är trädgårdssäsong.

Kommentarer

Nora sa…
GRATTIS till din efterlängtade Magnolia! Jag är också sugen på en, problemet är bara att det nästan "jämt" blåser här hos oss på udden:-( Men jag tror att jag har en lösning, fast det hinns nog inte med i år.

Vad läcker den Irisen är! Den är nu noterad på önskelistan, tack för tipset!

Kram!
AnnaHelena sa…
Ja, vilken underbar dag du har haft! 3,5 timmar för sig själv på Zetas!!! Vilken drömdag!

Jag får gratulera till din Magnolia! Även jag stod och tittade på Magnolior i dag. Skulle gärna har en stjärnmagnolia eller en Susan, men jag vet inte var jag skulle få plats med dem...Tills jag har löst det lilla problemet får jag nog hejda mig.

Älskar ert hus - det är så vackert! Och det blir kanonfint med en trapp flankerad av körsbärsträd.
Vad mycket du har hunnit redan i trädgården i år! :-)

Kram // AH
Marina sa…
Lediga onsdagar - ja tack!

Så härligt det låter att tillbringa så många timmar bland mängder med växter och tänk att du kom hem med en magnolia. Grattis!

Kram
Vilken härlig dag du haft!! Roligt att du äntligen fick en Merrill:).
Åh, jag kikade efter trollius Alabaster på Blomsterlandet sist men den fanns inte. Får nog åka till en annan plantskola. Superläcker iris!
Kram Maria

vilken underbar trädgårdsshopping du har haft. jag har aldrig varit på zetas men sett många bilder därifrån och det verkar ju vara ett ljuvligt ställe.
kram åsa
Anne-Lie sa…
Ja, fram för lediga onsdagar som ska tillbringas i trädgården. Ska bli kul att följa arbetet med din trappa, har sett den fina bilden på Pinterest.
Magnolia är ett sådant vackert träd. Där jag bodde innan hade jag en jättestor Magnolia som var över 40 år, den var så fin.
Roligt att du äntligen fick din.
Ljuvlig färg du köpte på irisarna.

Kram Therese
Laila sa…
Damen har shoppat loss. ser jag! Själv har jag mest stått dubbelvikt eller suttit på pallväskan hela helgen! Zetas får vänta lite, Johan ska förbereda ett nytt hallonland innan vi ger oss av. Har ofrivilligt varit borta från blogg och bloggvänner en längre tid (det började med att storskärmen pajade och sedan har det varit strul, strul och åter strul. Till och med den lilla trådlösa musplattan lade av ett tag! Tur att barnbarnen kan sköta det mesta av surfande på sina mobiler när vi pluggar.
När jag får tid ska jag ta igen det jag missat och kolla igenom din blogg för att se vad du haft för sig.
Lycka till med Merril! Du kommer inte att bli besviken!
Kram/Laila
Ah, gillar verkligen det där blekgula! Måste nog försöka hitta trädgårdssmörbollar jag också.
Och grattis till Merrillen! Så fint det kommer att bli. :-)
Grattis till de nya träden! Magnolian var jättefin och jag tror det blir superfint med träden vid trädäcket. Kram Kristina
Vad roligt att du äntligen fått din Magnolia! Ska bli spännande att följa den där trappen, kommer nog att bli kanon-fint!/ Kram Titti
Ulrika sa…
Låter som en härlig dag! Så snyggt med ett magnoliaträd, det kommer jag nog aldrig få!Snygg gulfärg det där :)

Kram Ulrika
Grattis till magnolian:-). Vilken känsla att äntligen köpa en efter lång väntan! Jag vet, för jag har också köpt en idag:-). Det blev en Leonard Messel:-).

Ha det bra//Laila
Malin sa…
Grattis till dina fina inköp...längtar efter att få besöka Zetas igen.
Kul att det blev ett träd så att det kommer upp lite i höjd.. som jag skrivit förut.
I Klippan idag blommade en stjärnmagnolia och en gigantisk praktmagnolia var precis på väg att spricka upp helt i sina gigantiska knoppar.
Det blev en tvärnit och suddiga mobilbilder och någon tutande bil - men det var det värt.
Kram Malin
Tins roser sa…
For et vakkert hus du bor i, og for en fantastisk hage med mange muligheter. Og gratulerer med din magnolia. Det er noen praktfulle trær. Jeg hadde en gang en stjernemagnolia, den blomstret hvert år, og nå har jeg en rosa, som ikke har blomstret på tre år. Men den lever i beste velgående! Man må bare være tålmodig.

Populära inlägg