Himmelskt!

Nu är det den bästa av tider! Så ljuvligt och så fort allt går. Ett par dagar och allt exploderar. Det var inte många veckor sen det låg snö i rabatterna och nu kommer blad och knopp. Jag älskar när växterna vecklar ut sina blad och dag för dag förvandlas. Dessutom älskar jag när växter rymmer utanför stenarna som nävan och lammöronen har gjort. Nävan till höger högst upp har redan knoppar.



I Äppelrabatten satte jag över 500 tulpaner och andra lökar i höstas. De som står i bakkant kom först och är riktigt stora. De som står längre fram har precis tittat upp. Man pratar om upphöjda bäddar och hur mycket tid man tjänar på det men ser man min rabatt så börjar jag undra. De som står till höger har helt klart fått längre transportsträcka eftersom det tog längre tid innan tjälen släppte där, de står längst fram mot stödmurens kant.


Gullvivan har slagit ut och rabatterna är alldeles gröna av tulpanblad. Tänk att grönt är så snyggt, speciellt så här års.



Nu går det undan och det känns som växterna vill ta igen de veckor som de har förlorat. Innan snön smälte låg vi fyra veckor efter förra året men nu skulle jag tro att vi "bara" ligger 1 1/2 - 2 veckor efter. 


Idag plockade jag årets första fästing som tack och lov inte hade hunnit sätta sig. Han var så ivrig att jag kände hur det kittlade där han sprang fram. Kan tänka att han var hungrig efter den här långa vintern. Kvällens nöje blir att sätta mig och skriva ner perenner och frösådder för rabatten på Gotland, en rabatt som jag fortfarande inte har döpt, innan jag glömmer bort vad som hamnade var. 

Kommentarer

Vilken blomsterprakt du har att vänta med alla dina tulpaner! Så maffigt.
Oj, knoppar på nävan redan, vilken lycka:).
Usch för fästingar!
Kram Maria
Marina sa…
Fästingar är nog det som är dåligt med denna tiden men för övrigt så är nog allt underbart nu. Det kändes så i alla fall när jag var ute tidigare i kväll. Så grönt har det blivit och så mycket är på gång. Hela härligheten framför oss. Jo en sak till är dålig. Tiden räcker inte till allt man vill nu.

Kramar
AnnaHelena sa…
Härligt inlägg och jag kan bara hålla med dig om allt! Det är så mycket att göra på jobbet nu: Jag är ensam SVA-lärare på en skola med över 500 elever där jag ska testa alla med ett språkutvecklingstest. Det tar LITE tid att rätta och analysera kan jag säga...MEN - hur trött jag än är när jag kommer hem så piggnar jag på mig och blir full av energi när jag får gå ut i trädgården! Vilken skillnad det är så här års mot på vintern! :-)

Fästingar är inget kul, men jag är i åtminstone TBE-vaccinerad. Brukar alltid få någon fästing på mig varje säsong. Rådjurstrakter, du vet...

Kram Kram // AH
Usch för fästingar, men så härligt att få se allt knoppas och frodas i rabatterna. :) Ska bli kul att få se din stora tulpanrabatt i blom sen. :)

Ha det gott!
Kraam
Ina
Veronica sa…
När man sätter vårlökarna så drömmer man om hur det kommer att se ut och straxt är det på riktigt :)

Ha en härlig Kristi himmelsfärdshelg så syns vi snart!!

Kram
Visst är det härligt!
Äntligen är den bästa tiden här.
Ha det bäst, kram Åsa
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tinibelli sa…
Oj 500 lökar... Ser verkligen fram emot några bilder på den när tulpanerna börjar blomma!

Ja, tänk att man tycker att grönt är så fint å här års.
Önskar dej en skön helg!
Eva
Det finns inget trädgårds"jobb" som är så roligt som att göra en ny rabatt! Din kommer också säkert bli otroligt fin - och du Kjell på plantskolan är en pärla med STORT kunnande!!
Härliga bilder på en härlig tid! =)
Ha det fint! /Caroline
Carina sa…
Så mycket vackert och så mycket tvi för fästingar!
Men det får man glömma bort nu i vårsolen (även om det regnar just nu, vilket är toppen för mitt nysatta).
Ha det gott.
Gunilla sa…
Så härligt när växterna trivs.

Fästingar vill jag inte ha fast de finns här hos oss också.

Ha det gott
ja nu är det fart på växterna.Man ser hur dom växer dag för dag.Och björkarna är gröna i kullen ovanför vår tomt.Ljuvligt.Kram.
susanne sa…
Härliga bilder! Nu vill jag också hitta gullvivor i rabatten!
susanne sa…
Härliga bilder! Nu vill jag också hitta gullvivor i rabatten!

Populära inlägg